Zmienią ulice w centrum Krakowa. Czas na odważne kroki

    Zmienią ulice w centrum Krakowa. Czas na odważne kroki

    Zdjęcie autora materiału
    Piotr Ogórek

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie

    Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie ©Fot. Altrans

    Szersze chodniki, zatoki postojowe, prędkość tylko 30 km/h. Tak ma wyglądać przebudowana ul. Krakowska. A w przyszłości większości ulic w centrum.
    Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie

    Wizualizacja ulicy Krakowskiej po przebudowie ©Fot. Altrans

    Od 21 do 25 listopada trwały konsultacje z mieszkańcami w sprawie przebudowy ul. Krakowskiej. Remont ma być w 2018 roku. Do końca br. wykonawca, firma Altrans, przygotuje jego koncepcję w oparciu o uwagi mieszkańców. Projekt ma być gotowy do wakacji 2017. Koszt prac koncepcyjno-projektowych to ok. 590 tys. zł.

    Wczoraj urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz Stanisław Albricht z Altrans przedstawili podczas Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa wstępne założenia przebudowy. Posiedzenie zaczął jednak wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji.

    - Na lata 2017-2021 mamy bardzo bogaty program modernizacji torowisk w centrum miasta. Przebudowanych będzie w sumie sześć ulic: Basztowa, Krakowska, Starowiślna, Zwierzyniecka, Kościuszki i Królewska oraz rondo Kocmyrzowskie - mówił wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

    Na powyższe zadania miasto dostanie dofinansowanie unijne. Przebudowa Krakowskiej zakłada poszerzenie chodników i stworzenie zatok parkingowych. Liczba miejsc postojowych - ok. 40, ma pozostać niezmieniona. Na pewnych odcinkach samochody będą poruszać się po torowisku. Przebudowane ma być także skrzyżowanie ulic Dietla, Krakowskiej i Stradom. Zakłada się zmianę organizacji ruchu. Z dwóch ostatnich ulic będzie można skręcić tylko w prawo, w Dietla. W ramach inwestycji wyremontowany będzie też most Piłsudskiego. Po przebudowie dopuszczalna prędkość wyniesie 30 km/h.

    - To przede wszystkim przebudowa torowiska, żeby było sprawne, szybkie i ciche. Teraz przejeżdżające tramwaje powodują hałas o sile ponad 75 decybeli. Po remoncie będzie niższy o ok. 7 dB - zaznaczył Albricht.

    Na konsultacjach mieszkańcy dopytywali się o zieleń. - Założyliśmy, że pojawią się donice, takie jak na Grodzkiej i Rajskiej. Były głosy, żeby sadzić drzewa. Jeśli będzie taka możliwość, to zrobimy to. Pamiętajmy jednak, że poniżej jest sporo różnej infrastruktury - zaznaczył Albricht.

    Po uwagach mieszkańców pojawi się także obniżony krawężnik dla rowerzystów od strony ul. Miodowej. Radni dopytywali, czy kolejne przebudowy ulic w centrum również będą przebiegały pod kątem ograniczania ruchu aut. Albricht przyznał, że tak.

    Koszt remontu szacuje się na ok. 30 mln zł, z czego wkład miasta to ok. 12 mln.

    20 zdjęć
    Przejdź do galerii

    Galeria dostępna tylko dla abonentów Gazety Krakowskiej

    Świąteczna ciężarówka Coca-Coli zaparkowała w Krakowie [ZDJĘCIA, WIDEO]

    Świąteczna ciężarówka Coca-Coli zaparkowała w Krakowie [ZDJĘCIA, WIDEO]

    Link do głównego zdjęcia

    ©Andrzej Banaś

    Komentarze (24)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miasto dla mieszkańców. Nie chcemy w Krakowie skansenu.

    Niedługo w centrum będą tylko knajpy, Go Go i turyści. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 9

    I znowu kolejna ulica zostanie odebrana ludziom.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    WIN Cashes HD

    Kamil Pałasz

    Zgłoś naruszenie treści

    youtu.be/HLF-AvKgZ4M

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do obrońców separatorów na ul. Kalwaryjskiej.

    dr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Jadąc od R.Matecznego w kierunku Korony przez wasz chory pomysł z separatorami utworzono miejsca parkingowe na ulicy (mniej więcej od nr 79). W związku z tym samochody muszą jechać torowiskiem aż...rozwiń całość

    Jadąc od R.Matecznego w kierunku Korony przez wasz chory pomysł z separatorami utworzono miejsca parkingowe na ulicy (mniej więcej od nr 79). W związku z tym samochody muszą jechać torowiskiem aż do skrzyżowania z ul. Śliską. Jak jest korek to ta wasza blaszana XIX wieczna łupa też stoi w korku. Przed chorym pomysłem z separatorami tramwaj nie tkwił w tym korku. Jeżeli dalej myślicie, że ZIKiT to zrobił dla usprawnienia płynności tramwajów a nie w celu zapełnienia do tej pory nierentownego parkingu za Koroną to naprawdę macie niezły odlot. P.S. Parking na Koronie regularnie ma zasób 150-160 wolnych miejsc z 180-kilku dostępnych. Brawo za bezsensowną inwestycje za kilkanaście milionów złotych.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hmm

    sdf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Chyba nigdy nie jechałeś tamtędy tramwajem przed utworzeniem separatorów.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niedobra koncepcja

    tramwajarz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11

    Nie podoba mi się wpuszczanie samochodów na torowisko bo znacznie to wydłuży przejazd tramwajem. Te udało się dopiero przyspieszyć wyraźnie na Kalwaryjskiej to w zamian utworzy się nowy zator na...rozwiń całość

    Nie podoba mi się wpuszczanie samochodów na torowisko bo znacznie to wydłuży przejazd tramwajem. Te udało się dopiero przyspieszyć wyraźnie na Kalwaryjskiej to w zamian utworzy się nowy zator na Krakowskiej i Starowiślnej.
    Odnoszę wrażenie, że jest to celowy ruch pracowni Albrichta, który teraz stwierdzi, ze skoro ludzie nie chcą stać tramwajem w korku to należy zbudować metro (które nota bene rozwiąże problem który on i jego pracownia sztucznie stworzyli).zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lepiej późno miż wcale

    mat (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 8

    nareszcie, całe centrum wolne od aut


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Cały Kraków wolny od przyjazdu wieśniaków z KWI, KBC, KBR, KGR, KLI, KMY, KMI, KWA, KRA, KPR...

    dr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

    j.w.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A za jakiś czas

    olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 11

    A za jakiś czas, ło ku..a, ale korki, ciasno wszędzie, nie da się jechać. I do tego hałasujące tramwaje. Czy decydenci cierpią na krótkowzroczność? Na początek trzeba zrobić miejsce do...rozwiń całość

    A za jakiś czas, ło ku..a, ale korki, ciasno wszędzie, nie da się jechać. I do tego hałasujące tramwaje. Czy decydenci cierpią na krótkowzroczność? Na początek trzeba zrobić miejsce do pozostawienia samochodów, może być na obrzeżach miasta. Nie poskutkuje "wypychanie "samochodów z centrum, jak nie ma ich gdzie upchnąć. Kierowców trzeba zmotywować do przesiadki na komunikację publiczną, na razie ceny biletów są takie, że to się nie opłaca. ZIKIT się tłumaczy, że takie są koszty, ale nikt nie patrzy jakie są koszty zanieczyszczeń, zdrowia mieszkańców itd. A poza tym, jeden tramwaj się zepsuje, reszta stoi. Ekologiczne autobusy są bardziej funkcjonalne. I bardziej ciche.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nareszcie

    Krak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 5

    Centrum powinno byc głównie dla pieszych. Należy jeszcze wyciągnąć z centru urzędy. Okolice Rynku, to nie jest dla nich miejsce. Ale ogólnie ruch w bardzo dobrym kierunku. Oby tak dalej.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    odpowiedz

    bastylia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 10

    centrum tak-czyli rynek, droga królewska -zgoda ze powinno być dla pieszych. ale ul. Krakowska to już nie jest pieszy deptak


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    niby tak, ale...

    :) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

    Tak - ale wyobraź sobie że takim sie staje - wraz ze Stradom - przedłuża Grodzką do Wisły, Kazimierza i Podgórza.. to wygląda super - taka ogromna promenada turystyczna - z ograniczonym ruchem...rozwiń całość

    Tak - ale wyobraź sobie że takim sie staje - wraz ze Stradom - przedłuża Grodzką do Wisły, Kazimierza i Podgórza.. to wygląda super - taka ogromna promenada turystyczna - z ograniczonym ruchem samochodowym - dla mnie bomba. Kiedyś myślałem bardziej o Starowiślnej w ten sposób, ale Krakowska chyba bardziej pasuje :)zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Na tematy organizacji ruchu ulicznego w mieście

    dr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    powinni mieć prawo wypowiadać się ludzie, którzy tu żyją przynajmniej od 5 pokoleń. A nie prezydencik z Sosnowca i cała klika wieśniaków KRA, KWI, KBC, KBR, KGR, KMY, KMI, KWA, KPR itd.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ul. krakowska

    smok wawelski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 7

    skansen chcesz chlopie zrobic z Krakowskiej ulicy??? przeciez to absurd to moze do Prokocimia zrobmy deptak. Co tam Prokocim. do Wieliczki zrobmy promenade. Co bedziemy sie ograniczac.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ŻĄDAM by tak samo wyglądała Trasa Łagiewnicka

    gniewko_syn_ryba (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    i żeby taka sama była na niej organizacja ruchu !!!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    i jeszcze aleje zróbcie takie same z 5 metrowymi chodnikami

    POye.... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6

    ścieżkami rowerowymi, trasą dla deskorolkarzy i jednym pasem dla samochodów z prędkością na 20 km/h.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    komunikacja

    eureka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

    najpierw to wymienic trzeba tabor tramwajowy na nowoczesny . zeby kierowcy chcieli jezdzic mpk to tramwaje powinny byc klimatyzowane i wygodne. chlodno latem- cieplo zima. takie marzenie mam. jak z...rozwiń całość

    najpierw to wymienic trzeba tabor tramwajowy na nowoczesny . zeby kierowcy chcieli jezdzic mpk to tramwaje powinny byc klimatyzowane i wygodne. chlodno latem- cieplo zima. takie marzenie mam. jak z ulic zniknie ostatni wysokopodlogowy tramwaj(nie mowie o zabytkowej lini) to wowczas mozna zwezac ulice. Ludzie!!!! wybudujcie metro i kupcie nowoczesne tramwaje. kierowcy sami sie przesiada i nie bedzie korkow. to przepis na sukceszwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Swietny pomysl tylko kiedy mograniczymy

    kjkj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

    nadmierna lokalizacje rozych instytucji w centrum co generuje ruch nie tylko samochodów ale i tłok w komzbiorze. Samochod jest ostatnim ogniwem uciążliwości zycia w centrum

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 [KONIEC GŁOSOWANIA]

    OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 [KONIEC GŁOSOWANIA]

    Wybieramy najlepsze stacje narciarskie [GŁOSOWANIE]

    Wybieramy najlepsze stacje narciarskie [GŁOSOWANIE]

    Pokochaj wygodę i oszczędności z Orange Love (materiał informacyjny Orange)

    Pokochaj wygodę i oszczędności z Orange Love (materiał informacyjny Orange)