2017 będzie rokiem poważnych inwestycji kolejowych. W tyle nie chcą pozostać drogowcy. Także w następnych latach. Rezultatem ma być szybsza podróż zarówno samochodem, jak i pociągiem. Kto wygra ten wyścig?

Ofensywa inwestycyjna PKP Polskich Linii Kolejowych nie zwalnia tempa. W tym roku rozpocznie się budowa wielu ważnych połączeń, a inne będą kontynuowane. Wszystko to ma skrócić czasy przejazdu pociągami m.in. do Zakopanego. To swoisty wyścig samochodowo-kolejowy, bo równocześnie postępują inwestycje drogowe, zwłaszcza jeśli chodzi o rozbudowę trasy S7.

Modernizacja na kolei

Jesienią tego roku skończy się budowa krakowskiej łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki. Dzięki niej skróci się podróż m.in. z Krakowa do Zakopanego, a częstotliwość pociągów aglomeracyjnych będzie większa. Inną inwestycją, która usprawni ruch pociągów, jest też modernizacja linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnych Kraków Główny - Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów. Budowę zaplanowano na lata 2017-2021, a jej szacunkowy koszt wynosi blisko 1,6 mld zł. Umowa z wykonawcą ma być podpisana w II kwartale br., potem ruszą prace budowlane. Modernizacja obejmie 56 obiektów, w tym budowę 22 nowych (m.in. estakady i dwa mosty na Wiśle).

Obecnie trwają roboty na trasie E30 z Krakowa w kierunku Tarnowa i Rzeszowa (termin zakończenia planowany jest w II połowie 2018 r., koszt - ok. 3,4 mld zł) oraz w kierunku Katowic. Skończą się w 2020 r., całość ma kosztować ok. 2,7 mld zł.

Renowacja trasy ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej potrwa do 2020 r. W ostatni poniedziałek PKP PLK ogłosiły przetarg. Umowa, warta ponad 230 mln zł, ma być podpisana jeszcze w tym roku. Po zakończeniu prac podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o kilkanaście minut. W ramach zadania zaprojektowana zostanie łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami Skawina - Sucha Beskidzka i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko-Biała.

Teraz podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego zajmuje około 3,5 godz. Po zakończeniu wymienionych inwestycji ma się skrócić do ok. 2 godzin i 15 minut.

Inwestycje drogowe

Od 2017 roku ruszy również wiele inwestycji drogowych, powstanie m.in. sporo obwodnic miast (szczegóły w ramce i na mapie). Będzie postępować rozbudowa trasy S7. W lipcu zakończy się budowa 4,5-kilometrowego odcinka będącego fragmentem wschodniej obwodnicy Krakowa. Modernizacja obejmie zakopiankę pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrojem. Jej nowy 17-kilometrowy fragment ma być gotowy w latach 2018-2019. Po otwarciu podróż w Tatry stanie się płynniejsza i szybsza.

Czym szybciej?

- PKP PLK zapowiada, że czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego w latach 2020-2023 roku ma wynieść 2 godziny i 15 minut. Będzie to dobry wynik, ale może okazać się niewystarczający w konkurowaniu z autobusami, a zwłaszcza samochodami. Tym bardziej w obliczu rozbudowy trasy S7 w kierunku stolicy Podhala - zauważa Dominik Lebda, ekspert z portalu rynek-kolejowy.pl.

Jego zdaniem, żeby pociągi mogły skutecznie konkurować z samochodami w podróży pod Tatry, potrzeba działań zachęcających do pozostawiania aut np. przy stacjach i kontynuowania podróży koleją.

- Tego typu system powinien działać na Podhalu, gdzie w sezonie jest problem z wjazdem samochodem do Zakopanego i zaparkowaniem - przekonuje Lebda. - Byłbym jednak wstrzemięźliwy w ocenie planowanych przez PKP PLK czasów przejazdu po wykonaniu remontów, ponieważ tego typu zapowiedzi bywały często chybione.

WSp.: PONI, BST, MB, PACH, ALF

Drogowe budowy do 2020

  • Obwodnica Babic.
  • Obwodnica Oświęcimia.
  • Obwodnica Podolsza i Zatora.
  • Obwodnica Skawiny.
  • Obwodnica Skały.
  • Obwodnica Miechowa.
  • Obwodnica Gdowa.
  • Rozbudowa drogi wojewódzkiej 984 na odcinku Lisia Góra - Nowa Jastrząbka.
  • Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej.
  • Rozbudowa drogi na odcinku Tarnów - Żabno.
  • Budowa obwodnicy dla trzech miejscowości: Waksmund, Ostrowsko i Łopuszna.
  • Przebudowa układu drogowego w Poroninie.
  • Krakowski odcinek S7.
  • Rozbudowa zakopianki na odcinku od Rabki do Lubnia.
  • Przebudowa drogi wojewódzkiej między Starym Sączem a Nowym Targiem.
  • Rozbudowa drogi wojewódzkiej w Krynicy-Zdroju.