Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mosty nad Sołą i Wisłą kluczowe części przyszłej obwodnicy Oświęcimia nabierają kształtów. Powstają innymi metodami. Zobaczcie zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Cała przeprawa nad Sołą wraz z estakadami będzie mieć długość 462 metrów
Cała przeprawa nad Sołą wraz z estakadami będzie mieć długość 462 metrów GDDKiA
Mosty nad Sołą i Wisłą to kluczowe części powstającej obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. Oba są dużymi konstrukcjami. Pierwszy wraz z estakadami będzie miał długość ponad 460 m, drugi nad Wisłą ponad 430 m. Każdy powstaje inną metodą.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na obwodnicy Oświęcimia powstają trzy mosty

O budowie trzeciego mostu nad Sołą w Oświęcimiu mówiło się od lat. Przepustowość dwóch obecnie istniejących Piastowskiego i Jagiellońskiego stała się niewystarczająca przy szybko rosnącym natężeniu ruchu i w efekcie korki w godzinach szczytu w centrum miasta stały się codziennością.

Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu
Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu Materiały firmy Budimex

Obecnie w ramach obwodnicy powstaje trzecia przeprawa. Będzie to konstrukcja o długość 463 m. W części budowany jest tzw. metodą nawisową, a w części z gotowych, prefabrykowanych belek. Most będzie składał się z trzech przęseł, z których najdłuższe liczyć będzie 140 m.

Cała przeprawa nad Sołą wraz z estakadami będzie mieć długość 462 metrów
Cała przeprawa nad Sołą wraz z estakadami będzie mieć długość 462 metrów GDDKiA

Z kolei nad Wisłą na granicy województw małopolskiego i śląskiego przeprawa będzie mieć długość 432 m i powstaje techniką nasuwu podłużnego. Do nasunięcia jest 17 segmentów każdej z nitek przeprawy.

- Kolejne segmenty mostu są przygotowywane, zbrojone i betonowane na specjalnym stanowisku prefabrykacji na śląskim brzegu Wisły, a następnie nasuwane na podpory obiektu - wyjaśnia Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu
Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu Materiały firmy Budimex

Na obwodnicy będą w sumie trzy mosty. Obok dwóch wspomnianych powstaje jeszcze trzeci nad Młynówką, obok ogródków działkowych Stare Stawy o długości 12 m. W tym przypadku zostanie zbudowany z przygotowanych wcześniej prefabrykowanych belek.

Rzecznik firmy Budimex, głównego wykonawcy obwodnicy Oświęcimia Michał Wrzosek tłumaczy, że wybór metody budowy jest uzależniony od różnych czynników, w tym m.in. uwarunkowań związanych z podłożem czy lokalizacji obiektu.

Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu
Zrzut z filmu z budowy mostu nad Sołą w Oświęcimiu Materiały firmy Budimex
Zrzut z filmu z budowy mostu nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska
Zrzut z filmu z budowy mostu nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska Materiały firmy Budimex

Budowa przepraw nad Sołą i Wisłą jest już mocno zaawansowana. Mosty z estakadami dojazdowymi nabierają kształtów. Wykonawca firma Budimex wykorzystuje sprzyjającą aurę i prace prowadzone są bez przerwy zimowej.

Postępy prac widać także na innych częściach inwestycji, w tym budowie tunelu pod linią kolejową 93 Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, który z kolei powstaje metodą bezwykopową.

Będzie omijać Oświęcim od południa

Cała powstająca obwodnica Oświęcimia ma łącznie długość niewiele ponad 9 km. Prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 między miejscowościami Bojszowy i Jedlina po śląskiej stronie do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.

Trasa omijać będzie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Oficjalnie inwestycja rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. Szacowany termin jej zakończenia to połowa 2025 roku.

Koszt budowy obwodnicy szacowany jest na 500 mln zł, z czego ponad 164 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków unijnych.

Nowa trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

  • - z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy);
  • - z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe;
  • - z ul. Wojewódzką w Pławach (rondo turbinowe);
  • - z ul. Legionów (droga wojewódzka nr 933) (rondo turbinowe);
  • -z ul. Jagiełły (droga wojewódzka nr 948) (rondo turbinowe);
  • - z ul. Zatorską (obecna DK44; koniec obwodnicy) (rondo).
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska