Kraków. Autobusy znów do korekty

    Kraków. Autobusy znów do korekty

    Piotr Ogórek

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Kraków. Autobusy znów do korekty
    W marcu urzędnicy wprowadzili spore zmiany w ruchu autobusów. Nie wszystkie wyszły dobrze. Kolejnej korekty chcą mieszkańcy. Apelują też, aby nie majstrować przy rozkładzie jazdy autobusu 115.
    Kraków. Autobusy znów do korekty
    W połowie marca Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wprowadził duże zmiany w siatce połączeń autobusowych, głównie poza ścisłym centrum miasta. Objęły one w sumie 22 linie, w tym pięć nowych. Niektórym zmieniono trasy, na innych częstotliwość. Dwie linie zlikwidowano. Swoszowice, jako ostatnią z dzielnic, bezpośrednio połączono z centrum. Wprowadzona korekta nie zawsze wypadła dobrze.

    Poszkodowani czują się m.in. mieszkańcy Woli Duchackiej, ulicy Wadowskiej oraz Zesławic. Mieszkańcy protestują tez przeciwko rozważanym zmianom w kursowaniu linii 115. Urzędnicy nie wykluczają pewnych korekt podczas wakacji, ale część postulatów już odrzucają. Zapowiadają natomiast drugi, duży etap zmian, ale dopiero jesienią. Wtedy korekta obejmie autobusy oraz tramwaje. A już od przyszłej soboty busy nie będą mogły korzystać z części dotychczasowych przystanków.

    Zmiany do korekty



    Na problemy z częścią marcowych zmian w ruchu autobusów zwrócili uwagę autorzy blogu Krabok, poświęconego miejskiej komunikacji. Narzekają mieszkańcy południa i północy miasta. Sporo uwag mają zwłaszcza mieszkańcy Woli Duchackiej, którzy domagają się przywrócenia kursowania linii 107 i 184 na poprzednich trasach. Zbierają w tym celu podpisy pod petycją, a dodatkowo wsparła ich rada dzielnicy. Mieszkańcy zwracają uwagę na brak połączenia z ulicą Wielicką i kursującymi tam tramwajami, co gwarantowała linia 107. Drugi mankament wiąże się z likwidację przebiegu linii 184 ulicą Malborską. Mieszkańcy Woli Duchackiej-Wschód utracili przez to połączenie z kluczowymi węzłami komunikacyjnymi miasta, m.in. z Rondem Grzegórzeckim, Rondem Mogilskim, Rondem Młyńskim oraz bezpośrednie połączenie z Cmentarzem Batowickim.

    To akurat jedyny przypadek, gdzie ZIKiT widzi możliwość korekty i to już przy wprowadzeniu wakacyjnego rozkładu jazdy.

    - Zmiany w zakresie linii kursujących ulicą Malborską są możliwe, natomiast decyzje zostaną podjęte wraz z kolejnymi większymi zmianami w układzie linii. Możliwe, że pewne zmiany zostaną wprowadzone wraz z początkiem wakacji - mówi Piotr Hamarnik, rzecznik ZIKiT.

    Na zmiany na razie nie mogą liczyć mieszkańcy północy, którzy mają zastrzeżenia do kursowania linii 110 i 160. Ta druga omija teren ulicy Wadowskiej. Rada Dzielnicy XVII pisała w tej sprawie do ZIKiT-u, ale urzędnicy są niewzruszeni

    - Linia 160 została wydzielona z linii 110, przez co na ulicy Wadowskiej ta druga wykonuje obecnie 21 zamiast wcześniejszych 35 kursów. Jednak ulicą Wadowską kursują jeszcze linie 117 i 242, co daje łącznie 49 kursów. To wystarczająca liczba kursów dla tego obszaru. Przywrócenie wcześniejszej liczby kursów jest niemożliwe, ponieważ nie ma możliwości wycofania linii 160 z Łuczanowic, którędy kursuje od 25 lutego 2017 roku - kwituje Piotr Hamarnik.

    Ostatnia sporna kwestia to Zesławice i linie 122/422. Mieszkańcy są zadowoleni z wprowadzonych korekt. Problemem jest natomiast, że MPK na te linie puściło krótsze autobusy, przez co robi się w nich spory tłok. Czy jest możliwy powrót dłuższych pojazdów?

    - Nie ma takiej możliwości. Parametry trasy linii 422 (wąskie ulice i małe miejsca nawrotowe) nie pozwalają na skierowanie tam większych autobusów. Obserwacje ZIKiT nie potwierdzają informacji o przepełnieniach liniach - uważa Piotr Hamarnik.

    Linia 115 i inne zmiany



    Te przypadki nie są jedynymi, które niepokoją pasażerów komunikacji miejskiej. ZIKiT chce wprowadzić zmiany na popularnej linii 115, kursującej na trasie Witkowice-Dworzec Główny Wschód. Urzędnicy rozważają korektę trasy, skierowanie na nią krótszych autobusów lub przyspieszenie linii, przez co pomijałaby kilka przystanków.

    Obecnie kierowcy MPK jeżdżący 12-metrowymi pojazdami mają problemy z pokonaniem ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, na której są bardzo ostre zakręty. Jednak krótsze autobusy spowodują, że będą one przepełnione. Z kolei na zmianę trasy nie zgadzają się mieszkańcy oraz wspierająca ich Rada Dzielnicy IV. Mieszkańców, zwłaszcza tych z Górki Narodowej, wsparło też Stowarzyszenie Logiczna Alternatywa, które zebrało ponad 1000 podpisów w tej sprawie.

    - Wspólnie liczymy na to, że dzięki takiemu dużemu poparciu dla petycji ZIKiT zmieni zdanie i zrezygnuje z wprowadzenia którejkolwiek z rozważanych zmian - mówi Łukasz Gibała, lider LA.

    Urzędnicy analizują sprawę. - Na razie optujemy za krótszymi autobusami. Sprawdzamy czy możliwe byłoby zwiększenie częstotliwości kursów tej linii - dodaje Michał Pyclik z ZIKiT.

    Analizowana jest także uchwała Rady Dzielnicy Prądnik Czerwony, która chce zwiększenia częstotliwości kursów ponad 20 linii autobusowych.

    - Pismo jest rozbudowane. Niektóre rzeczy już są wprowadzone, a resztę musimy sprawdzić - ucina Michał Pyclik, bez podawania szczegółów.

    Wiadomo natomiast, że duża zmiana w organizacji komunikacji miejskiej wejdzie w życie od końca jesieni, kiedy będzie zbliżać się do końca przebudowa Basztowej (remont ma się zacząć 17 czerwca). - To będą znaczne wzmocnienia komunikacji autobusowej, ale również i tramwajowej - dodaje Piotr Hamarnik.

    Tymczasem od 17 czerwca wejdą w życie zmiany dla prywatnych przewoźników, czyli busów. Nie będą już one mogły korzystać z wielu dotychczasowych przystanków. W centrum dotyczy to ulic Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej. Na Alejach Trzech Wieszczów busy będą się mogły zatrzymywać tylko na przystankach „Jubilat” (busy jadące w stronę Zakopiańskiej) i „AGH” (busy jadące w stronę Wielickiej). Na ulicy Dietla dla busów będzie dostępny tylko postój „Starowiślna”.




    ZOBACZ TAKŻE:
    MPK wyremontowało historyczny wagon Ring


    Autor: Bartosz Dybała, Gazeta Krakowska

    Czytaj także

      Komentarze (9)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zlikwidować ZiKiT

      Roman (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Pytam się, kim jest Pani Dyrektor ZiKiT dla byłego dyrektora poprzednika ZiKiT, skazanego prawomocnym wyrokiem?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      bz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Pukawką? Bo, nie wiem o co biega?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kuriozum

      Lolo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Ludzie wynajmują mieszkania tam gdzie mają dobre połączenia do pracy czy szkoły. Biorąc pod uwagę fakt coraz większego zapychania miasta jest to oczywiste. I co? I nie można się tym sugerować bo Ci...rozwiń całość

      Ludzie wynajmują mieszkania tam gdzie mają dobre połączenia do pracy czy szkoły. Biorąc pod uwagę fakt coraz większego zapychania miasta jest to oczywiste. I co? I nie można się tym sugerować bo Ci zaraz wezmą i wszystko pozmieniają! Zazwyczaj całkowicie bez sensu! A z tym 184 to już kompletne kuriozum. Wychodzi na to że z całego Prądnika czy Górki trzeba jechać 29-tą żeby przedostać się w rejony wschodnie, tam gdzie linia do tej pory kursowała. Zamiast odciążać centrum i prowadzić ruch autobusowy tak aby sąsiednie dzielnice mogły się bez trudu komunikować, to wszystko walą w 29! Owszem, do centrum musi być dobra komunikacja ale ona jest niepotrzebnie tak obłożona i dlatego tyle samochodów wciąż tam jeździ. To jest nienormalne! A ZIKIT nie słucha mieszkańców, a ponoć dla nich jest ta infrastruktura i transport!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      BUSOMAT PL

      BUSOMAT PL (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Autobus to najlepszy srodek transportu

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      424 niech z Meissnera skręca w ul. Ugorek.

      Zgłoś naruszenie treści

      Ponieważ w godzinach popołudniowego szczytu autobus linii 424 traci bardzo dużo czasu na pokonanie lewoskrętu z ul. Meissnera w Al. Jana Pawła II (ostatnio nawet wyczekuje 6-8 cykli zmiany świateł,...rozwiń całość

      Ponieważ w godzinach popołudniowego szczytu autobus linii 424 traci bardzo dużo czasu na pokonanie lewoskrętu z ul. Meissnera w Al. Jana Pawła II (ostatnio nawet wyczekuje 6-8 cykli zmiany świateł, ponieważ zielone dla w/w lewoskrętu jest bardzo krótkie) i niewiele krócej czeka na lewoskręt z Al. Jana Pawła II w Ułanów, uważam, że autobus w/w linii powinien z ulicy Meissnera skręcać w lewo w ul. Ugorek i ul. Ugorek jechał do przystanku "Ugorek", pomijając przystanek "Tauron Arena Kraków Wieczysta). Wyeliminowałoby to zakłócenia kursowania w/w linii w godzinach popołudniowego szczytu, gdyż to własnie sytuacja na Wieczystej jest przyczyną opóźniej (nieraz autobus stoi 15 minut, by ... wykonać lewoskręt). W czasie remontu skrzyżowania na Wieczystej autobus skręcał z Meissnera w ul. Ugorek i jeździł bez zakłóceń. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      184

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      To ja chyba jeżdżę autobusem widmo, bo 184 poruszam się właśnie na trasie, którą ten ponoć omija ;)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      184

      I. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Ja chyba tak samo:) i wysiadam na przystanku - widmo Rondo Grzegorzeckie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Brak autobusu do szpitala w Prokocimiu-skandal

      Kaa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Skandalem jest ze nie ma z miasta żadnego autobusu do szpitala dzieciecego w Prokocimiu. W szpitalu trwa ogromny remont ,naprzeciw jest budowa kompleksu szpitalnego -nie ma gdzie zaparkowac aut !...rozwiń całość

      Skandalem jest ze nie ma z miasta żadnego autobusu do szpitala dzieciecego w Prokocimiu. W szpitalu trwa ogromny remont ,naprzeciw jest budowa kompleksu szpitalnego -nie ma gdzie zaparkowac aut ! Znalezienie miejsca parkingowego graniczy z cudem Szpital znajduje sie na gorce i wejscie z dzieckiem chorym,na wu czy o kulach to istna Golgota.
      Całe lata jezdzila tam linia 103 .Nie wiem komu to przeszkadzało ze została zlikiwidowana! Teraz pod górke jeżdzi wożący powietrze jakis autobus jdacy od str ul.Teligi zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      spokojnie można byłoby tam puścić np. 503 albo 144.

      dr (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      J.w.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Polecamy

      NAUCZYCIEL NA MEDAL | Warto docenić najlepszych!

      NAUCZYCIEL NA MEDAL | Warto docenić najlepszych!

      Huta od nowa

      Huta od nowa

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?