Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport. Terminal nie doleci na ŚDM

Piotr Ogórek
Kraków Airport. Terminal nie doleci na ŚDM
Kraków Airport. Terminal nie doleci na ŚDM Anna Kaczmarz
Kluczowa inwestycja lotniska w Balicach miała być gotowa w 2015 roku, ale znów jest opóźniona. Do czerwca ma się zakończyć II etap przebudowy terminalu, ale całość będzie gotowa na koniec roku.

Terminal krakowskiego lotniska nie zostanie ukończony przed rozpoczęciem Światowych Dni Młodzieży. Do końca czerwca ma być skończona tylko druga część jego przebudowy. Całość będzie gotowa dopiero w czwartym kwartale tego roku. Mimo to władze lotniska zapewniają, że podczas lipcowego wydarzenia terminal będzie funkcjonował bez przeszkód. - Lotnisko zostanie przygotowane do obsługi pasażerów podczas Światowych Dni Młodzieży. Na podróżnych będzie czekać 28 stanowisk odprawy bagażowej i 14 bramek. Obecna dobowa przepustowość terminalu to 29 tysięcy pasażerów. Tymczasem tegoroczny rekord dobowy to 18 051 pasażerów (maj 2016). Już tylko z zestawienia tych liczb widać, że nasza infrastruktura ma jeszcze rezerwę - mówi Monika Pabisek, rzeczniczka Kraków Airport.

Pielgrzymów tak czy inaczej przywita częściowo rozkopane lotnisko, bo prace przy terminalu trwają cały czas. Początkowo miał być on gotowy już w zeszłym roku. Generalny wykonawca, włoska firma Astaldi, nie dotrzymała jednak terminu i nowy wyznaczyła przed ŚDM. Ale on też nie zostanie dotrzymany. Do czerwca ma się skończyć natomiast drugi etap przebudowy, który odbywa się pomiędzy starą a nową częścią terminalu. W starej części działają stanowiska do nadania bagażu. Od lipca w nowym terminalu zacznie pracę 28 dodatkowych, nowych stanowisk. 

W czasie ŚDM będą więc równolegle działały stanowiska odprawy pasażerów w starej i nowej części. Po lipcowym wydarzeniu zostanie zamknięta stara część terminalu, aby ostatecznie zakończyć jego modernizację. Władze Kraków Airport szacują, że w dniach między 23 lipca a 1 sierpnia z usług lotniska skorzysta ok. 180 tysięcy osób. W tej liczbie ok. 20 tysięcy to uczestnicy ŚDM, którzy przylecą przede wszystkim samolotami rejsowymi. - Operujące w naszym porcie linie lotniczej już oferują w tym terminie dodatkowe miejsca w samolotach. Do dzisiaj mamy też zgłoszonych pięć lotów czarterowych. Przy obecnej skali ruchu pasażerskiego nie będzie to dla nas duża zmiana - mówi rzeczniczka lotniska.

Średnio codziennie z usług portu korzysta 15 tysięcy osób. Według analiz lotniska w tym roku w sezonie letnim ta liczba wzrośnie do 18 tys., a maksymalnie do 20 tys. pasażerów podczas ŚDM, kiedy ruch znacznie się powiększy. - Proces budowy nowego terminalu cały czas jest wykonywany w nieprzerwanie funkcjonującym obiekcie. Cała inwestycja jest prowadzona w ten sposób, aby zabezpieczyć potrzeby operacyjne portu podczas ŚDM - mówi Monika Pabisek. 

 Nowy terminal zaczął działać częściowo pod koniec września zeszłego roku. Wtedy otwarto też odnowione połączenie kolejowe z Krakowa Głównego. Pociąg dojeżdżający na lotnisko w 18 minut zatrzymuje się na krytym peronie, skąd zadaszoną kładką można dojść do terminalu. Tu znajduje się hala wszystkich przylotów, punkty kontroli bezpieczeństwa oraz poczekalnie odlotów. Przed 2013 rokiem na Kraków Airport działały dwa terminale, krajowy i międzynarodowy. Mogły obsłużyć rocznie nieco ponad 3 mln pasażerów. Po częściowym otwarciu terminalu liczba ta wzrosła do 4,3 mln pasażerów. Plan na ten rok to 4,6 mln. 

Tam, gdzie kiedyś znajdował się terminal krajowy, od poniedziałku działa terminal VIP. Przez ostatnie miesiące trwała jego przebudowa. To właśnie tutaj, także podczas ŚDM, będą obsługiwani najważniejsi pasażerowie, głowy państw, w tym sam papież Franciszek. 

W poniedziałek władze lotniska w Balicach przedstawiły plan inwestycyjny, którego głównym punktem jest budowa nowego pasa startowego. Dzięki niemu możliwe będą loty transatlantyckie z Krakowa m.in. do Chicago, Toronto czy Nowego Jorku. Lotnisko przyjmie też większe samoloty. Rozpatrywane są dwie wersje - w jednej nowy pas jest prawie równoległy do starego, a w drugiej przecina go ukośnie. W obu koncepcjach pas ma 2800 metrów długości i 60 szerokości. Odrzucono wariant modernizacji istniejącej drogi startowej ze względu na konieczność zamknięcia lotniska na rok i spore ograniczenia w jego funkcjonowaniu przez dwa lata. 

Powstanie pasa będzie konsultowane z okolicznymi mieszkańcami. Jeszcze przed wakacjami planowane są pierwsze spotkania informacyjne. Po wakacjach będą już znane wyniki analiz środowiskowych i rozpoczną się konsultacje społeczne, które potrwają co najmniej do wiosny 2017 r. W 2018 r. spodziewana jest dokumentacja projektowa, a rok później pozwolenie na budowę. Pas ma być gotowy w 2021 r. Plan rozbudowy lotniska pozwoli  na roczną obsługę 6 mln pasażerów. W pełni funkcjonalny terminal jest w stanie obsłużyć nawet 8-8,5 mln pasażerów. 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska