Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zniknie drogowe wąskie gardło na trasie Lublin-Rzeszów

Jakub Sarek
GDDKiA
Mogą ruszyć prace przy dobudowie drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. To efekt wydanej przez wojewodę podkarpackiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zniknie zatem drogowe wąskie gardło na trasie Lublin-Rzeszów. Będzie także rozbudowa obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej.

Wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Chodzi o dobudowę drugiej jezdni na blisko 14-kilometrowym odcinku S19 pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka.

- Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych - wyjaśnia rangę dokumentu podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ten fragment ekspresówki stanowi część trasy Lublin-Rzeszów, wchodzącej w skład szlaku Via Carpatia, przebiegającego przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

- Aktualnie S19 na odcinku pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza - informuje podkarpacki oddział GDDKiA.

To nie wszystko.

- W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 155,6 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich) oraz dwa przejazdy gospodarcze - opisują drogowcy.

Zadanie przewiduje też rozbudowę istniejącego Miejsca Obsługi Podróżnych Stobierna (mijają go kierowcy poruszający się w stronę Lublina). W przyszłości ma tam powstać stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

- Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy - podaje GDDKiA.

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu).

- Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą liczbę wypadków - przekonuje GDDKiA.

Inwestycja ma być gotowa w czwartym kwartale 2026 r. Jej koszt to 272 mln zł. Wykonawcą zadania jest Strabag.

Wojewoda lubelski wydał natomiast decyzję ZRID na rozbudowę obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Ośmiokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 ma być gotowy w 2025 r.

Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA poinformował w piątek, że decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie budowy.

- Pierwsze prace - podał Minkiewicz PAP - polegać będą na przygotowaniu terenu budowy. Następnie przeprowadzone zostaną m.in. rozpoznania środowiskowe, po których rozpoczną się roboty ziemne oraz związane z budową mostów. Przygotowane zostaną także wjazdy i zjazdy na plac budowy. Sukcesywnie wprowadzane będą zmiany w organizacji ruchu, w tym ograniczenia prędkości do 70 i 50 km/h oraz zwężenia drogi" – przekazał apelując do kierowców o ostrożną jazdę i stosowanie się do tymczasowego oznakowania.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch mostów nad rzekami Wieprz i Tyśmienica, dwóch wiaduktów oraz pięciu przejść dla zwierząt. Przebudowane zostaną węzły Kock Północ oraz Kock Południe, powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego.

Wykonawcą jest firma Polaqua, a wartość umowy to 183,4 mln zł. Inwestycja jest realizowana w systemie projektuj i wybuduj w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Zakończenie budowy planowane jest w przyszłym roku.

Jednojezdniową obwodnicą Kocka i Woli Skromowskiej kierowcy po raz pierwszy pojechali w 2011 r. Była pierwszą trasą ekspresową w woj. lubelskim. Zaprojektowano ja z myślą o późniejszej dobudowie drugiej nitki.

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Lublina podzielona została na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID dla wszystkich odcinków.

Droga ekspresowa S19 jest fragmentem trasy "Via Carpatia", która docelowo ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski