Truskawki to jedne z najsmaczniejszych owoców sezonowych. W czerwcu na straganach pojawiają się truskawki gruntowe, polskie, uznawane za najbardziej smaczne i aromatyczne. Teraz już także spod folii dostępne są polskie truskawki.

Polskie truskawki, jak wiadomo powszechnie - to najsmaczniejsze truskawki. Są zwolennicy truskawek gruntowych, a te pojawiają się w czerwcu, więc niebawem.

To właśnie te truskawki z czerwcowych zbiorów, jak podkreślają hodujący je plantatorzy, mają najbogatszy bukiet i aromat. Ze zbioru wrześniowego (choć także będą to rodzime owoce) już takiego smaku i aromatu nie mają.

Czytaj także:
Ceny truskawek: sezon na truskawki już trwa. Gdzie kupić i po ile truskawki? Polskie truskawki już na rynku

Truskawki to owoce pyszne i ... kapryśne. Hodowcy truskawek z niepokojem śledzą prognozy pogody.

Hodowcy truskawek z okolic Gliwic podkreślają: te owoce kochają słońce, nie lubią ani suszy, ani nie lubią nadmiaru wody. Ale też - po deszczach - gwałtownych upałów. Bo truskawki mogą się - zamiast ładnie dojrzewać - "zaparzyć".

Jeśli pogoda będzie sprzyjać, czerwcowe truskawki będą malowane i dorodne. Na przykład z dorodnej i odpornej deserowej odmiany hokent.

Lubiane są także odmiany honeoye, popularnie zwane "hanejkami" - stożkowe, wczesne odmiany.

Zobacz galerię

Jak wybierać truskawki? Truskawki powinny być dojrzałe i błyszczące - takie rozwiną wszystkie walory smakowe. Zwłaszcza, gdy chcemy je jeszcze przechowywać. Takie też, jędrne, dojrzałe, ale i twarde - nadają się np. do mrożenia (najmniejszy ślad nadpsucia - i odrzucamy je z mrożenia, ale też np. gdy szykujemy konfitury).

Dlaczego warto jeść truskawki? Wiadomo, bo truskawki są smaczne. Ale truskawki są także niskokaloryczne. 100 g truskawek to tylko 28 kcal, mogą więc do woli jeść je osoby odchudzające się i dbające o linię. Lista ich zalet dla naszego zdrowia i urody jest długa.

Truskawki są bogate w minerały, w mnóstwo witamin (mają np. więcej witaminy C niż cytrusy!) i liczne ważne dla zdrowia mikroelementy. Truskawki są lekkostrawne, oczyszczają organizm i sprzyjają trawieniu białek. Truskawki mają właściwości bakteriobójcze.

Truskawki mogą spożywać praktycznie wszyscy, poza oczywiście osobami uczulonymi. U małych dzieci (poniżej roku życia) lekarze nie zalecają podawania truskawek. Podobnie - jak u matek karmiących - by nie wywołać reakcji alergicznej u niemowlaka. W razie wątpliwości - zawsze warto zapytać swojego lekarza.

Pamiętajmy, aby truskawki przed jedzeniem dokładnie umyć na sitku, pod bieżącą wodą (nie moczymy i nie pozostawiamy ich w wodzie: nasiąkną jak gąbka i stracą aromat). Myjemy dopiero przed jedzeniem. Umyte i pozbawione szypułki trzeba szybko zjeść - nie są trwałe.

Przebrane ( i nie umyte), przechowujemy w lodówce, nie ściskamy ich i nie zgniatamy np. w woreczku. Przed podaniem z lodówki, truskawki powinny odstać w temperaturze pokojowej: wtedy truskawki na nowo rozwiną aromat.

Truskawki to witaminowa bomba dla zdrowia i urody! Zobacz wideo:

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Gala Menedżer Roku na Europejskim Kongresie Gospodarczym