Wspólne działania zespołów z Polski i Tajwanu są finansowane z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i MOST (The Ministry of Science and Technology na Tajwanie) w ramach projektu CERMET. Badacze tworzą implant, który będzie mógł zastąpić ludzki ząb. Jak to w ogóle możliwe? Przeczytaj poniżej.
Wrocławscy naukowcy pracują nad nowoczesnymi implantami
Druk implantów w 3D sprawi, że będą dopasowane „na wymiar” do potrzeb konkretnego pacjenta. W górnej części (koronie) struktura ceramiczna jest lita, a dolna (korzeń) ma porowatą formę. Dzięki temu można nasycić ją stopem magnezu. Zmniejszy to kruchość struktury, a sam rdzeń będzie początkowo pełnił funkcję „kotwicy”, utrzymując implant w szczęce.
Naukowcy z Tajwanu we współpracy z badaczami z Wrocławia opracowują odpowiednie preformy ceramiczne, a następnie trafiają na Politechnikę Wrocławską, gdzie badacze z Katedry Inżynierii Elementów Lekkich, Odlewnictwa i Automatyki na Wydziale Mechanicznym nasycają je metalem. Taki proces pozwoli na dopasowanie implantów do zębów pacjenta. Magnez stopniowo będzie degradować, uwalniając miejsce na wrastanie tkanki kostnej. W efekcie implant stanie się bardzo stabilny – wbudowany w ludzką tkankę.
– Jesteśmy we wstępnym etapie naszego projektu, dlatego na razie testujemy dwie techniki odlewnicze i później wybierzemy tę najbardziej korzystną – opowiada dr inż. Anna Dmitruk, badaczka zaangażowana w projekt.
Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej prowadzą także testy prototypów implantu – m.in. badania wytrzymałościowe, jakości połączenia czy badania rozszerzalności cieplnej.
– Do tej pory w implantach dwa różne materiały, ceramika i metal, były łączone np. na zasadzie połączenia śrubowego. Nasz projekt zakłada stworzenie kompozytu, czyli jednego materiału, ale o niejednorodnej strukturze. [...] Wypełnienie metalem takiej koronkowej struktury, jaką proponujemy w naszym projekcie, nie byłoby możliwe w inny sposób - dodaje badaczka z PWr.
Prace potrwają trzy lata. Ich wynikiem będzie prototyp implantu. Dopiero po jego stworzeniu naukowcy mogą szukać finansowania na kolejne etapy prac – np. na prowadzenie badań przedmedycznych. Kierownikiem projektu jest prof. Krzysztof Naplocha, a w jego zespole pracują dr inż. Anna Dmitruk, dr inż. Adrianna Filipiak-Kaczmarek i mgr inż. Natalia Raźny.
Polski smog najbardziej szkodzi kobietom!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?