Czeka nas wielki paraliż komunikacji

    Czeka nas wielki paraliż komunikacji

    Piotr Ogórek

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia  dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press

    10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press ©Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

    Przez opóźnienia przebudowa ulicy Basztowej zbiegnie się z inwestycją kolejową na Grzegórzkach. Największe utrudnienia będą podczas wakacji, ale i potem mieszkańców czekają ciężkie miesiące.
    10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia  dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press

    10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press ©Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

    W sobotę 17 czerwca rozpocznie się przebudowa ulicy Basztowej. Mieszkańców czeka prawdziwy paraliż komunikacyjny, bo zamknięta będzie nie tylko ulica Basztowa, ale i jej skrzyżowanie z Pawią, Lubicz i Westerplatte. Na domiar złego, w lipcu ma się zacząć modernizacja trasy kolejowej E30 w centrum Krakowa, co wiąże się z przebudową wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Ta będzie w tym czasie zamknięta dla tramwajów.
    Oznacza to, że z ruchu będą wyłączone dwa główne połączenia na osi wschód-zachód. Można było tego uniknąć, gdyby nie opóźnienia związane z Basztową. Inwestycja była bowiem planowana na rok 2016, ale przez liczne zaniechania urzędników nie dotrzymano tego terminu. Teraz mieszkańców czeka prawdziwy paraliż komunikacyjny.

    Odwlekany remont

    Przebudowa ulica Basztowej była odwlekana przez wiele miesięcy. Początkowo miała się zacząć zaraz na początku 2016 roku. Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu uznali jednak, że mogą nie zdążyć przed Światowymi Dniami Młodzieży i inwestycję przesunięto na drugą połowę roku. Tego terminu też nie udało się dotrzymać, bo wciąż nie było projektu budowy. Na koniec roku ogłoszono, że przebudowa ruszy w kwietniu 2017 r. Ale przetarg rozpisano dopiero w marcu. Rozstrzygnięto go pod koniec maja, a umowę wartą 27 mln zł podpisano 1 czerwca.

    15 zdjęć
    Przejdź do galerii

    Galeria dostępna tylko dla abonentów Gazety Krakowskiej

    Miliardowa inwestycja kolejowa. Wielkie budowanie w Krakowie!

    Miliardowa inwestycja kolejowa. Wielkie budowanie w Krakowie!

    Link do głównego zdjęcia


    Te wszystkie opóźnienia spowodują, że remont, który wyłączy z ruchu jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście, zbiegnie się z inną dużą inwestycją w centrum Krakowa. W lipcu ma się zacząć modernizacja trasy kolejowej E30 od Dworca Towarowego do Rudzic. Prace budowlane będą się toczyły w ścisłym centrum i zakładają m.in. likwidację nasypu kolejowego wzdłuż ulicy Blich oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad Grzegórzecką. - Przy tych pracach zamknięta będzie ulica Grzegórzecka. Ustalenia trwają, ale nie wykluczamy sytuacji, w której oba remonty nałożą się na siebie. Tym samym tramwaje nie będą jeździć ani Lubicz, ani Grzegórzecką - mówi wicedyrektor ZIKiT od spraw transportu, Łukasz Franek.

    Zamknięcie Grzegórzeckiej miałoby trwać ok. 2,5 miesiąca. ZIKiT liczy, że ulica otwarta będzie od października. Jak zaznacza Łukasz Franek, zamknięty będzie przejazd tramwajowy. Ruch samochodowy ma być utrzymany. Jeśli dojdzie do takiego scenariusza, to nawet pomimo okresu wakacyjnego Kraków będzie czekał potężny paraliż.

    Harmonogram dla modernizacji trasy E30 wciąż jest opracowywany. Na razie wiadomo, jak wygląda plan remontu na Basztowej. Prace zaczną się już 17 czerwca w sobotę. Tego dnia zostanie zamknięta Basztowa oraz jej skrzyżowanie z Lubicz, Westerplatte i Pawią. Na Lubicz ruch będzie odbywał się do ulicy Bosackiej, na Westerplatte do Zamenhofa, a na Pawiej do hoteli przy skrzyżowaniu. Linie tramwajowe kursujące z Bronowic do Nowej Huty zostaną skierowane przez ulicę Długą w stronę Dworca Towarowego, gdzie skręcą w kierunku tunelu pod dworcem i dalej do ronda Mogilskiego. Taki stan rzeczy potrwa do końca wakacji. Szczegółowe zmiany w komunikacji prezentujemy poniżej

    - Wakacje dają nadzieję, że jednak nie będzie tak źle, bo wtedy ruch jest zawsze mniejszy. Od września wróci między innymi relacja tramwajowa Lubicz-Westerplatte, więc powinno być już trochę lepiej - tłumaczy Łukasz Franek.

    Jeśli jednak będą problemy z płynnym ruchem tramwajów, to urzędnicy rozważą wprowadzenie zakazu przejazdu samochodów przez pl. Wszystkich Świętych, w tym także dla uprawnionych do wjazdu w strefę B.

    Spore zmiany w ruchu

    Po przebudowie Basztowej domknie się ruch jednokierunkowy od Pawiej do Piłsudskiego. Torowisko zostanie przysunięte bliżej Plant, a pomiędzy nimi będzie ścieżka rowerowa. Wtedy zmieni się też organizacja ruchu w rejonie placu Matejki.

    - Na ulicy św. Filipa wprowadzony będzie ruch jednokierunkowy od Długiej, a strefa B będzie w zachodniej części placu Matejki. Nie będziemy odwracać kierunku ruchu na Paderewskiego - tłumaczy dyr. Franek.

    Jak dodaje, takie rozwiązanie wymusza nowy układ ruchu na Basztowej, w którą nie będzie można już skręcić w lewo z placu Matejki. Normalny ruch zostanie utrzymany we wschodniej części placu, na ulicy Kurniki do Zacisze i dalej do Worcella. Jadąc od ul. św. Filipa i Warszawskiej będzie można pojechać tylko w Kurniki. Nie dotyczy to tych, którzy są uprawnieni do wjazdu w strefę B.

    Nie zmieni się organizacja ruchu wokół starego Kleparza. Ale w trakcie przebudowy Basztowej wyremontowana będzie ślepa ulica Rynku Kleparskiego dochodząca do Basztowej. Pozostała część Rynku Kleparskiego ma być wyremontowana w przyszłym roku. Pod koniec maja ZIKiT rozpisał przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej.

    Tu wielkie obawy mają jednak mieszkańcy, kupcy ze Starego Kleparza i rada dzielnicy I Stare Miasto. Projekt ZIKiT zakłada bowiem likwidację miejsc parkingowych na ulicy dochodzącej do Basztowej.

    - Taka przebudowa Rynku Kleparskiego na pewno nie jest po myśli mieszkańców - mówi Tomasz Daros, przewodniczący dzielnicy I. Także zaproponowana organizacja ruchu przez ZIKiT nie jest zgodna z postulatami dzielnicy i mieszkańców. Ci chcieli m.in., aby cały plac Matejki był w strefie B oraz aby mieszkańcy z abonamentami postojowymi P1 mogli przejeżdżać przez strefę B. ZIKiT tego nie uwzględnił.

    - Póki co, czekamy na gotowy projekt organizacji ruchu - zaznacza Tomasz Daros.

    Mówimy po krakosku (odc. 6). "Łapsztos?"

    Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
    >>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

    45 zdjęć
    Przejdź do galerii

    Galeria dostępna tylko dla abonentów Gazety Krakowskiej

    Jak mocno zabudował się Kraków [PORÓWNAJ]

    Jak mocno zabudował się Kraków [PORÓWNAJ]

    Link do głównego zdjęcia

    ©Google Earth





    Czytaj także

      Komentarze (16)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Robić relacje

      krakus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Lubicz -Westerplatte 24 godziny na dobe i wtedy Grzegórzecką zamknąć a nie 2,5 miesiąca

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mam pytanie

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      Skoro 20 w związku z przebudową Basztowej ma być kierowana na Starowiślną i Grzegórzecką, to którędy będzie jeździć po zamknięciu ulicy Grzegórzeckiej (przebudowa wiaduktu)??

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To może być gorzej?

      JF (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      Komunikacja miejska w Krakowie i tak już działa jak sparaliżowana, wiec wielkiej różnicy nie bedzie...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KIEDY ZIKiT ZNIKNIE ?!?!?!!!!

      Krakus102 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 1

      To co wyczynia ZIKiT w Krakowie jest karygodne. Kiedy wreszcie ktoś dobierze się tej bandzie niszczących życie w Krakowie urzędników do 4 liter????? I nie chodzi tu tylko o nieudacznictwo tych...rozwiń całość

      To co wyczynia ZIKiT w Krakowie jest karygodne. Kiedy wreszcie ktoś dobierze się tej bandzie niszczących życie w Krakowie urzędników do 4 liter????? I nie chodzi tu tylko o nieudacznictwo tych przebudów ale o niemal każdą jedną inwestycję która jest wbrew temu co potrzeba i wbrew logice. Komu służą likwidacje tysięcy miejsc parkingowych, komu służą bezsensowne światła, komu służą fatalne rozwiązania skrzyżowań - wszystko to przyczynia się tylko do większego obciążenia ruchem.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Obciążenie ruchem..?

      KRK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Do obciążenia ruchem przyczyniają si mieszkańcy. 600 tysięcy samochodów w mieście, które nie jest z gumy nagle nie zacznie jeździć płynnie - choćby zlikwidowano wszystkie skrzyżowania ze światłami....rozwiń całość

      Do obciążenia ruchem przyczyniają si mieszkańcy. 600 tysięcy samochodów w mieście, które nie jest z gumy nagle nie zacznie jeździć płynnie - choćby zlikwidowano wszystkie skrzyżowania ze światłami.
      Tylko jakoś każdy z nas stojących w korku swoim samochodem nie potrafi przyjąć do wiadomości, że przy okazji ten korek tworzy.
      W Krakowie oprócz metra potrzebna byłaby jeszcze zmiana w świadomości mieszkańców a to jest mniej prawdopodobne niż metro.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rzekoma apokalipsa - totalną "DZIENNIKARSKĄ KACZKĄ"

      jarex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

      Rzekoma apokalipsa - totalną "DZIENNIKARSKĄ KACZKĄ" - bo nie chcę mówić o nierzetelności dziennikarskiej albo jeszcze gorzej. Gdyby autor artykułu zadał sobie odrobinę trudu i przeczytał np....rozwiń całość

      Rzekoma apokalipsa - totalną "DZIENNIKARSKĄ KACZKĄ" - bo nie chcę mówić o nierzetelności dziennikarskiej albo jeszcze gorzej. Gdyby autor artykułu zadał sobie odrobinę trudu i przeczytał np. Dziennik Polski i zamieszczony tam artykuł o nowym rozkładzie jazdy PKP miałby wiedzę o tym iz ZATWIERDZONY już nowy rozkład jazdy obowiązujący do dnia 2 września NIE PRZEWIDUJE ŻADNYCH PRAC NA LINII E30 za wyjątkiem prac w rejonie węzła Bieżanów i łącznicy do Wieliczki. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trudno mi uwierzyć w tę apokalipsę

      ? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Albowiem zamknięcie tych dwóch tras dla tramwajów równocześnie spowodowałoby praktyczne odcięcie wschodniej i zachodniej części miasta. Łączność tramwajowa byłaby wówczas możliwa jedynie przez...rozwiń całość

      Albowiem zamknięcie tych dwóch tras dla tramwajów równocześnie spowodowałoby praktyczne odcięcie wschodniej i zachodniej części miasta. Łączność tramwajowa byłaby wówczas możliwa jedynie przez tunel i estakadę nad dworcem (krakusy wiedzą o co chodzi). Myślę, że działania te się wyminą w czasie, a jest to możliwe. A artykuł mógłby to lepiej wyjaśniać zamiast straszyć.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co można powiedzieć

      gfb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 7

      miasto składające się z zahukanej garstki rdzennych mieszkańców, tłumów przyjezdnych idiotów cieszących się że pracują w biurowcu i mieszkają w bloku, turystów mających gdzieś problemy miejskie...rozwiń całość

      miasto składające się z zahukanej garstki rdzennych mieszkańców, tłumów przyjezdnych idiotów cieszących się że pracują w biurowcu i mieszkają w bloku, turystów mających gdzieś problemy miejskie poza tym gdzie znaleźć piwo, no i po urzędach rodzinne kolonie dawnych PRL-owskich funkcjonariuszy kumplujących się z budowlańcami . Dla tego miasta ratunku już nie ma, nawet jakby jutro wszystkich tych urzędników od Machlojskiego poczynając wywalić to i tak kto to wszystko odkręci i przywróci ład, porządek i estetykę w zabudowie? A mentalność wyborców jest tragiczna, ci ludzie cieszą się że są w kupę spędzeni. Tragedia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Buahahhaa

      IDIOT (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 8

      Rdzennych wpie....lić na Wawel i Kazimierz, resztę, czyli od Grzegórzek po Bieżanów i w promieniu 10km zaorać i kazać wieśniakom/idiotom/przyjezdnym żyć z wypasu bydła, tudzież drobnego rzemiosła...rozwiń całość

      Rdzennych wpie....lić na Wawel i Kazimierz, resztę, czyli od Grzegórzek po Bieżanów i w promieniu 10km zaorać i kazać wieśniakom/idiotom/przyjezdnym żyć z wypasu bydła, tudzież drobnego rzemiosła (np. wymiana szybek w smartfonach dla Rdzennych). Mniej więcej do tego pijesz?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Hihihihihihi

      slavo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Podpis adekwatny

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Taka prawda

      KRK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Jako zahukany rdzenny mieszkaniec zgadzam się z gfb - on(a) do niczego nie pije, to po prostu bardzo trafna charakterystyka naszego miasta.
      Ciasne centrum dogęszczane gdzie się da, na zewnątrz...rozwiń całość

      Jako zahukany rdzenny mieszkaniec zgadzam się z gfb - on(a) do niczego nie pije, to po prostu bardzo trafna charakterystyka naszego miasta.
      Ciasne centrum dogęszczane gdzie się da, na zewnątrz zabudowywane sypialniami i biurowcami bez potrzebnej infrastruktury, ludzie ciągnący tu z mniej zaludnionych terenów za pracą i miejskim klimatem, mieszkańcy okolicznych mieścin produkujący zimą syf, który spływa do miasta i do tego większość ludzi budujących swoja wartość na glinianych nogach kredytu lub pieniędzy rodziców, oraz "prestiżu" posiadania samochodu i jeżdżenia nim po mieście choćby do sąsiedniej knajpy. A to wszystko deptane przez urzędników wydających pozwolenia na zabetonowywanie miasta, a nie potrafiących uchwalić odpowiednio wcześniej planów zagospodarowania. Nie ma szans na metro, ulic i parkingów w już zabetonowanych dzielnicach wybudować się nie da - Kraków się stacza po równi pochyłej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      oo

      oo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 4

      Nie chce mi się wierzyć że nie da się w pierwszej kolejności zrobić lewoskrętu z Lubicz w kierunku Westerplatte, i puścić z powrotem ruch, a potem resztę skrzyżowania? Tylko zamkniecie całego...rozwiń całość

      Nie chce mi się wierzyć że nie da się w pierwszej kolejności zrobić lewoskrętu z Lubicz w kierunku Westerplatte, i puścić z powrotem ruch, a potem resztę skrzyżowania? Tylko zamkniecie całego skrzyżowania w najważniejszym pkt komunikacyjnym miasta na dwa miesiące...ile turystów i mieszkańców dziennie korzysta w tym rejonie z komunikacji miejskiej? chyba dużozwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      heh

      heh (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

      A tam tramwaje beda az do lubicza dojezdzax wiec wiele sie nie zmieni, na dworzec dojdziesz te pare krokow. Ja i tak wysiadalem zawsze ba lubiczu praktycznie jak na dworzec szedlem. W inne czesci...rozwiń całość

      A tam tramwaje beda az do lubicza dojezdzax wiec wiele sie nie zmieni, na dworzec dojdziesz te pare krokow. Ja i tak wysiadalem zawsze ba lubiczu praktycznie jak na dworzec szedlem. W inne czesci miasta mozna jechac przez plac wszystkich swietych. Paradoksalnie 4 jadac na Dworzec Towarowy to nawrt pewne ulatwienie. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      oj tam, oj tam

      Urzędnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 3

      Oj tam, oj tam. Postoicie przez rok z okładem w korkach to wam się nic nie stanie. Ważne, że my kasę weźmiemy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za to mamy najbardziej majętnego prezydenta

      - (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 3

      A komunikacja leży, emeryci i sitwa wspierająca magistrat, wciąż upiera się przeciwko budowie metra w Krakowie. Za kilka lat w podskokach będziecie ktoś musiał w Krakowie szukać finansowania dla...rozwiń całość

      A komunikacja leży, emeryci i sitwa wspierająca magistrat, wciąż upiera się przeciwko budowie metra w Krakowie. Za kilka lat w podskokach będziecie ktoś musiał w Krakowie szukać finansowania dla budowy podziemnej kolejki, bo dłużej bez tego nie da rady się przemieszczać płynnie po powierzchni ulic w Krakowie zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Polecamy

      Kup prenumeratę i odbierz bilety na siatkarskie mistrzostwa Europy!

      Kup prenumeratę i odbierz bilety na siatkarskie mistrzostwa Europy!

      Czwartek z kryminałem - przeczytaj mrożące krew w żyłach historie

      Czwartek z kryminałem - przeczytaj mrożące krew w żyłach historie

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Gry On Line - Zagraj Reklama