Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstaną nowe linie i stacje kolejowe? [PLANY]

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Do 2018 r. Swoszowice mają zyskać przystanek z parkingiem na 150 samochodów i 48 rowerów. Planuje się stację na granicy miasta z Zielonkami, wydłużona zostanie linia tramwaju z os. Piastów

Kończy się już budowa nowego przystanku kolejowego Sanktuarium w Łagiewnikach za 28 mln zł. Tymczasem urzędnicy ogłosili przetarg na projekt przebudowy zapuszczonej stacji w Swoszowicach. Inwestycja ma kosztować 10 mln zł i zakończyć się w 2018 r. Plany na najbliższe cztery lata są jednak szersze. Magistrat przygotowuje budowę stacji w Opatkowicach, Bronowicach, na Prądniku Czerwonym i w okolicy os. Piastów, gdzie do przystanku kolejowego przedłużona ma zostać linia tramwajowa. Urzędnicy i kolejarze biorą się też za stacje Mydlniki-Wapiennik, Złocień, Grzegórzki, Bonarka.

To działania miasta, które towarzyszą remontom torów prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe i zakupom pociągów, które planuje samorząd województwa dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Obecnie działa ona na dwóch trasach: Wieliczka-Kraków-Balice oraz Kraków-Miechów-Sędziszów.

Linia do Skawiny
Na stacji Sanktuarium jeszcze przed ŚDM ma zostać zbudowana kładka, która pomoże pielgrzymom dostać się do obiektów sakralnych. Do września wykonana zostanie też kolejna kładka - z peronów do centrów handlowych po drugiej stronie torów.

Stacja Swoszowice to dziś popękane perony i rozsypujący się budynek. A leży na trasie jednej z linii SKA, Kraków - Skawina, którą samorząd województwa ma uruchomić jesienią przyszłego roku. To z kolei ma się zgrać z zakończeniem prowadzonej przez PKP PLK budowy łącznicy kolejowej Krzemionki-Zabłocie (koszt 258 mln zł), która pozwoli skrócić czas dojazdu z Krakowa Głównego w kierunku Skawiny i dalej do Zakopanego nawet o 20 minut. Przystanki Krzemionki i Zabłocie zostaną przy tym zmodernizowane.

Stacja w Swoszowicach ma zyska nowe perony, powstanie przejście podziemne między nimi, a ponadto parking typu „parkuj i jedź” na 150 aut oraz parking rowerowy dla 48 jednośladów. Budowa ma się zacząć w przyszłym roku. A w ramach prac PKP na linii Kraków-Płaszów-Oświęcim, planowana jest w latach 2018-2019 przebudowa przystanku w Bonarce.

W Opatkowicach zaś, tuż przy przecięciu się linii kolejowej z autostradą A4, nowa stacja ma powstać do 2019 roku. Tu parking dla aut będzie miał co najmniej 30 miejsc, a 48 będzie dla rowerów.

- Przystanek wykona PKP, ale miasto rozbuduje ul. Dębskiego do ul. Taklińskiego i zbuduje parking - zapowiadał Łukasz Szewczyk, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miasta, na konferencji poświęconej rozwojowi kolei w Krakowie.

Linia do Sędziszowa
Na trasie Kraków-Sędziszów kolejna nowa stacja do budowy to Prądnik Czerwony. Powstać ma w latach 2017-2019 za ok. 18 mln zł. Co ciekawe, dojazd do niej ma zapewnić ulica Iwaszki, która 10 lat temu wyleciała z planów urzędników, ale teraz gmina do nich wraca. To połączenie al. 29 Listopada z ul. Powstańców. Ul. Iwaszki miałaby się też połączyć z ul. Strzelców wiaduktem nad torami, przy których ma powstać stacja i parking na co najmniej 50 samochodów.

Zupełną nowością jest przystanek w rejonie osiedla Piastów wraz z przedłużeniem linii tramwajowej do nowej pętli, bliżej torów i ul. Powstańców. Co ciekawe, jeden parking powstanie na terenie gminy Zielonki, a drugi po stronie Krakowa. Obie miejscowości połączy nowy wiadukt i droga. Planowany jest tu też terminal autobusowy.

- Dziś jest problem z przejazdem nad torami, wiadukt nie spełnia parametrów, to utrudnia też przejazd komunikacji aglomeracyjnej z Zielonek do Nowej Huty - dodał Szewczyk.

Linia do Krzeszowic
SKA nie jeździ jeszcze w kierunku Krzeszowic i Trzebini. Modernizacja torów znacznie się tam opóźniła. Na tej trasie nowej stacji mają się doczekać Bronowice - przy skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Bronowickiej. Ma powstać już za rok. A do roku 2020 powinien się przy niej pojawić węzeł przesiadkowy, z terminalem autobusowym (przeniesionym z ul. Na Błonie, gdzie protestują przeciwko niemu mieszkańcy). Terminal połączony będzie z ul. Armii Krajowej i zbudowanym nad nim parkingiem „parkuj i jedź” na 200 miejsc. Parking będzie można w przyszłości rozbudowywać o kolejne poziomy.

Koszt tej inwestycji to ponad 21 mln zł. Zostanie wykonana przy okazji modernizacji przez PLK linii Kraków Towarowy-Mydlniki, która ma ruszyć pod koniec roku. A trwają już prace na linii Krzeszowice-Mydlniki, w ramach których do 2020 r. ma powstać przystanek Mydlniki--Wapiennik.

Linia do Tarnowa
Linia SKA Kraków-Tarnów ma zostać uruchomiona 14 grudnia br. Do 2020 roku powstanie na niej przystanek kolei przy os. Złocień, które jest połączone z miastem tylko jedną, zalewaną w czasie ulew drogą. Stację wykona we współpracy z miastem PKP. To inwestycja połączona też z budową przystanku Grzegórzki w rejonie wiaduktu przy hali targowej i dobudową torów na linii Kraków Główny-Płaszów-Bieżanów. Umowę na tę inwestycję kolejarze chcą podpisać na początku 2017 roku. Wszystkie prace mają potrwać maksymalnie do 2020 roku.

- Dobrze, że Kraków włącza się w rozwój kolei, ale ciągle odczuwamy niedosyt, bo wyznaczono 29 przystanków do budowy w mieście, w którym jest aż 120 km linii kolejowych - mówił Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, które zorganizowało piątkową konferencję nt. rozwoju kolei.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska