Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 8 stycznia zmiany w komunikacji miejskiej. Sprawdź, jak pojadą tramwaje i autobusy

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Anna Kaczmarz/Polskapresse
To będzie prawdziwa rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Pojawią się nowe linie tramwajowe i autobusowe, a niektóre z już kursujący pojadą częściej.

Zmiany dotyczące kursowania tramwajów:

- linia 1 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 2 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 3 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem – co drugi kurs skrócony poza szczytem do Dworca Towarowego;
- linia 4/44 (4 na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem, wspólnie z linią wspomagającą: 44 Bronowice – Królewska – Basztowa – Mogilska – Al. Solidarności – Kopiec Wandy częstotliwość co 15 minut, brak kursów poza szczytem, wspólnie z 4 co 7-8 minut w szczycie;
- linia 5 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 6 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 7 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 14;
- linia 8 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 9 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 10 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 11 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 12 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 22;
- linia 13 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie, poza szczytem co 15 minut;
- linia 14 – na trasie wydłużonej do Bronowic Małych – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 16 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 17 – nowa trasa linii Czerwone Maki P+R – Kapelanka – Dietla – Grzegórzecka – tunel – Dworzec Towarowy, częstotliwość co 15 minut w szczycie, brak kursów poza szczytem;
- linia 18 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 19 – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 20 – korekta trasy w centrum miasta, przejazd ulicą Dunajewskiego i Basztową, częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 21 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 22 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 23 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 3, 11 i 13;
- linia 24 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 50 – na obecnej trasie – częstotliwość co 5 minut w szczycie oraz 7-8 minut poza szczytem;
- linia 52 – na obecnej trasie – częstotliwość co 5 minut w szczycie oraz co 7-8 minut poza szczytem.

Zmiany dotyczące kursowania autobusów:

- uruchomienie linii 114 na trasie Chełmońskiego Pętla – Armii Krajowej – Krasińskiego – Kapelanka – Kobierzyńska – Pod Fortem. Wzmocnienie oferty na ciągach zatłoczonych linii 173, 194 i 501. Po remoncie ulicy Chełmońskiego dodatkowe skierowanie w jednym kierunku przez tę ulicę między ulicą Jasnogórską a Stawową. Częstotliwość kursowania linii co 12 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza szczytem;

- rozdzielenie linii 178 na dwie: 178 na obecnej trasie i 478 od Kobierzyńskiej po trasie linii 106 do Skotnik Szkoły (powrót jako linia 178). Zwiększenie oferty połączeń z innymi częściami miasta dla Skotnik i Kobierzyna (w tym dla szpitala specjalistycznego).
- likwidacja linii 106 poprzez wchłonięcie jej przez nową linię 478. Zwiększenie częstotliwości kursowania linii 166 w międzyszczycie z 48 do 40 minut celem koordynacji z linią 478;

- zwiększenie częstotliwości kursowania linii 116 do 20 minut. Linia będzie głównym regularnym połączeniem Skotnik z najbliższą pętlą tramwajową (Czerwone Maki P+R);

- zwiększenie częstotliwości kursowania linii 172 i 572 do 15 minut. Zostaną zamienione końcówki linii, czyli linia 172 pojedzie do Kombinatu, a linia 572 do Alei Przyjaźni. Zyska szczególnie rejon przystanku Struga, który otrzyma nową całodzienną i całotygodniową linię. W związku z zamianą końcówek, kursowanie linii 572 zostanie ograniczone tylko do godzin szczytu. Linia 172 od pierwszego do ostatniego kursu pojedzie w dni powszednie co 15 minut, a w dni wolne co 20 minut;

- częstotliwość będzie zwiększona z 24 do 20 minut. Najbardziej popularne linie autobusowe w godzinach pozaszczytowych nie będą kursowały rzadziej niż w dni wolne. Liczba kursów zwiększy się o około 2 na każdej linii. Zmiana będzie dotyczyła linii: 144, 151, 164, 169, 173, 174, 178, 184, 451, 469, 484. Dodatkowo przewidziane jest zwiększenie częstotliwości linii 174 i 178 z 30 do 20 minut w niedziele i święta;

- połączenie linii 153 i 163 w jedną linię 163 o trasie Os. Piastów – Rżąka. Pozwoliłoby to zoptymalizować liczbę kursów na ul. Klasztornej, którą obecnie jadą aż 4 linie. Jednocześnie zapewni więcej połączeń bezpośrednich i zwiększy atrakcyjność szybkiego połączenia obwodowego (linia 163) dla wschodnich dzielnic miasta. Czas przejazdu 61 minut (dla porównania linia 139 – 67 minut, linia 152 – 62 minuty). Konieczne będzie skierowanie wybranych kursów około godziny 6, 14 i 22 przez Kombinat (wjazd kieszeniowy od skrzyżowania al. Solidarności – Bulwarowa). Wjazdy do Lesiska zapewni linia 123 z większą liczbą kursów. Częstotliwość nowej linii zgodnie z obecną częstotliwością linii 163 (24/30/40/40);

- wydłużenie linii 193 do Ronda Barei (postój w zatoce na ul. Strzelców) i zwiększenie częstotliwości do analogicznej z linią 163 (24/30/40/40 zamiast obecnych 30/60/60/60), co poprawia ofertę w całej Nowej Hucie. Dodatkowo zrealizowane będzie postulowane w uchwale Dzielnicy XV wydłużenie linii do Ronda Barei;

- skierowanie linii 123 przez Lesisko w zamian za kursy linii 153, co zwiększa liczbę kursów wykonywanych do Lesiska oraz zapewnia bezpośrednie połączenie na drugi brzeg Wisły (m.in. do pętli Mały Płaszów). Dla zapewnienia koordynacji z liniami 163 i 193 częstotliwość w dni wolne zostałaby zmniejszona z 30 do 40 minut;

- uruchomienie linii 413 na trasie Na Załęczu – Rondo Czyżyńskie. Bardzo krótka linia o czasie przejazdu 7 minut kursowałaby co 30 minut, zwiększając częstotliwość na ulicy Sołtysowskiej z 15 do 10 minut w godzinach szczytu i z
30 do 15 poza godzinami szczytu;

- uruchomienie linii 149 do obsługi ulic Giedroycia (zakład przekształcania odpadów) i Wańkowicza. Trasa linii Lesisko – Longinusa Podbipięty – Giedroycia – Igołomska – Ptaszyckiego – al. Jana Pawła II – pl. Centralny im. Reagana – al. Solidarności – Wańkowicza – Kocmyrzowska – Poległych w Krzesławicach – Architektów – Os. Na Stoku. Częstotliwość co 80 minut, kursy w godzinach o rzeczywistym zapotrzebowaniu (na początek przewidziano 8 kursów). Uruchomienie nowej linii pozwoli uniknąć nadpodaży miejsc i na bieżąco regulować liczbę kursów, co byłoby trudniejsze w realizacji w przypadku wydłużania linii już istniejących.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 20

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska