Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie torowiska do remontu za 15 mln zł

Arkadiusz Maciejowski
Jakub Pokora
Władze miasta planują przeznaczyć w przyszłym roku na remonty i bieżące utrzymanie torowisk tramwajowych ponad 15 mln zł. To o 3 mln więcej niż w tym roku. Jest więc szansa na kilka ważnych inwestycji, m.in. naprawy wadliwych szyn w Nowej Hucie. Fatalny stan torowisk to od kilku lat jeden z największych problemów krakowskiej komunikacji miejskiej. Regularnie wybrzuszające się szyny na ul. Limanowskiego, Basztowej i w okolicy Jubilatu potrafią sparaliżować ruch na długie godziny.

Z powodu złego stanu technicznego torowisk wykolejają się też tramwaje. Ostatni raz do takiej sytuacji doszło zaledwie 10 dni temu w okolicy przystanku Wiadukty. Do dziś usterki nie udało się usunąć i linia nr 4 ma zmienioną trasę. Od przystanku Kombinat zamiast na Wzgórza Krzesławickie jest kierowana w stronę kopca Wandy. Na starą trasę powróci prawdopodobnie dopiero za kilkanaście dni, gdy zakończy się remont szyny.

Jest jednak duża szansa, że w przyszłym roku podobnych awarii będzie mniej. Urzędnicy miejscy już przygotowują listę inwestycji, które będą chcieli wykonać za ponad 15 mln zł, które zostały zapisane w projekcie budżetu miasta na 2013 r. W pierwszej kolejności pieniądze te pójdą na wymiany szyn w lokalizacjach:

  • rondo Kocmyrzowskie,
  • rejon hotelu Royal,
  • Łowińskiego,
  • Igołomska,
  • plac Centralny.

Szyny w tych miejscach są już tak zniszczone, że bez szybkiej modernizacji przejazd tramwaju może być w tych miejscach niebezpieczny. - Jeśli szyna jest odkształcona, to może dojść do wykolejenia wagonu, dlatego chcemy w tych miejscach położyć nowe - tłumaczy Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

To jednak tylko drobna część niezbędnych robót. W fatalnym stanie są bowiem także m.in. pętle tramwajowe. Zdecydowana większość z nich była gruntownie remontowana co najmniej 10-15 lat temu. Są to m.in. pętle na Mistrzejowicach, os. Piastów, Walcowni, Pleszowie, Dąbiu, Bieżanowie Nowym i przede wszystkim na Salwatorze. Tu dochodziło już do przypadków, że w ciągu jednego dnia z torów wypadały dwa tramwaje, blokując przejazd i wymuszając konieczność kierowania innych składów na trasy objazdowe.

Urzędnicy z ZIKiT wielokrotnie tłumaczyli, że poważny remont pętli to olbrzymi koszt sięgający nawet kilku milionów złotych. Nie jest jednak wykluczone, że chociaż drobną część tych koniecznych modernizacji uda się wykonać w przyszłym roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska