Co to jest rolowanie, jaką rolę odgrywa i czym różni się od...

    Co to jest rolowanie, jaką rolę odgrywa i czym różni się od rozciągania?

    Katarzyna Kapusta

    Sportowy24

    Sportowy24

    Rolowanie stanowi świetne uzupełnienie standardowego rozciągania

    Rolowanie stanowi świetne uzupełnienie standardowego rozciągania ©iStock

    Każda aktywności fizyczna, również bieganie, wiąże się z bólem mięśni czy też ich przemęczeniem, szczególnie jeśli źle rozłożymy wysiłek fizyczny. Jednym ze sposobów na ich rozluźnienie jest masaż, jednak coraz bardziej popularną metodą staje się rolowanie mięśni. Rolowanie czyli automasaż przy pomocy wałka, który rozluźnia punkty spustowe tak zwane trigger points. To właśnie te punkty powodują spięcia całych łańcuchów mięśniowych.
    Rolowanie stanowi świetne uzupełnienie standardowego rozciągania

    Rolowanie stanowi świetne uzupełnienie standardowego rozciągania ©iStock

    Rolowanie mięśni polecane jest przez fizjoterapeutów. Rolowanie jest uzupełnieniem ćwiczeń rozciągających, a także relaksujących po treningu ale nie tylko. Również przed treningiem możemy używać rollera. Roller to po prostu wałek wykonany z syntetycznej pianki. Może mieć gładką lub karbowaną powierzchnię oraz różny stopień twardości. Używanie wałka jest niezwykle proste i możemy robić to samodzielnie w domu.
    Wystarczy podłożyć wałek pod mięsień, który wymaga rozmasowania, a następnie wykonujemy podłużne rolowania. Tak na przykład podczas rolowania mięśnia czworogłowego leży twarzą do podłoża i równolegle do niej przesuwamy się na wałku. A wykonując na przykład masaż łydki możemy przy okazji ćwiczyć mięśnie brzucha, ponieważ w trakcie wykonywania tego masażu musimy się utrzymać na rękach, co wiąże się ze spięciem mięśni brzucha.

    Do rolowania można używać różnych rodzajów wałków. Miękkie wałki przeznaczone są do automasażu. Takiego rodzaju wałka używamy po treningu na zmęczone mięśnie. Z kolei wałki twarde zalecane są przede wszystkim dla zaawansowanych sportowców, stosowane są także w terapii leczniczej. Łukasz Danecki trenuje do startów w ekstremalnych biegach z przeszkodami. Oprócz standardowego biegania ćwiczy także cross fit.

    - To właśnie podczas zajęć cross fit dowiedziałem się o rolowaniu mięśni od trenera – tłumaczy Łukasz Danecki. - Rolowanie to świetny sposób na rozmasowanie obolałych mięśni, niemniej jednak dosyć bolesny. Za pierwszym razem rozmasowywanie obolałych mięśni bolało, jednak rolowanie jest dużo lepsze niż masaż moim zdaniem. Po dobry rolowaniu mięśnie się rozluźniają – dodaje biegacz.

    Trzeba pamiętać, że punktem obowiązkowym po każdym treningu jest rozciąganie. Jeśli pomijamy rozciąganie, powięź która otacza mięśnie, kości i stawy po prostu traci swoją elastyczność. To z kolei powoduje uczucie ciągnięcia w mięśniach. Roller pomaga rozbić zgrubienia, które powstały w tkance łącznej. Dzięki rolowaniu mięśni proces regeneracji po wysiłku trwa zdecydowanie krócej.

    Podczas automasażu rollerem w domu trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach. Przede wszystkim wałka używamy wzdłuż mięśnia, na całej jego długości. Nie należy stosować tej metody masażu na siniaki, krwiaki, skręcenia czy świeże urazy. Trzeba także pamiętać by omijać strefy pod kolanami czy kości. Trzeba omijać te części ciała, w których nerwy znajdują się blisko skóry, ponieważ możemy je uszkodzić w trakcie masażu rollerem. Rolowanie jednego mięśnia nie powinno przekraczać trzech minut.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Sport z kraju i ze świata

    Zobacz więcej na Sportowy24.pl

    Polecamy

    OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 [KONIEC GŁOSOWANIA]

    OSOBOWOŚĆ ROKU 2016 [KONIEC GŁOSOWANIA]

    Wybieramy najlepsze stacje narciarskie [GŁOSOWANIE]

    Wybieramy najlepsze stacje narciarskie [GŁOSOWANIE]

    Pokochaj wygodę i oszczędności z Orange Love (materiał informacyjny Orange)

    Pokochaj wygodę i oszczędności z Orange Love (materiał informacyjny Orange)