Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To była rewolucja w Krakowie. Pierwszy tramwaj Bombardier wyjechał na ulice miasta

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Bombardier Wagon NGT 6 w Krakowie: miejsca siedzące 73-73, stojące  106-111, masa całkowita 46 650 kg, 3 dachowe urządzenia nawiewowe, 8 urządzeń grzewczych pod siedzeniami...
Bombardier Wagon NGT 6 w Krakowie: miejsca siedzące 73-73, stojące 106-111, masa całkowita 46 650 kg, 3 dachowe urządzenia nawiewowe, 8 urządzeń grzewczych pod siedzeniami... MPK Kraków
24 lata temu na krakowskie tory wyjechały pierwsze wagony NGT6 firmy Bombardier. Jako pierwszy wyjechał wagon 2001 (obecnie RP601), na specjalnie utworzoną linię 36 kursującą na trasie Salwator - Prokocim. Niska podłoga, nie trzeba było gramolić się jak na Giewont po wysokich schodach. Klimatyzacja, która spowodowała od tego czasu tysiące kłótni między pasażerami, czy okno ma być zamknięte czy otwarte. Wtedy zaczął się początek końca słynnych lub niesławnych wagonów typu "Akwarium".

Następne wagony NGT6 były składane już na miejscu, na specjalnie wybudowanej hali montażowej na terenie zajezdni Podgórze. Tak właśnie rozpoczęła się historia wagonów NGT6 i NGT8 Bombardiera w Krakowie. Później przyszły Lajkoniki, Krakowiaki...

Obecnie w flocie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie jest 74 pojazdów firmy Bombardier.

  • 14 wagonów NGT6
  • 12 wagonów NGT6-2
  • 24 wagonów NGT6-2 III serii
  • 24 wagonów NGT8

Trzyczłonowy wagon typu NGT6 z częścią niskopodłogową wynoszącą około 65% został zaprojektowany do eksploatacji w sieci tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komuniakcyjnego S.A. w Krakowie. Koncepcja pojazdu jest w pełni zgodna z polskimi przepisami dotyczącymi budowy i eksploatacji tramwajów. Prezentowany wagon zaprojektowany został jako pojazd jednokierunkowy, konstrukcyjnie jest także przygotowany do wykonania jako pojazd dwukierunkowy.

Wagon NGT6 jest przystosowany do łączenia w pociąg. Pudło wagonu zbudowane jest ze spawanej, odpornej na korozję lekkiej konstrukcji stalowej. Szyby boczne barwione wykonane są ze szkła hartowanego. Szyby z przodu i tyłu wagonu są położone konturem zewnętrznym na pudle wagonu i wykonane są ze szkła klejowego. Wszystkie szyby spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Dach jest wykonany w elastycznej, klejonej konstrukcji wielowarstwowej. Dobrą izolację cieplną i akustyczną gwarantuje podłoga zaopatrzona w wykładzinę kauczukową, przyklejoną na dolnej części wagonu. Wysokość wejścia wynosi 290 mm od główki szyny, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i wjazd wózków inwalidzkich. W kontenerze aparatury dachowej umieszczone zostały wiązki sieci pokładowej, jak również sterowanie silników i pojazdu. Dachowe urządzenia wentylacyjne, które zainstalowane są w przedniej jak i tylnej części wagonu wraz z urządzeniami grzewczymi akumulacyjnymi pod siedzeniami i urządzeniem grzewczym stanowiska motorniczego. Dwa wózki napędowe pod członami końcowymi są wyposażone w indywidualny, poprzeczny napęd osi zapewniający całkowite odsprężynowanie silnika i przekładni oraz asynchroniczne silniki prądu trójfazowego. W strefie niskopodłogowej można było zrezygnować ze stopni i pochylni ponieważ wózek toczny w części środkowej otrzymał koła luźne, zamocowane na wykorbionej osi. Wszystkie koła mają jednakową średnicę wynoszącą 590 mm.

Do mechanicznego wyposażenia hamulcowego należą: hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe w wózkach napędowych oraz analogowe pasywne hamulce akumulatorowe sprężynowe z regulacją siły hamowania w zależności od obciążenia, jak również z elektronicznym zabezpieczeniem przed poślizgiem w wózkach tocznych. Każdy mechanizm jezdny posiada dwa hamulce szynowe elektromagnetyczne.

Wagony I serii zmontowane w 1999 i 2000 roku posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi.

III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu, co widać na fotografiach.

Stylistyka wagonów krakowskich I i II serii przypomina wagony Bombardiera z Essen, lecz tamte mają dłuższy środkowy człon.

Stylistyka przodu i tyłu wagonów krakowskich III serii przypomina nieco wagony Bombardiera City Runner kursujące między innymi w Łodzi, Grazu, Linzu, Genewie, jednak tamte wagony są zupełnie innej konstrukcji.

Kiedy w 2024 roku najlepiej przejść na emeryturę?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska