1 stycznia 2017 r. weszły w życie pierwsze uproszczenia z pakietu #100zmianDlaFirm. Tzw. ustawa deregulacyjną, wprowadza ponad 30 ułatwień dla przedsiębiorców i jest dopiero pierwszym etapem zmian w ustawach, które mają ułatwić prowadzenie biznesu w Polsce.

- Nasze szacunki wskazują, że w pierwszym pełnym roku obowiązywania nowego prawa, tylko wskutek propozycji podatkowych, w kieszeniach przedsiębiorców zostanie 230 mln zł – poinformował wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj.

Przepisy podatkowe

Od 1 stycznia Podatnicy nie będą musieli występować o indywidualną interpretację podatkową, ponieważ działanie zgodne z „utrwaloną praktyką interpretacyjną” będzie podlegało ochronie. Przy czym przy ustalaniu „utrwalonej praktyki interpretacyjnej” podatnicy będą mogli korzystać z interpretacji prawa przygotowanych dla innych przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów przygotuje i zamieści na stronie internetowej objaśnienia najbardziej skomplikowanych przepisów podatkowych. Zastosowanie się do nich da ochronę w razie kontroli organów podatkowych.

Jeżeli kontrola skarbowa wykaże, że firma prawidłowo stosowała stawkę VAT, późniejsza kontrola, do czasu zmiany interpretacji prawa, nie będzie mogła podważyć także późniejszego działania zgodnie z tymi ustaleniami.

Kontrole teraz mają być przeprowadzane na podstawie analizy ryzyka, tzn. tam, gdzie ryzyko naruszenia prawa jest największe. Uczciwi przedsiębiorcy będą mieli mniej kontroli. Ponadto urząd nie będzie mógł ponownie kontrolować spraw, które już wcześniej kontrolował. Tylko jedna kontrola w jednej sprawie.

Firmy obecnie są zobowiązane prowadzić pełną księgowość dopiero po osiągnięciu przychodów netto w wysokości 2 milionów euro rocznie. Do końca 2016 r. było to 1,2 mln euro, a próg nie był zmieniany od 2008 r.

Obejrzyj:
Będzie specjalna ustawa o kredytach hipotecznych. Sprawdź czy będziesz miał szanse na pożyczkę i czy skończy się ryzyko kredytów walutowych

Według wyliczeń ekspertów uproszczona księgowość jest nawet 5-krotnie tańsza niż prowadzenie ksiąg handlowych

Więcej firm bez funduszu socjalnego

Od początku tego roku firmy będą musiały utworzyć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wydać regulaminy pracy i wynagradzania dopiero po zatrudnieniu 50 pracowników, a nie 20 – jak było do końca 2016 r. Dotyczy to nie tylko blisko 50 tys. firm, które mają od 20 do 49 pracowników ale też 650 tys. przedsiębiorców zatrudniających od 1 do 19 pracowników. Będzie im łatwiej rozwijać firmę.

Uproszczenia budowlane

Drobne odstępstwa od projektu budowlanego (do 2 proc.) będą akceptowane bez żadnych formalności.
Szereg robót budowlanych nie będzie już wymagał zgłoszenia lub pozwolenia na budowę (np. parterowe budynki gospodarcze i wiaty do 35 m kw.).

Co w przyszłości

Oprócz ustawy deregulacyjnej, na pakiet #100zmianDlaFirm składa się jeszcze siedem projektów zmian w prawie.
- Kolejne uproszczenia są już na bardzo zaawansowanym etapie legislacyjnym – poinformował wiceminister Haładyj.

Rząd przyjął już trzy ustawy procedowane pod szyldem stu zmian:
1) tzw. pakiet wierzycielski, który ma ułatwić odzyskiwanie długów i zapobieganie zatorom płatniczym,
2) pakiet zmian w postępowaniu administracyjnym, które ułatwią i przyspieszą załatwianie urzędowych formalności;
3) reforma Głównego Urzędu Miar, który ma wspierać rozwój krajowego przemysłu, prowadzić i koordynować badania naukowe i prace rozwojowe w obszarze technologii pomiarowych.

Dokumentacja pracownicza

W trakcie konsultacji i uzgodnień jest projekt ustawy dotyczącej elektronizacji i skrócenia czasu przechowywania przez pracodawców dokumentacji pracowniczej (z 50 do 10 lat).

W ramach konsultacji projektu Konfederacja Lewiatan przedstawiła swoją opinię, zgodnie z którą popiera skrócenie okresu przechowywania dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy i akt osobowych z 50 do 10 lat.

Lewiatan popiera też wprowadzenie możliwości przechowywania akt osobowych, dokumentacji w postaci papierowej albo elektronicznej.

Lewiatan krytycznie ocenia natomiast nałożenie na pracodawców dodatkowego obowiązku w postaci wydania informacji o wysokości wynagrodzenia w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Informacja ma być przekazywana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Cyklicznie przesyłane przez pracodawców informacje do ZUS-u wydają się wystarczające.

Pracodawcy popierają szersze wprowadzenie formy elektronicznej do Kodeksu pracy, w tym umożliwienie prowadzenia przez pracodawcę akt pracowniczych i dokumentacji pracowniczej w postaci papierowej albo elektronicznej.

Pracodawca będzie zobowiązany prowadzić w postaci papierowej albo elektronicznej dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników.

Przepis oznacza konieczność wyboru przez pracodawcę postaci prowadzenia akt osobowych i dokumentacji pracowniczej. Mając na uwadze brak szczególnych rozwiązań w zakresie przetwarzania postaci dokumentów, przepis determinuje w praktyce możliwość stosowania w trakcie zatrudnienia tylko jednego rozwiązania, tj. albo formy papierowej albo elektronicznej poszczególnych dokumentów. W praktyce działalności pracodawcy mogą się zdarzyć przypadki pozyskiwania, tworzenia dokumentów w różnej postaci. Umowa może zostać zawarta z pracownikiem w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym. Natomiast pracownik może przedłożyć dokumenty z poprzednich miejsc pracy w formie papierowej. Powstaje pytanie jak pracodawca ma prowadzić akta pracownicze i dokumentację.

Sukcesja w firmach rodzinnych

W przygotowaniu są przepisy pozwalające na niezakłócone działanie jednoosobowych firm po śmierci właściciela (w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest wpisanych ponad 80 tys. osób, które ukończyły 65 rok życia, a miesięcznie do ewidencji trafia średnio 100 zgłoszeń o śmierci przedsiębiorcy).

W ramach konsultacji projektu odbyło się spotkanie Rady Firm Rodzinnych przy Konfederacji Lewiatan z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju.

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie do porządku prawnego instytucji prokurenta spadkowego. Będzie on zarządzał firmą do czasu rozstrzygnięć spadkowych. Dzięki temu przedsiębiorstwo osoby fizycznej będzie mogło nieprzerwanie działać, gdy jego właściciela już nie będzie.

Właściciele firm rodzinnych działający w Radzie Firm Rodzinnych w Lewiatanie podnosili w czasie dyskusji kilka kwestii, m.in. czy prokurent spadkowy nie powinien być obowiązkowo powoływany przez przedsiębiorców. MR woli jednak pozostawić przedsiębiorcom wybór. Zwracali też uwagę na problem utrzymania koncesji posiadanych przez przedsiębiorstwo. Bez nich często prowadzenie działalności przez firmę nie będzie możliwe.

Przedstawiciele ministerstwa rozwoju poinformowali, że ustawa będzie zapewniała możliwość utrzymania koncesji w razie spełnienia przez nowych właścicieli warunków koncesyjnych w ciągu 6 miesięcy od otwarcia spadku.

Na spotkaniu dyskutowany był także pomysł wprowadzenia do polskiego prawa  spółki rodzinnej, która pozwalałaby na przekształcanie działalności osoby fizycznej w bardziej przejrzystą formę prawną jaką jest spółka. Przedstawiciele firm rodzinnych wskazali na trzy problemy, które występują dzisiaj i zniechęcają do przekształcania się w spółki - samo przekształcenie działalności osoby fizycznej w spółkę jest kosztowne, spółki nie są transparentne podatkowo (podatek płaci się od zysków i od dywidendy), a także spółka to rozszerzona sprawozdawczość finansowa, która także jest kosztowna.

Ministerstwo Rozwoju zadeklarowało potrzebę dalszej rozmowy na ten temat.

Przedsiębiorcy rodzinni rozmawiali z przedstawicielami MR także na temat sukcesji w dużych polskich firmach. Ich właściciele w większości nie chcieliby, aby ich firmy były sprzedawane albo dzielone po przejęciu przez sukcesorów. Jest to także niebywale ważne z punktu widzenia polskiej gospodarki, w której ciągle mało jest dużych firm z kapitałem polskim. Dlatego należałoby poszukać rozwiązań, które pozwolą na utrzymanie przedsiębiorstw w całości i nie sprzedawanie ich zewnętrznym inwestorom. Takim rozwiązaniem mogłaby być fundacja rodzinna, a może fundusz powierniczy.

Prosta spółka akcyjna

Zespół ekspertów pracuje nad nowym rodzajem działalności – prostą spółką akcyjną – która będzie idealnym rozwiązaniem dla młodych, innowacyjnych firm.

Obejrzyj:
Na naszych oczach jasełka dla gawiedzi przekształcają się w szlachetne przedsięwzięcie. Przekonaj się jak i komu to służy