W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm e-commerce, które jako podstawową działalność zgłosiły „sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Dlatego rośnie ryzyko, że zapłacimy za zakupy, które nigdy do nas nie dotrą. Eksperci radzą weryfikować wiarygodność sprzedawcy. Najprościej, sprawdzając opinie internautów. Pojawił się też certyfikat - Firma Wiarygodna Finansowo (PFWF).

W zeszłym roku Polacy wydali na zakupy online ponad 6 mld euro. Po skokowym wzroście popularności internetowych zakupów, już prawie 53 proc. osób kupuje w sieci. W tym roku wartość wirtualnego handlu ma szansę przekroczyć próg 4 proc. sprzedaży detalicznej. Branża e-commerce rośnie w siłę, ale dobra koniunktura nie gwarantuje powodzenia każdemu.

Z danych BIG InfoMonitor i BIK wynika część e-sklepów ma opóźnienia w spłacie faktur i kredytów. Niektórym zdarza się nie dostarczyć towaru. Dlatego warto zwracać uwagę na handlowców dysponujących certyfikatem wiarygodności finansowej, który przez zewnętrzną firmę weryfikowany jest w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę.

Jak pokazują badania Gemiusa zacytowane w raporcie „Bez granic – nowy wymiar handlu internetowego”, online kupujemy głównie odzież, akcesoria i dodatki (72 proc.), książki, płyty i filmy (68 proc.), a także telefony, smartfony, akcesoria GSM i tablety (56 proc.). Przez internet wybieramy również oferty turystyczne i rezerwujemy hotele (40 proc.). Najwięcej wydajemy jednak na sprzęt RTV/AGD ? średnio 98 zł na pół roku. W rozliczeniu miesięcznym dominuje natomiast kategoria odzież ? przeznaczamy na nią średnio 83 zł. Książki, płyty i filmy zakupione online kosztują nas 37 zł miesięcznie, podobnie bilety do kina czy teatru – 36 zł.

W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm e-commerce, które jako podstawową działalność zgłosiły „sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”, z tego aktywnych jest 34,8 tys. Zaległe zobowiązania zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w BIK ma 2 438 firm, czyli 3,2 proc. ogółu będących w rejestrach. Wartość płatności przeterminowanych powyżej 60 dni na kwotę min. 500 złotych, wynosi łącznie ponad 92,3 mln zł. Są one wynikiem w głównej mierze niespłacanych w terminie kredytów (ok. 80 proc.) oraz zaległych płatności za towary i usługi.

Dane potwierdzają, że mimo korzystnej koniunktury, ryzyko zawarcia umowy z nieuczciwym kontrahentem istnieje zawsze. Dochodzi też ryzyko trafienia na fikcyjną firmę. Dla konsumenta, który płaci z góry, transakcja może zakończyć się nieotrzymaniem towaru.

Dlatego koniecznie trzeba sprawdzać opinie internautów o sprzedającym.

Dobrze jest też zweryfikować wiarygodność finansową firmy. Najprostszą metodą jest zwrócenie uwagi, czy na witrynie sklepu widnieje certyfikat potwierdzający jej uczciwość np. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo, wydawany przez BIG InfoMonitor.
Do jego uzyskania nie wystarczy samo opłacenie abonamentu, trzeba też na niego zasłużyć solidnością płatniczą. Posiadacz Certyfikatu jest bowiem weryfikowany w czasie rzeczywistym, 24 na dobę. Jeśli w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, w Biurze Informacji Kredytowej lub w Bankowym Rejestrze Związku Banków Polskich, pojawią się na temat certyfikowanej firmy informacje mówiące o jej przeterminowanych płatnościach, certyfikat jest odbierany. Pod kątem solidności płatniczej sprawdzany jest też właściciel firmy.

W Programie Firma Wiarygodna finansowo uczestniczą 2 052 firmy, które dzięki temu zyskują przewaga konkurencyjną. Po certyfikat najchętniej sięgają właśnie firmy handlu detalicznego i hurtowego oraz producenci.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

a]http://www.strefabiznesu.pl/wiadomosci/a/nizszy-zus-dla-firm-teraz-bedzie-przez-trzy-a-nie-przez-dwa-lata,12420340/;W końcu jest projekt ustawy! Przez trzy a nie przez dwa lata rozpoczynający własny biznes będą płacić niższe składki ZUS[/a]

Od 2018 roku wzrośnie kwota wolna w PIT. Sprawdź czy na tym skorzystasz

Pracodawcy zaczynają dawać pracownikom abonamenty na samochód, jak kiedyś abonamenty medyczne. Będzie hit w premiowaniu pracowników?