Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Centrum nie dla kopcących aut. Może powstać strefa czystego transportu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Władze miasta mogą skorzystać z nowych przepisów, aby ograniczyć ruch w centrum
Władze miasta mogą skorzystać z nowych przepisów, aby ograniczyć ruch w centrum Andrzej Banaś
Prezydent Krakowa przeanalizuje zasadność wprowadzenia strefy, do której mogą wjeżdżać tylko pojazdy z ekologicznymi silnikami.

Kiedy cała Polska żyła zmianami w rządzie, a później głosowaniami posłów w sprawie aborcji, w zaciszu sejmowych sal i korytarzy zmieniono zapisy ważnej ustawy o elektromobilności. Jej projekt umożliwiał wprowadzanie w miastach opłat za wjazd do tzw. stref czystego transportu. Kierowcy mieli płacić nawet do 30 złotych dziennie.

Poseł Krzysztof Sitarski (Kukiz`15) złożył poprawkę wykreślającą zapis o takich opłatach. Przegłosowały ją sejmowe komisje infrastruktury oraz energii i skarbu. Wprawdzie ostatecznie Sejm uchwalił przepisy pozwalające wprowadzać strefy dla pojazdów ekologicznych (elektrycznych, napędzanych wodorem czy gazem), ale bez pobierania opłat za wjazd do takich stref.

Okazuje się jednak, że włodarze Krakowa i tak nie byli zainteresowani wprowadzaniem opłat za możliwość wjazdu do centrum. Jeżeli Senat podtrzyma propozycję Sejmu, to prezydent Krakowa zastanowi się, czy wprowadzić ekologiczną strefę.

Władze stolicy Małopolski czekają natomiast na inną ustawę, nad którą trwają prace, mającą umożliwić zwiększenie maksymalnej opłaty za postój w strefie parkowania nawet do 9 zł za godzinę. Obecna stawka to 3 zł.

Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe przepisy dają możliwość wprowadzania przez samorządy w miastach tzw. stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać pojazdy nieprzyczyniające się do powstawania smogu. Co na to Kraków? - Czekamy jaki będzie ostateczny kształt zapisów ustawy. Jeżeli Senat podtrzyma propozycję Sejmu, wtedy przeanalizujemy możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania, czyli przede wszystkim trzeba będzie określić ewentualny teren, jaki ma być objęty strefą i skutki jej wprowadzenia - informuje Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Jacka Majchrowskiego.

Projekt ustawy przewidywał jeszcze jedno istotne rozwiązanie. Zakładał bowiem możliwość pobierania opłat za wjazd do stref czystego transportu. Kwota miała nie być wyższa niż 30 zł za dzień. Na ostatniej prostej zapis dotyczący opłat został wykreślony. Stało się tak za sprawą poprawki, jaką zgłosił poseł Krzysztof Sitarski ( Kukiz’15), a przegłosowały ją sejmowe komisje infrastruktury oraz energii i skarbu.

- Pobieranie opłat za wjazd do centrów miast byłoby kolejnym opodatkowaniem mieszkańców, drenowaniem ich kieszeni. To niedobre rozwiązanie - przekonywał poseł Sitarski.

Obawiał się, że umożliwienie stworzenia płatnej strefy np. w Krakowie mogłoby się skończyć tym, iż korzystałyby z tego osoby, które na to stać oraz turyści i nie wpłynęłoby to na wyeliminowanie z centrum pojazdów emitujących spaliny. - A nie chodziło o to, aby stworzyć kolejne źródło dochodów dla gmin, ale ograniczyć zanieczyszczenie powietrza - wyjaśnia poseł Sitarski.

Inaczej na tę sprawę patrzą jednak ekolodzy. „Opłaty za wjazd do centrum miały stanowić podstawę do tworzenia stref czystego transportu. Umożliwienie miastom wytyczania takich stref to jeden z 15 punktów rządowego Programu Czyste Powietrze. Możliwość tworzenia stref czystego transportu była wcześniej konsultowana z samorządami i uzyskała ich poparcie” - napisał w oświadczeniu Krakowski Alarm Smogowy. Jego przedstawiciele podkreślają, że opłaty za wjazd do centrów od lat obowiązują w wielu miastach Europy, skutecznie przyczyniając się do poprawy jakości powietrza.

Płatną strefę wjazdu do centrum chciał wprowadzić Toruń i Poznań, a rozważano to m.in. w Gdańsku i Warszawie. - Kraków nigdy nie brał pod uwagę możliwości pobierania 30 zł od kierowców, ponieważ do centrum w Krakowie mogą wjeżdżać osoby, które mają wjazdówki - są mieszkańcami lub pracują w ścisłym centrum, więc nie jesteśmy zainteresowani „kupowaniem” sobie prawa wjazdu przez kierowców - zaznacza Monika Chylaszek.

W naszym mieście mamy obecnie strefy ograniczonego ruchu w ścisłym centrum i na placu Nowym oraz okolicznych ulicach, gdzie mogą wjeżdżać mieszkańcy tych rejonów, pojazdy upoważnionych służb i kierowcy z identyfikatorami wydanymi przez urząd.

Monika Chylaszek przypomina natomiast, że władze Krakowa zgłaszają od dłuższego czasu dwa postulaty zmian w ustawach - możliwość pobierania wyższych opłaty za parkowanie w strefie w zależności od odległości od centrum oraz by miasto miało możliwość ograniczania ruchu samochodom prywatnym w dniach zwiększonego zanieczyszczenia powietrza.

Projekt ustawy dotyczącej wyższych opłat w strefie parkowania został przyjęty przez rząd 4 stycznia. Zakłada możliwość wprowadzenia w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców stawek za postój sięgających 9 zł za godzinę (obecnie maksymalna stawka to 3 zł). Teraz projektem zajmie się Sejm. Kiedy nowe przepisy mogą wejść w życie? -To już zależy od tempa prac sejmowych - wyjaśnia Paweł Nowak z Ministerstwa Rozwoju.

Zdaniem Andrzeja Szaraty, prof. Politechniki Krakowskiej, im więcej możliwości ograniczania wjazdu aut do centrów, tym lepiej. - Mając na uwadze rosnącą liczbę aut konieczne są działania ograniczające ruch. Szkoda więc, że zrezygnowano z możliwości poboru opłat za wjazd do centrum - komentuje prof. Szarata. - Opłaty za przejazd przez miasto można byłoby wprowadzać np. w dniach ze smogiem - dodaje.

KONIECZNIE ZOBACZCIE:

Google Street View. Najśmieszniejsze, najbardziej absurdalne zdjęcia!

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Ministerstwa! LISTY GOŃCZE

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Nie znasz tych ulic w Krakowie? Jesteś słoikiem! [FOTO-QUIZ]

WIDEO: 48 tys. Polaków rocznie umiera przedwcześnie przez smog. Jeśli nie musisz, nie wychodź z domu

Autor: Agencja Informacyjna Polska Press, x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków. Centrum nie dla kopcących aut. Może powstać strefa czystego transportu - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska