Sport

    Robert Kubica: Wszystko ma swój czas

    Robert Kubica: Wszystko ma swój czas

    Tomasz Szmandra, Budapeszt

    Sportowy24

    Aktualizacja:

    Sportowy24

    Kubica mógł liczyć na wsparcie polskich kibiców

    Kubica mógł liczyć na wsparcie polskich kibiców ©Octane/Action Plus/EAST NEWS

    Oczekiwania były olbrzymie. Kibice, koledzy z toru, przedstawiciele mediów z całego świata – wszyscy dopingowali Kubicę podczas poszczególnych etapów jego powrotu na tor. Presja była ogromna, ale 32-latek z Krakowa jeszcze raz udowodnił, że jest twardym graczem, którego interesuje wyłącznie zwycięstwo. A z pewnością o zwycięstwie można mówić podsumowując jego ostatnie testy na Hungaroringu.
    Kubica mógł liczyć na wsparcie polskich kibiców

    Kubica mógł liczyć na wsparcie polskich kibiców ©Octane/Action Plus/EAST NEWS

    Po ponad 6 latach od dramatycznego wypadku w rajdzie Ronde di Andorra, który przerwał jego karierę i 11 latach od debiutu w wyścigu Grand Prix, właśnie na torze pod Budapesztem, Polak ponownie zasiadł za kierownicą samochodu F1 w najnowszej specyfikacji. Wcześniejsze, prywatne jazdy testowe zorganizowane przez zespół Renault w Walencji i na torze Paul Ricard, odbyły się przy użyciu Lotusa E20 z 2012 roku i miały na celu przede wszystkim ocenę fizycznych możliwości prowadzenia samochodu wyścigowego w zróżnicowanych warunkach.
    Tym razem jednak chodziło o najnowszy model Renault RS17, zbudowany według zmienionych przepisów: z większym dociskiem, szerszymi, bardziej przyczepnymi oponami i mocniejszym, hybrydowym silnikiem. Takim pojazdem Kubica nigdy jeszcze nie jeździł, a jednak, mimo upału dochodzącego do 38 stopni, Polak pokonał 142 okrążenia, czyli mniej więcej dystans dwóch wyścigów Grand Prix i zanotował czwarty czas dnia! – „Dzisiejsze jazdy Renault RS17 wiązały się dla mnie z fantastycznym uczuciem” – powiedział polski kierowca. –„Przy okazji odpowiedziałem sobie na wiele pytań i dużo się nauczyłem na temat samochodu F1 najnowszej generacji. Istnieją znaczne różnice pomiędzy RS17 i pojazdami tej kategorii, którymi jeździłem w przeszłości. Współczesny samochód jest szerszy niż poprzednio, ma mocniejszy silnik i znacznie skuteczniejszy docisk. Największym wyzwaniem była jednak waga auta. Nikt o tym nie mówi, bo przez ostatnie lata masa pojazdów rosła stopniowo, więc dla innych te zmiany nie były odczuwalne. Dla mnie to jakby się świat wywrócił do góry nogami. Bardzo czuć te dodatkowe 100 kg. Kiedy wchodziłem w zakręt i tył uciekał, to było duże wyzwanie, mimo ogromnego docisku auta. Jeśli chodzi o zmiany w kierownicy, to nic nie zostało zrobione specjalne dla mnie. Wszystkie rozwiązywania zastosowane w tym aucie, są wykorzystywane przez inne zespoły. Spotkałem się z tym już nawet w symulatorach. Pod moim kątem zmieniono tylko pozycje przycisków na kierownicy, tak bym miał łatwiejszy dostęp do tych najważniejszych. Wszystkie nowości udało mi się szybko ogarnąć i mogłem metodycznie pracować zgodnie z programem teamu. Myślę, że zrobiliśmy znaczne postępy. Z pewnością to bardzo poprawiło moje zrozumienie RS17 oraz opon używanych w tegorocznym sezonie”.
    Pytany czy czuje sentyment, testując akurat na Hungaroringu, na którym debiutował przed 11 laty powiedział: -„Oczywiście miło jest znów tutaj być i to w kokpicie samochodu F1. Inna sprawa to publiczność . Zdumiewający był widok tak dużej liczby kibiców, także z Polski, którzy przyszli, żeby zobaczyć mnie na torze. Wszystkim za to bardzo dziękuję. Hungaroring to jeden z trudniejszych i najbardziej wymagających torów w kalendarzu, ale uważam, że to jest dobre dla mnie, bo jeżeli kiedykolwiek będę miał okazję wystartować w wyścigu F1, to będę miał pewność, że wykonam swoją pracę jak najlepiej i podołam postawionym przede mną zadaniom bez względu na tor, na którym będę się ścigać”.

    W symulacji kwalifikacji podczas testów, Robert Kubica uzyskał czwarty czas dnia i był wolniejszy tylko o 0,157 s niż Jolyon Palmer w Q2 przed Grand Prix Węgier. W światku F1 od kilku tygodni spekuluje się, że Polak mógłby zastąpić słabo spisującego się Anglika, mimo, że dyrektor sportowy Renault Sport F1 Team – Alan Permane dementuje te doniesienia. – „Na Spa i Monzy naszymi kierowcami będą Nico (Hülkenberg – przyp. red.) i Jolyon”, ale zaraz potem komplementuje Kubicę: „To był bardzo produktywny dzień z zaliczonymi okrążeniami odpowiadającymi dystansowi większemu niż dwa Grand Prix. Wykonaliśmy obszerny program i Robert precyzyjnie przekazywał nam opinie. RS17 pracował bezbłędnie, nawet w tych ekstremalnych temperaturach, jakie napotkaliśmy dzisiaj na torze. W ciągu tych dwóch dni zebraliśmy bardzo dużo danych, które wykorzystamy dla jeszcze lepszego przygotowania samochodu przed kolejnymi wyścigami”.
    A co na to sam Kubica? –„Wykonałem swoją pracę najlepiej jak potrafiłem i myślę, że odczucia wszystkich są pozytywne . To był dla mnie bardzo ważny dzień, choć nie wiem co się dalej wydarzy. Jestem wdzięczny Renault za danie mi tej szansy, bo jeszcze cztery miesiące temu jej nie miałem, a przecież byłem tym samym człowiekiem, byłem tak samo dobrze przygotowany. Wszystko więc nie musiało się tak potoczyć, a jednak ludzie z tej ekipy obdarzyli mnie zaufaniem i dali mi tę szansę. W innym przypadku nie byłoby mnie w tym miejscu. Po dzisiejszych testach jest jeszcze za wcześnie żeby powiedzieć, jaki może być następny krok. Wierzę jednak, że wszystko ma swój czas”.

    MAGAZYN SPORTOWY24 - TOMASZ SZMANDRA O POWROCIE ROBERTA KUBICY DO F1



    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Sport z kraju i ze świata

      Zobacz więcej na Sportowy24.pl

      Tabela Ekstraklasy

      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Awans do grupy mistrzowskiej
      Miejsce w grupie spadkowej
      1 Jagiellonia Białystok Live 6 13 4 1 1 9-7
      2 Wisła Kraków Live 5 12 4 0 1 8-5
      3 Lech Poznań Live 6 11 3 2 1 11-4
      4 Zagłębie Lubin Live 5 11 3 2 0 7-2
      5 Legia Warszawa Live 6 10 3 1 2 8-6
      6 Górnik Zabrze Live 6 9 2 3 1 12-10
      7 Sandecja Nowy Sącz Live 6 8 2 2 2 6-6
      8 Pogoń Szczecin Live 6 7 2 1 3 6-7
      9 Arka Gdynia Live 6 7 1 4 1 4-5
      10 Wisła Płock Live 6 7 2 1 3 3-5
      11 Śląsk Wrocław Live 6 6 1 3 2 6-8
      12 Lechia Gdańsk Live 6 5 1 2 3 7-8
      13 Korona Kielce Live 6 5 1 2 3 7-9
      14 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 6 5 1 2 3 4-7
      15 Cracovia Live 6 5 1 2 3 8-12
      16 Piast Gliwice Live 6 5 1 2 3 7-12

      I Liga Żużlowa

      Lp. Drużyna M Pkt +/-
      1. Unia Tarnów 14 31 +228
      2. Wybrzeże Gdańsk 14 22 +66
      3. Lokomotiv Daugavpils 14 20 +38
      4. Orzeł Łódź 14 19 +55
      5. Polonia Piła 14 19 -27
      6. Wanda Kraków 14 15 -61
      7. Stal Rzeszów 14 10 -107
      8. Polonia Bydgoszcz 14 3 -192

      Gry On Line - Zagraj Reklama

      Wideo