Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umowa na kładkę Kazimierz - Podgórze podpisana. Ta inwestycja zmieni Kraków jak kładka Bernatka?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Autorem koncepcji kładki Kazimierz – Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak
Autorem koncepcji kładki Kazimierz – Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak Lewicki&Łatak
Ta kładka może zmienić Kraków. Tak jak kładka Bernatka ożywiła Podgórze, łącząc tę dzielnicę z Kazimierzem. Właśnie została podpisana kluczowa umowa. Przeciwko inwestycji protestuje już grupa mieszkańców Kazimierza.

Kraków będzie miał kolejną kładkę pieszo-rowerową nad Wisłą, tym razem na wysokości Kazimierza i Ludwinowa. Umowa podpisana, czas na roboty budowlane.

Kontrakt na realizację robót budowlanych podpisali 5 października 2023 roku Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie w imieniu Gminy Kraków i Sebastian Nowak, prezes zarządu firmy Primost Południe Sp. z o.o. Wartość umowy to 113,7 mln zł z terminem realizacji 26 miesięcy.

Przypomnijmy: autorem koncepcji kładki Kazimierz – Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak, zwycięzca konkursu architektonicznego, rozstrzygniętego przez Miasto w 2006 r. Przeprawa będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości, a w najwyższym punkcie będzie wysoka na blisko 16 m. Połączy Bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z Bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) i środkowego pomostu widokowego oraz środkowego pomostu widokowego.

- Co ważne, zadanie zostanie zrealizowane z jak najmniejszą ingerencją w zieleń. Do wycięcia zaplanowano jedynie dwa drzewa, w zamian za które nasadzonych będzie 8 okazów. Jedno drzewo zostanie przesadzone - podkreślają urzędnicy miejscy.

I wyliczają:

To inwestycja zaplanowania i realizowana przede wszystkim z myślą o mieszkańcach Krakowa. Przeprawa będzie stanowić dogodne połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Przejazd rowerem z dzielnic południowych do centrum będzie krótszy niż obecnie, a mieszkańcy Starego Miasta będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych terenów zielonych Podgórza, choćby Plant im. Floriana Nowackiego czy doliny rzeki Wilgi. Nie bez znaczenia jest też szansa na ożywienie brzegów Wisły i powtórzenie sukcesu oddanej w 2010 roku kładki ojca Laetusa Bernatka. Równie istotny jest także fakt, że po realizacji tej inwestycji poprawi się stan infrastruktury komunalnej po obu stronach Wisły dzięki przebudowie sieci podziemnych.

Inwestycja realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł z dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

Warto dodać, że od czerwca tego roku mieszkańcy mogą już korzystać z kładki pieszo-rowerowej łączącej Grzegórzki z Zabłociem. Zadanie powstało we współpracy Gminy Kraków i PKP PLK SA, w ramach inwestycji kolejowej mającej na celu modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Ze strony Miasta odpowiedzialny za to zadanie był Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska