Dla wielu to wróg numer jeden, dla którego odmawiają sobie przyjemności i przyczyna niezadowolenia i wiecznie zaprzątniętej głowy. Choć niektórym częściej psuje humor niż go poprawia faktem jest, że nie mogliby bez niej żyć. Kaloria. Obecna w restauracyjnym menu, na opakowaniu produktu w supermarkecie i wreszcie, w elementarzu odchudzania. Choć niektóre grupy produktów uchodzą za mniej lub bardziej kaloryczne, także wśród nich istnieją znaczące różnice.

W rzeczywistości kilokalorie wyrażają ilość energii, którą przyswaja ludzki organizm po spożyciu danego produktu. Energii, która następnie wykorzystywana jest do podtrzymywania funkcji i aktywności życiowej. To, co istotne to fakt, że kaloria kalorii nierówna a duże znaczenie ma fakt w jakiej formie, np. białka czy węglowodanów, jest przyjmowana. W zależności od tego organizm zużywa mniej lub więcej energii na spalanie i trawienie. Kwestię komplikuje dodatkowo fakt, że wiele wysokokalorycznych produktów jest korzystnych dla zdrowia gdyż zawierają np. ważne białko, zdrowe dla serca tłuszcze, błonnik czy witaminy.

Alkohol
Wśród alkoholi najmniejszą kalorycznością charakteryzuje się wytrawne wino (kieliszek 120 ml ma 80 kalorii) i wódka (25 ml ma 55 kalorii). Wiele kalorii ma piwo zarówno ciemne jak i jasne (piwo ciemne pełne 0,33 l – 250 kcal, piwo jasne pełne 0,33 l – 230 kcal). Bombą kaloryczną jest zdecydowanie drink ze słodkim napojem gazowanym lub sokiem owocowym. Pinacolada ma 644 kcal, z kolei Margarita stanowiąca połączenie tequili, triple sec i soku z limonki to 740 kcal. Dietetycy sugerują, że im mniejsze objętościowo spożycie alkoholu, tym lepiej dla organizmu. Choć wszystkie wina są na bazie cukrów mniej kaloryczne są półwytrawne i wytrawne.

Owoce
Do najmniej kalorycznych owoców należą arbuz, cytryna, czerwony grejpfrut, pomelo, poziomki i truskawki (ok. 30-40 kcal na 100g). Nieco więcej mają jabłka, gruszki, czereśnie, kiwi, pomarańcze, ananasy czy borówki (45-60 kcal na 100 g). Kaloryczne są banany (90 kcal na 100g), jednak do rekordzistów należą awokado (161 kcal na 100g), jagody Goji (370 kcal) czy suszona żurawina (320 kcal).

Polski obiad
Spośród polskich potraw niewiele kalorii ma zupa pomidorowa i jarzynowa (ok. 19 i 33 kcal na 100 g). Pierogi z kapustą, serem czy mięsem to ok. 250 kcal na 100g, z kolei panierowany kotlet schabowy zawiera 351 kcal (także w 100 g). Choć na ogół zupy nie należą do kalorycznych, 100 g barszczu czerwonego z uszkami ma 360 kcal podczas gdy kapuśniak z kwaśnej kapusty jest 17 razy mniej kaloryczny (ok. 21 kcal w 100g).