Pół miliona złotych – taką karę nałożył UOKiK na firmę Telekomunikacja Cyfrowa. Jej przedstawiciele dzwonili, przeważnie do seniorów, podając się za ich dotychczasowego operatora. Proponowali im niższe stawki abonamentu – w rezultacie po dostarczeniu dokumentów przez kuriera, konsument podpisywał nową umowę z Telekomunikacją Cyfrową

Ponad 300 skarg na Telekomunikację Cyfrową wpłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej dzwonią do konsumentów posiadających telefony stacjonarny, podając się za ich operatora, bądź sugerują, że działają w jego imieniu. Proponują obniżenie abonamentu, co w rezultacie skutkuje podpisaniem nowej umowy z Telekomunikacją Cyfrową. – Pani w telefonie przedstawia się że jest z telekomunikacji Orange, proponuje mi zmianę abonamentu telefonicznego za 25 zł. Pytam tą panią czy na pewno jest moim dotychczasowym operatorem, odpowiada, zapewnia że tak. Mam pani rachunek za telefon i widzę ile pani płaci, więc ja odpowiedziałam to już jak pani zrobi byle było dobrze. Powiedziała że otrzymam papier do podpisania przez jej kuriera – to przykład jednej z nich.

Urząd wszczął postępowanie przeciwko Telekomunikacji Cyfrowej, a także ostrzegał przed jej praktykami. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd nie tylko co do swojej tożsamości, ale także co do warunków umowy oraz wysokości rachunków. Niejednokrotnie kurierzy nalegali, aby klient podpisał dokumenty jak najszybciej, bez czytania. – Podczas podpisywania umowy Pan - przedstawiciel handlowy firmy - nie przedstawił się i szybko kazał mi podpisywać umowę oraz zaznaczył na kosztorysie abonamentu na kwotę 18,30 zł. Nadto zasłaniał dane firmy i nie pozwolił mi zapoznać się z treścią zapisów, gdyż się śpieszył – to skarga jednego z oszukanych konsumentów. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie zostawiają ponadto konsumentom dokumentów np. egzemplarza umowy, regulaminów, cennika, czy formularza odstąpienia od umowy.

Kara nałożona na Telekomunikację Cyfrową za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów wyniosła prawie 500 tys. zł (499 225 zł). – Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów. Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać. Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów - za zerwanie umowy zawartej na czas oznaczony - kary w wysokości 550 zł - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd nakazał Telekomunikacji Cyfrowej zaprzestanie stosowania niedozwolonych działań. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Porady dla konsumentów. Jak zachować się podczas i po rozmowie telefonicznej?

Uważaj, rozmawiając przez telefon też możesz zawrzeć umowę z operatorem. Aby z niej zrezygnować, musisz podjąć działania. Nie wystarczy, że jedynie przestaniesz opłacać rachunki. Przeczytaj, jakie masz możliwości i kto może ci pomóc.

Jeżeli nie jesteś pewien czy telemarketer reprezentuje twojego dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, skontaktuj się z przedsiębiorcą, z którym masz już podpisaną umowę. Upewnij się, czy rzeczywiście twój operator ma dla ciebie nową ofertę.

Porady dla konsumentów. Jak odstąpić od umowy?

Jeżeli zmieniłeś operatora telekomunikacyjnego, to w ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów.

Jeżeli zostałeś wprowadzony w błąd i minął czas na odstąpienie od umowy, to możesz np.: uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu, albo żądać przed sądem stwierdzenia nieważności umowy. O pomoc poproś rzecznika konsumentów lub Federację Konsumentów. Pomoc jest darmowa. Adresy znajdziesz, dzwoniąc pod numery: 22 290 89 16 lub 801 440 220.

Pamiętaj – brak odbioru przesyłki z aparatem telefonicznym nie oznacza odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania. Musisz złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie.

Porady dla konsumentów – wezwania do zapłaty

Wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej nie jest tym samym co nakaz zapłaty wydany przez sąd. Firma windykacyjna nie ma prawa podejmować czynności egzekucyjnych, nie może też zastraszać konsumentów.

Jeżeli otrzymałeś nakaz do zapłaty z sądu, nie czekaj. Złóż odpowiednią odpowiedź na pozew w terminie 14 dni (najczęściej jest to sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym). Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się niezwłocznie z rzecznikiem konsumentów w miejscu twojego zamieszkania lub z Federacją Konsumentów.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

Już nie tylko zatrute jajka z Holandii, ale prosto z polskich ferm. Gdzie trafiły?

Od soboty 9 września w punktach lotto można zagrać o 90 milionów euro! Jak wygrać taką fortunę?

Do ceny energii elektrycznej doliczają nam już VAT, akcyzę i kilka opłat. Teraz dojdzie jeszcze opłata mocowa. O ile więcej zapłacimy za prąd?