Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szpital im. Narutowicza w Krakowie rozbuduje SOR i wybuduje lądowisko dla helikopterów na dachu szpitala. Póki co jednak szuka środków

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Szpital im. Narutowicza w Krakowie rozbuduje SOR i wybuduje lądowisko dla helikopterów na dachu szpitala. Póki co jednak szuka środków
Szpital im. Narutowicza w Krakowie rozbuduje SOR i wybuduje lądowisko dla helikopterów na dachu szpitala. Póki co jednak szuka środków Magiczny Kraków
W Szpitalu Miejskim Specjalistycznym im. Gabriela Narutowicza w Krakowie planowana jest realizacja inwestycji polegająca na rozbudowie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) wraz z lądowiskiem dla helikopterów na dachu i zagospodarowaniem terenu. Szacowana wartość inwestycji wynosi 76,2 mln zł. W 2023 r. w ramach dotacji przekazanej przez Gminę Miejską Kraków, szpital opracował koncepcję rozbudowy SOR z uwzględnieniem lądowiska wyniesionego. Ponadto, uzyskał wymagane dla inwestycji uzgodnienia i decyzje administracyjne, w tym decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULCP). W 2024r. w budżecie Krakowa zabezpieczono środki na opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej oraz złożenie wniosku o pozwolenie na budowę (PNB).

Szpitalny Oddział Ratunkowy wraz z lądowiskiem dla śmigłowców ratunkowych funkcjonujący przy Szpitalu Miejskim Specjalistycznym im. Gabriela Narutowicza w Krakowie współpracuje w systemie ratownictwa medycznego na terenie Krakowa i powiatu krakowskiego.

- Konieczność rozbudowy infrastruktury ratownictwa medycznego przy Szpitalu podyktowana jest zmianą wymagań określonych w przepisach prawa, w tym rozporządzenia Ministra Zdrowia z 27 czerwca 20219 roku w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego, szczególnie w zakresie konieczności dostosowania lądowiska w zakresie i terminie w nim określonych, jak również z uwagi na rosnące potrzeby zdrowotne pacjentów i konieczność zapewnienia wysokiej jakości usług zdrowotnych - mówi Emilia Król z biura prasowego krakowskiego magistratu.

- Utrzymanie w pełnej sprawności i na odpowiednim poziomie funkcjonowania SOR jak i lądowiska w szpitalu jest jednym z priorytetów zdrowotnych dla miasta i województwa, z uwagi na pełnioną rolę w zapewnieniu stałego bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów - zapewnia krakowski magistrat.

Gmina Miejska Kraków podjęła działania w celu zabezpieczenia w budżecie Krakowa na rok 2024 r. środków finansowych w łącznej kwocie 3,7 mln zł na kontynuację działań mających na celu realizację przedsięwzięcia tj. opracowanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej oraz złożenie wniosku o pozwolenie na budowę (PNB).

Początkowo w budżecie miasta na rok 2024 zabezpieczono środki w wysokości 1,5 mln zł. Następnie była procedowana zmiana w uchwale budżetowej, polegająca na zwiększeniu środków finansowych na ten cel o kwotę 2,2 mln zł. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2024 r. został przegłosowany na sesji Rady Miasta Krakowa 7 lutego br.

- Umowa dotacyjna jest w trakcie przygotowywania przez Biuro Nadzoru Właścicielskiego UMK. Szpital im. Narutowicza przygotowuje przetarg - informuje nas Emilia Król z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Kolejnym etapem, planowanym na lata 2025-2026 jest rozpoczęcie realizacji robót budowlanych, wybudowanie obiektu kubaturowego wraz z lądowiskiem oraz realizacja dalszych prac związanych z wykończeniem i wyposażeniem budynku.

- Mając na uwadze całkowity koszt planowanej inwestycji oraz obecne ograniczenia finansowe, realizacja tego przedsięwzięcia nie jest możliwa bez pozyskania środków zewnętrznych na ten cel (UE, budżet państwa). W tym celu zarówno szpital, jak i miasto na bieżąco prowadzą analizę dostępnych źródeł finansowania inwestycji dotyczących infrastruktury ratownictwa medycznego planowanych do uruchomienia w ramach środków z Funduszu Medycznego i/lub środków z budżetu UE (w tym z Krajowego Planu Odbudowy) - podkreśla Emila Król.

W roku 2023 ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Szpitalu Miejskim Specjalistycznym im. Gabriela Narutowicza w Krakowie skorzystało 31 127 osób.

Przypominamy, że w Krakowie funkcjonuje 6 SOR-ów: w 5 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką, Szpitalu Miejskim Specjalistycznym im. Gabriela Narutowicza, Szpitalu Specjalistycznym im. Ludwika Rydygiera, Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego, Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie-Prokocimiu i Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym.

Z kolei przyszpitalne lądowiska są przy: Szpitalu im. św. Jana Pawła II, Uniwersyteckim Szpitalu w Krakowie-Prokocimiu, Szpitalu im. Narutowicza, Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym, Szpitalu im. Rydygiera i Szpitalu im. Żeromskiego.

Historia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Małopolsce sięga prawie 100 lat

Historia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Małopolsce rozpoczęła się 21 listopada 1927r. To właśnie wtedy w Krakowie poświęcono i oddano do służby pierwszy samolot sanitarny Hanriot H-28S. Został zakupiony dzięki przeprowadzonej wśród mieszkańców zbiórce publicznej, a formalnie był maszyną wojskową na stanie 2-go Pułku Lotniczego. Taki rodzaj działalności utrzymywał się do 1939 roku.

Po zakończeniu II Wojny Światowej lotnicy z pogotowia ratujący życie i zdrowie Małopolan najpierw stacjonowali w bazie Aeroklubu Krakowskiego, a od 1955 roku rozpoczęli działalność w ramach Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie. Przełomem był rok 1962, kiedy do Krakowa sprowadzono pierwszy śmigłowiec sanitarny typu SM-1. Dzięki niemu możliwy był szybki ratunek dla poszkodowanych w wypadkach i ciężko chorych. Ratownicy mogli nim dotrzeć bezpośrednio na miejsce zdarzenia i przetransportować pacjenta wprost do szpitala.

Zalety śmigłowca skutecznie wykorzystał legendarny pilot Tadeusz Augustyniak, który wiosną 1963 roku wykonał pierwszy lot ratunkowy w Tatry. Dało to początek wieloletniej współpracy krakowskich lotników sanitarnych z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, a później z TOPR.

Natomiast przeszło 30 lat temu rozpoczęły się w Krakowie stałe dyżury ratowniczej maszyny w ramach Lotniczego Zespołu Reanimacyjnego. Był to pierwszy w Polsce tak nowoczesny i kompleksowy sposób podejścia do ratownictwa z powietrza, szczególnie potrzebny dla ofiar wypadków drogowych, czy innych najcięższych zdarzeń.

Dzisiaj do poszkodowanych w wypadkach i pacjentów docierają najlepsze załogi medyczne na podkładzie ratowniczych śmigłowców: EC-135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Kokotowie k. Krakowa i PZL W3A Sokół Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Zakopanem.

Do zadań Lotniczego Pogotowia Ratunkowego należy wykonywanie lotów do wypadków i nagłych zachorowań i pomoc ich ofiarom, transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej, lotniczy transport medyczny poza granice kraju oraz transport do Polski poszkodowanych i chorych obywateli naszego kraju. Załogi LPR były zaangażowane w walkę ze skutkami Covid-19 i do zabezpieczania historycznych wydarzeń w Małopolsce tj. wizyty papieskie, czy Światowe Dni Młodzieży.

W 2022 roku krakowska baza HEMS została przeniesiona z Balic do Kokotowa. Wybudowano tam nowoczesny hangar z platformą dla śmigłowca i zapleczem, gdzie załoga "Ratownik 6" pełni dyżur całą dobę.

Czy miłość to romantyzm czy biologiczna kalkulacja?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska