Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. To będzie prawdziwa rewolucja. Tak od 8 stycznia pojadą krakowskie tramwaje

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Już w poniedziałek rozpocznie się prawdziwa rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Na torowiska wyjedzie o około 10 procent więcej tramwajów niż dotychczas, wiele z nich kursować będzie częściej. M.in. z Bronowic czy Małego Płaszowa. Przy okazji tzw. remarszrutyzacji nie brakuje jednak również kontrowersji.

Część pasażerów już teraz ma uwagi do nowej siatki połączeń. Bo na zmianach – choć generalnie słusznych – nie wszyscy skorzystają. Np. z pętli „Nowy Bieżanów” odjeżdżać będą już tylko trzy tramwaje – 3, 9 i 13 – zlikwidowana zostanie „dwudziestka trójka”. A łączna liczba kursów z Bieżanowa zmniejszy się, również w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Dla kogo priorytet?
Przez ostatnie lata tramwaje jeździły w Krakowie – w zależności od linii – co 10 i co 20 minut. Wyjątkiem jest „pięćdziesiątka” i „pięćdziesiątka dwójka”, które pojawiają się na przystankach co 5 minut. Częstotliwość kursowania tych dwóch tramwajów zostanie taka sama. Pozostałe natomiast – od 8 stycznia – pojadą co 7,5 oraz co 15 minut.
– W tym momencie, w dzień roboczy, wszystkie tramwaje wykonują w Krakowie łącznie 3704 kursy. Od poniedziałku tych kursów będzie codziennie 4182, czyli zdecydowanie więcej – podkreśla pracownik Zarządu Infrastruktury Komunalneji Transportu Emil Markowiak, kierownik sekcji ds. rozwoju sieci transportowej.

Jako „priorytetowe” urzędnicy uznali tramwaje numer 1, 3, 8, 13, 18 i 20. I to one będą jeździły po Krakowie co 7,5 minuty. – Cel był taki, by z każdej większej pętli odjeżdżał przynajmniej jeden tramwaj właśnie z tą zwiększoną częstotliwością – tłumaczy Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

Nie do końca cel ten został jednak osiągnięty. Okazuje się, że żaden odjeżdżający tramwaj np. z pętli w Mistrzejowicach – czyli 9, 14 i 16 – nie pojedzie co 7,5 minuty, tylko co 15 minut. – Pamiętajmy jednak, że z Mistrzejowic pasażerowie mają możliwość dojechać do centrum autobusami np. 182, które często jadą krócej niż tramwaje. Po drugie zdecydowanie więcej pasażerów jedzie w kierunku os. Piastów i do tamtejszej pętli już dojeżdża co 5 minut tramwaj numer 52 – argumentuje wicedyrektor Franek.

Pasażerowie zwracają jednak uwagę, że jeszcze kilka tygodni temu urzędnicy zapowiadali również, że będą starali się tak ułożyć nową siatkę połączeń, by nie likwidować żadnych linii. Okazuje się jednak, że... od poniedziałku na krakowskie torowiska nie wyjadą jednak tramwaje – numer 7 (Dąbie - Dworzec Towarowy) i 12(Łagiewniki - Kopiec Wandy). Szczególnie duże emocje wzbudza likwidacja również „dwudziestki trójki”, która dawała możliwość bezpośredniego dojazdu tramwajem z Nowego Bieżanowa przez Łagiewniki na Ruczaj. – Teraz będziemy musieli przesiadać się na tej trasie, poza tym tracimy jedną z czterech linii, które odjeżdżały z Bieżanowa – mówi Krystyna Miś, mieszkanka Podgórza.
Jak obliczyliśmy, obecnie, w godzinach szczytu, czyli np. między godziną 7 a 8, z pętli w Bieżanowie odjeżdża łącznie 21 tramwajów. Po zmianach odjedzie... 20. – To fakt, ogólnie kursów z tej części miasta będzie mniej, ale pamiętajmy, że „trójka” jak i „trzynastka” będą jeździły co 7,5 minuty (obecnie co 10 minut), a to one dojeżdżają do centrum miasta, do którego kieruje się najwięcej osób. Tak więc Ci pasażerowie, który będą chcieli dojechać z Bieżanowa do Śródmieścia, na zmianach dużo zyskają – zaznacza Emil Markowiak.

Wicedyrektor Franek przekonuje, że likwidacja linii 23 była konieczna, ze względu na ograniczoną przepustowość pętli na Czerwonych Makach, z której tramwaje będą odjeżdżać częściej niż obecnie. – Obecnie do tej pętli dojeżdżają dwa tramwaje z Podgórza, właśnie 23 i 11. Musieliśmy wybrać jeden z nich, zdecydowaliśmy, że pozostanie „jedenastka” kursująca z Małego Płaszowa. Nie wykluczamy, że jeśli będzie cieszyła się bardzo dużą popularnością, to zwiększymy częstotliwość jej kursowania – podkreśla wicedyrektor ZIKiT. I przypomina, że co prawda trzy linie zostaną zliwidowane, ale oprócz tego, że większość tramwajów pojedzie częściej niż obecnie, to pojawią się dwa nowe – 17 (Czerwone Maki – Dworzec Towarowy i 44 (Bronowice – Kopiec Wandy). Ta ostatnia w dużej części będzie miała tą samą trasę co „czwórka”, dzięki czemu będą się uzupełniały.

Dodatkowo wydłużona zostanie trasa „czternastki”, która dojedzie do Bronowic Małych (do tej pory tramwaje dojeżdżały tylko do Bronowic). Podróżni muszą jednak zwrócić szczególną uwagę wsiadając do „trójki”. Część kursów kończyła będzie na Dworcu Towarowym, czyli nie dojedzie do Krowodrzy Górki.

Poza kilkoma przypadkami, generalnie jednak zdecydowana większość pasażerów wiele zyska więc na wzmocnieniu komunikacji miejskiej na którą każdego roku z budżetu miasta przeznaczone zostanie dodatkowo ok. 70 mln zł. Np. z pętli na Mały Płaszowie – to jeden z najdynamiczniej rozwijających się obszarów Krakowa – obecnie w ciągu godziny odjeżdża łącznie dziewięć tramwajów. Po zmianach odjedzie ich 12, czyli o 30 proc. więcej.
Nie tylko tramwaje
Zmiany dotyczyć będą jednak nie tylko tramwajów, ale też autobusów. Tu również są ciecie i blaski. Uruchomiona zostanie np. nowa linia 114 (Pod Fortem – Chełmońskiego Pętla) ale z kolei w niektóre dni rzadziej kursować będą autobusy numer 123.

Problem również w tym, że mieszkańcy... niezbyt długo w pełni będą mogli cieszyć się wzmocnieniem komunikacji miejskiej. A to dlatego, że w tym roku rozpocznie się kolejna seria remontów torowisk, np. tych prowadzących do Bronowic. Co wymusi duże ograniczenia i zmiany w rozkładach. Zastrzeżenia można mieć też do tego, że przed wprowadzeniem zmian, urzędnicy miejscy nie przeprowadzili konsultacji społecznej. W ZIKiT... również na to mają swoje wytłumaczenie.

– Przypomnijmy, że rozważaliśmy też wariant z kursami tramwajów co 6 i 12 min. Gdybyśmy się na niego zdecydowali, konieczne byłyby duże zmiany tras tramwajów. I wtedy faktycznie konsultacje byłyby niezbędne. W wybranym wariancie 7,5/15 większość tramwajów i autobusów pozostaje na swoich stałych trasach, tylko się zmienia ich częstotliwość. Konsultacje nie do końca spełniłyby więc swoją rolę, bo konsultowalibyśmy to co już istnieje – twierdzi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.

[

](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/1f/00/5a4df20d76415_o.jpg?1515057695 "<centre></centre>")

Dokładne godziny i częstotliwości kursowania poszczególnych linii będą następujące:

linia 1 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 2 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 3 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W godzinach międzyszczytowych, czyli około 9:00 – 14:00 co drugi kurs będzie realizowany na trasie skróconej: Nowy Bieżanów P+R – Dworzec Towarowy. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 4 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień (na odcinku Bronowice - Kombinat będzie uzupełniona w godzinach szczytu przez linię 44, z którą łącznie będzie kursować z częstotliwością co 7,5 minuty). W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 5 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 6 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut w dotychczasowych godzinach, czyli około 5:00 – 20:00. W dni wolne częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian;

linia 8 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 9 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 10 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 11 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 13 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 7,5 minuty, poza godzinami szczytu co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 14 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 16 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut w dotychczasowych godzinach, czyli około 5:00 – 21:00. W dni wolne częstotliwość i godziny kursowania pozostaną bez zmian;

linia 17 – będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut oraz w niedziele i święta w godzinach 15:00 – 21:00 co 20 minut;

linia 18 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 19 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 20 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach około 5:30 – 20:00 z częstotliwością co 7,5 minuty, poza tymi godzinami co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 21 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian. Uwaga! Po przywróceniu ruchu tramwajowego na ul. Igołomskiej linia będzie kursować na trasie Os. Piastów – Pleszów wszystkimi kursami w godzinach szczytu oraz co drugim kursem poza szczytem i w dni wolne. Pozostałe kursy będą realizowane na trasie skróconej: Os. Piastów – Kopiec Wandy;

linia 22 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 24 – będzie kursować w dni powszednie z częstotliwością co 15 minut przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 44 – będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut;

linia 50 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 5 minut, poza godzinami szczytu co 7,5 minuty, po godzinie 22:00 co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 52 – będzie kursować w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 5 minut, poza godzinami szczytu co 7,5 minuty, po godzinie 20:00 co 15 minut. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian.

Takie z kolei zmiany wprowadzone zostaną w rozkładach jazdy autobusów miejskich:

linia 102 – wszystkie kursy będą realizowane na trasie: Krowodrza Górka – Bielany. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 106 – zostanie zlikwidowana (w zamian zostanie uruchomiona nowa linia numer 478 oraz zostanie zwiększona częstotliwość kursowania linii 116);

linia 114 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Pod Fortem – Bartla, Krygowskiego, Borkowska, Zawiła, Kobierzyńska, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Konopnickiej, al. Krasińskiego, al. Mickiewicza, Czarnowiejska, Nawojki, Armii Krajowej, Jasnogórska, Chełmońskiego, Stawowa (powrót bezpośrednio do ul. Jasnogórskiej) – Chełmońskiego Pętla. Linia kursować będzie z częstotliwością co 12 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 20 minut między godzinami szczytu i w dni wolne. Na trasie linii zostaną uruchomione następujące nowe przystanki: „Jasnogórska” - w kierunku Chełmońskiego Pętla, na ul. Chełmońskiego, po skręcie w prawo z ul. Jasnogórskiej, na wysokości posesji Jasnogórska 44 (status przystanku: „na żądanie”); „Piaskowa” - w kierunku Chełmońskiego Pętla, na ul. Chełmońskiego, za skrzyżowaniem z ul. Piaskową (status przystanku: „na żądanie”);

linia 116 – kursować będzie na obecnej trasie, częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zwiększona do 20 minut. Na trasie linii zostanie uruchomiony nowy przystanek „Skotniki Kościół” w kierunku Czerwonych Maków P+R, na ul. Skotnickiej, na wysokości kościoła (status przystanku: stały);

linia 123 – będzie wszystkimi kursami w obu kierunkach obsługiwać pętlę „Lesisko”. W dni wolne częstotliwość kursowania zostanie zmniejszona do 40 minut;

linie 144, 151/451, 164, 169/469, 173, 184/484 – będą kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym z częstotliwością zwiększoną do 20 minut. Częstotliwość kursowania w godzinach wieczornych i w dni wolne pozostanie bez zmian;

linia 149 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Lesisko – Longinusa Podbipięty, Giedroycia, Igołomska, Ptaszyckiego, al. Jana Pawła II, pl. Centralny im. R. Reagana, al. Solidarności (w kierunku Os. Na Stoku zawracanie na skrzyżowaniu z ul. Ujastek Mogilski), Wańkowicza, Kocmyrzowska, Poległych w Krzesławicach, Architektów – Os. Na Stoku. Linia kursować będzie tylko w dni powszednie, wykonując po 8 kursów w każdym kierunku, z częstotliwością co około 80 minut. Na trasie linii zostaną uruchomione następujące nowe przystanki: „Giedroycia” - w kierunku Lesiska, na ul. Giedroycia, po skręcie w prawo z ul. Igołomskiej, w rejonie garaży (status przystanku: „na żądanie”). Uwaga! Cały zespół przystankowy „Jeżynowa” zmieni nazwę na „Giedroycia”; „Giedroycia ZTPO” - w obu kierunkach, na ul. Giedroycia, na zachód od bramy głównej Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów (status przystanku: „na żądanie”); „Kępa” - w obu kierunkach, na ul. Longinusa Podbipięty, na południe od posesji nr 127 (status przystanku: „na żądanie”); „Zakarnie” - w obu kierunkach, na ul. Longinusa Podbipięty, na zachód od skrzyżowania z ul. Zakarnie (status przystanku: „na żądanie”); „Krasnowolskiego”, „PCK”, „Krzesławice Młyn” - na ul. Wańkowicza, w kierunku Lesiska (do pary dla istniejących przystanków obsługiwanych obecnie przez kurs wariantowy linii 132);

linia 153 – zostanie zlikwidowana (w zamian kursować będzie linia 163 na nowej trasie);

linia 163 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Rżąka – Rydygiera, Wielicka, Teligi, Ćwiklińskiej, Mała Góra (powrót: Barbary), Bieżanowska, Półłanki, Agatowa, Złocień, Agatowa, Półłanki, Klasztorna, Sieroszewskiego, Zachemskiego, al. Jana Pawła II, Bulwarowa, Orkana (powrót: al. Solidarności, Bulwarowa), al. Solidarności, al. Przyjaźni, al. Róż, Żeromskiego, Obrońców Krzyża, Mikołajczyka, Piasta Kołodzieja, Kruszwicka, Popielidów, Piasta Kołodzieja – Os. Piastów. Linia kursować będzie z częstotliwością co 24 minuty w dni powszednie w godzinach szczytu, co 30 minut poza godzinami szczytu oraz co 40 minut w dni wolne. Wybrane kursy w godzinach około 6:00-7:00, 14:00-15:00 i 22:00 realizowane będą na trasie wariantowej z obsługą przystanku „Kombinat”:

w kierunku Os. Piastów: od przystanku „Bulwarowa Ogródki Działkowe” ul. Bulwarową, al. Solidarności, Kombinat, al. Solidarności i od przystanku „Struga” dalej po trasie podstawowej. Dla kursów wariantowych w tym kierunku nie będzie funkcjonować przystanek „Os. Willowe”, w zamian autobusy będą się zatrzymywać na przystanku „Bulwarowa n/ż” oraz „Kombinat” (na początku al. Solidarności, po zawróceniu na układzie ulicznym);

w kierunku Rżąki: od przystanku „Struga” al. Solidarności, Kombinat, al. Solidarności, Bulwarowa i dalej po trasie podstawowej. Przystanek „Kombinat” będzie funkcjonować w tym samym miejscu co dla kierunku przeciwnego;

linia 166 – będzie kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym z częstotliwością zwiększoną do 40 minut;

linia 172 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Kombinat – al. Solidarności, al. Przyjaźni, al. Andersa i dalej bez zmian do Bronowic Małych. Linia kursować będzie z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie przez cały dzień. W dni wolne częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

linia 174 – będzie kursować w dni powszednie w okresie międzyszczytowym oraz w dni świąteczne z częstotliwością zwiększoną do 20 minut. Częstotliwość kursowania w godzinach wieczornych i w soboty pozostanie bez zmian;

linia 178 – zostanie rozdzielona. Połowa kursów będzie realizowana na obecnej trasie Mistrzejowice – Pod Fortem, a druga połowa na nowej trasie: od Mistrzejowic do przystanku „Skośna” bez zmian, następnie: ul. Babińskiego, Skotnicka – Skotniki Szkoła. Na nowej trasie kursy realizowane w kierunku Skotnik Szkoły oznaczone będą numerem 478, a w kierunku Mistrzejowic numerem 178. Kursy na trasie Mistrzejowice – Pod Fortem oznaczone będą w obu kierunkach numerem 178. Obie linie na wspólnym odcinku będą kursowały z częstotliwością co 12 minut w dni powszednie w godzinach szczytu oraz co 20 minut poza godzinami szczytu i w dni wolne, przy czym co drugi kurs będzie wykonywany na trasie Mistrzejowice – Skotniki Szkoła. Częstotliwość kursowania na odcinku Skośna – Pod Fortem oraz Skośna – Skotniki Szkoła będzie wynosiła 24 minuty w godzinach szczytu oraz 40 minut poza szczytem i w dni wolne. Linia 478 w kierunku Skotnik Szkoły obsługiwać będzie nowy przystanek „Skotniki Kościół” na ul. Skotnickiej, na wysokości kościoła (status przystanku: stały). Linie będą obsługiwane przez Operatora Mobilis Sp. z o.o.;

linia 193 – będzie kursować na nowej stałej (wydłużonej) trasie: Na Załęczu – Rondo Barei (bezpośrednio ulicą Strzelców). Przystanek końcowo-początkowy Rondo Barei będzie zlokalizowany na ul. Strzelców, po zawróceniu na rondzie. Linia kursować będzie z częstotliwością co 24 minuty w dni w powszednie w godzinach szczytu, co 30 minut poza godzinami szczytu i co 40 minut w dni wolne;

linia 194 – będzie kursować na nowej stałej trasie: Czerwone Maki P+R – Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka i dalej bez zmian do Krowodrzy Górki (linia nie będzie już przejeżdżać ul. Rostworowskiego i Kobierzyńską i nie będzie obsługiwać przystanku „Rostworowskiego”);

linia 413 – nowa linia autobusowa kursująca na trasie: Rondo Czyżyńskie – al. Pokoju, Centralna, Sołtysowska – Na Załęczu. Przystanek końcowo-początkowy Rondo Czyżyńskie będzie zlokalizowany na al. Pokoju, po zawróceniu na rondzie. Linia kursować będzie z częstotliwością co 30 minut w dni powszednie i soboty w godzinach 5:00 – 20:00, a w święta w godzinach 9:00 – 19:00. Rozkłady jazdy linii 103, 113 i 413 będą ułożone w taki sposób, by w godzinach szczytu autobusy kursowały ulicą Sołtysowską z łączną częstotliwością co około 10 minut oraz poza godzinami szczytu i w dni wolne co około 15 minut. Linia będzie obsługiwana przez operatora Mobilis Sp. z o.o.;

linia 572 – będzie kursować na nowej stałej (skróconej) trasie: Bronowice Małe – Aleja Przyjaźni. Obsługiwane przystanki na odcinku Bronowice Małe – Os. Zgody pozostaną bez zmian. Linia będzie kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu porannego i popołudniowego z częstotliwością co 15 minut. Linia nie będzie już kursowała w godzinach wieczornych oraz w soboty i dni świąteczne.

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie, odc. 34

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków. To będzie prawdziwa rewolucja. Tak od 8 stycznia pojadą krakowskie tramwaje - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska