Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To będzie największe wyzwanie dla nowego prezydenta Krakowa. Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają przebiegać głównie w tunelach

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
W przyszłym roku ma być gotowa północna obwodnica Krakowa i ring autostradowy, ale wciąż niedomknięta jest III obwodnica. W ramach akcji "Po pierwsze komunikacja!" przedstawiamy najnowsze plany budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Miasto utrzymuje spółkę przygotowującą budowę tych dróg, ale na realizację inwestycji brakuje pieniędzy. Ich znalezienie będzie jednym z największych wyzwań dla nowego prezydenta Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną przyszłego roku.

Od początku grudnia w ramach akcji "Po pierwsze komunikacja!" wraz z ekspertami, przedstawicielami władz miasta i mieszkańcami zastanawiamy się, jakie działania pomogłyby w usprawnieniu transportu w Krakowie i regionie. Jednym z najczęściej wymienianych rozwiązań są trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, potrzebne do domknięcia III obwodnicy Krakowa od strony zachodnio-północnej.

- Jeżeli powstałyby trasy Pychowicka i Zwierzyniecka, to przejęłyby ruch tranzytowy z Alej Trzech Wieszczów. Na razie mamy na nich wąski korytarz, w nim tysiące samochodów i ogromne zanieczyszczenie powietrza - komentuje prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.

Na rondzie Grzegórzeckim często tramwaje i autobusy nie mogą liczyć na bezkolizyjny przejazd, bowiem zatrzymują je światła, które przepuszczają samochody.

Kraków. Rondo Grzegórzeckie do przebudowy. W urzędzie widzą ...

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka od lat są jedynie w planach. - Trwają intensywne prace związane z przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tych dróg. Prace skupiają się na wykonywaniu badań geologicznych. Ich wyniki będą kluczowe - mówi Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Ta miejska spółka wybudowała już Trasę Łagiewnicką od skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej do ul. Grota-Roweckiego.
W wyniku konsultacji społecznych ustalono, że dwie kolejne drogi mają zostać maksymalnie schowane pod ziemią, stąd tak ważne są badania geologiczne. Trasa Pychowicka rozpoczynałaby się tunelem pod ul. Grota-Roweckiego. Później byłby krótki odcinek odsłonięty i zjazd do tunelu, który prowadziłby wzdłuż ul. Sodowej, pod Wisłą i kończył się wyjazdem w nową ul. Księcia Józefa. W dalszym przebiegu zaczynałaby się Trasa Zwierzyniecka z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy. Podziemny przejazd byłby prowadzony do ul. Balickiej, ale z wyjazdem w rejonie ul. Armii Krajowej.

Plan jest taki, by do końca 2024 r. została pozyskana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, łącznie dla obu planowanych tras. Gdyby później od razu przystąpiono do projektu, a później budowy to do zakończenia całego przedsięwzięcia mogłoby dojść w 2032 r. Tak może się stać, jeżeli miasto znajdzie pieniądze na wykonanie nowych tras. Wśród możliwych źródeł dofinansowania wymieniane są środki z budżetu centralnego czy Unii Europejskiej. To będzie jedno z głównych wyzwań dla nowego prezydenta Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną 2024 r.

Pierwotnie szacowano, że na nowe trasy potrzeba ok. 2 mld zł, ale poprowadzenie Trasy Pychowickiej głównie w tunelu będzie oznaczać większe koszty.

- W zależności od tego, czy w Wieloletniej Prognozie Finansowej będzie możliwość wskazania źródeł finansowania inwestycji, będą podejmowane kolejne decyzje - mówi Krzysztof Migdał.

Jeżeli tylko znajdą się pieniądze, to Kraków ma w planach budowę wielu nowych połączeń tramwajowych.

Kraków rozważa budowę drugiej podziemnej nitki premetra. Na ...

Budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej pozwoliłaby na przeniesienie ruchu tranzytowego z zakorkowanych obecnie Alej Trzech Wieszczów. - Ostatni remont mostu Dębnickiego pokazał, że bez budowy tych tras nie jest możliwe ograniczanie ruchu w centrum Krakowa - zaznacza Krzysztof Migdał.

W ramach planowanej budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej planowana jest też linia tramwajowa z Salwatora do Przegorzał.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska