MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Łagiewnicka: Nie wszędzie po trzy pasy

Piotr Rąpalski
Na przełomie czerwca i lipca br. ma zostać rozpisany przetarg w formule „zaprojektuj i zbuduj” na realizację Trasy Łagiewnickiej. Jednym z elementów zadania jest linia tramwajowa, która połączy Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Trasa nie wszędzie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę.

Coraz bliżej do budowy Trasy Łagiewnickiej. – Na przełomie czerwca i lipca br. chcemy rozpisać przetarg w formule „zaprojektuj i zbuduj” na realizację tego zadania – informuje Jerzy Marcinko, prezes gminnej spółki Trasa Łagiewnicka. Obecnie trwają ostatnie korekty i aktualizacja tzw. Programu Funkcjonalno–Użytkowego.

– Duży nacisk kładziemy na kwestie bezpieczeństwa tuneli i inteligentne systemy informatyczne, które będą zastosowane w ramach inwestycji. Idziemy w kierunku uwzględnienia części postulatów mieszkańców co do parametrów Trasy Łagiewnickiej, a szczególnie liczby pasów – mówi Jerzy Marcinko.

W ramach aktualizacji Programu Funkcjonalno-Użytkowego przyjęto, że główny ciąg będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

– Nie przewiduje się poprowadzenia ruchu autobusowego od Grota Roweckiego do Kobierzyńskiej, w tunelach pod Turowicza i Herberta i pod Zakopiańską. Tam jezdnie będą miały pod dwa pasy – wyjaśnia prezes Trasy Łagiewnickiej.

ZOBACZ WIDEO: Zielone światło dla Trasy Łagiewnickiej

Równolegle z przygotowaniami do ogłoszenia przetargu, trwają rozmowy nad porozumieniem w sprawie finansowania projektu. Pod koniec czerwca do Krakowa mają przyjechać przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), jednej z instytucji kredytujących. Negocjowany jest też udział banków komercyjnych. Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzy spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju, (PFR) EBI i banków komercyjnych. – Porozumienie o współfinansowaniu chcemy podpisać ostatecznie do 22 sierpnia tego roku – zaznacza prezes Marcinko. Koszt realizacji całego zadania szacowany jest na 1,3 mld zł.

Na przełomie czerwca i lipca ma też zostać podpisana umowa wykonawcza między spółką Trasa Łagiewnicka a Gmina Miejską Kraków, która określi zasady funkcjonowania spółki w okresie eksploatacji trasy.

Już wcześniej spółka Trasa Łagiewnicka uzyskała zgodę Ministerstwa Rozwoju w zakresie zamiany beneficjenta środków unijnych na budowę linii tramwajowej od Witosa do Zakopiańskiej. Przygotowywany jest wniosek o dotację na ten cel. Zgodnie z planem będzie złożony do końca tego roku.

Warto wiedzieć, że Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska