Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróż na zdjęciach trasą S7 spod Tatr przez Kraków nad morze. Kluczowa droga gotowa na większości odcinków

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Ekspresowa droga S7 będzie prowadzić spod Tatr przez Kraków, Warszawę nad morze. Jej docelowa długość to ok. 750 km. Większość tej trasy, 558 km, jest już gotowa i oddana do użytku. Za rok dwupasmówką dojechać z Krakowa do Warszawy. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak może obecnie wyglądać podróż S7 przez Polskę.

W realizacji są dwa odcinki S7 w woj. małopolskim, od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa.

- W przyszłym roku połączymy oddany jesienią odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski łączący Warszawę z Krakowem w całości zastąpimy drogą ekspresową - informują w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Szukamy projektantów, którzy wytyczą przebieg nowej zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami, uwzględniając także połączenie z S52 Beskidzką Drogą Integracyjną - dodają w GDDKiA.

Projektanci pracują już natomiast nad dokumentacją przygotowawczą dla przebiegu drogi łączącej koniec S7 w Rabce-Zdroju z przejściem granicznym w Chyżnem. - W trakcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej projektanci nie tylko wytyczą możliwe warianty przebiegu drogi, ale również określą szczegółowe parametry techniczne nowej trasy. Dopiero wtedy dowiemy się, czy ta ok. 35-kilometrowe dwujezdniowa trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej - wyjaśniają w GDDKiA.

Pierwsze odcinki drogi ekspresowej na trasie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem powstawały jeszcze w czasach PRL. Chodzi o przebudowywany obecnie fragment pomiędzy Ostrzykowizną koło Zakroczymia i Czosnowem z mostem na Wiśle, którego pierwszą nitkę oddano w 1990 r. a budowę drugiej zakończono w 1992 r.

Wcześniej, w latach 1974-1984 powstała jednojezdniowa zachodnia obwodnica Kielc jako część planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa, ostatecznie rozbudowana do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej w 2013 r. Kierowcy mieli też do dyspozycji dwujezdniowe wylotówki z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinki omijające położone przy trasie miejscowości.

W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice, już w układzie dwujezdniowym, Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca i Płońska. Z Myślenic do Lubnia jechaliśmy drogą ekspresową, podobnie jak z Grójca do Jedlińska koło Radomia. Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie odcinki musieliśmy poczekać do jesieni 2018 r, gdy z Gdańska można było dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej do Napierek na granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.

Z końcem 2019 r. kierowcy mogli przejechać kolejne ok. 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W 2022 r. jadąc z Gdańska mieliśmy już blisko 280 km ekspresówki przechodzącej za Płońskiem w dwujezdniową DK7 (na fragmencie pod Modlinem starą S7), z Myślenic do Rabki-Zdroju podróżowaliśmy już korzystając z nowego pond 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem Małym, a od początku września br. z Warszawy po przejechaniu ok. 240 km dotrzemy - w okolice Miechowa.

Przebudowywana jest też stara dwujezdniowa DK7/S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. GDDKiA podpisała umowę na realizację trasy od Czosnowa do Kiełpina, a w przetargu jest opracowanie projektu budowlanego dla połączenia S7 z Warszawą. Na tym odcinku powstaną dwa tunele, a także węzeł Warszawa Północ na skrzyżowaniu z S8 na wysokości Bemowa. 57-kilometrowy odcinek od Płońska do Warszawy będzie miał po trzy pasy ruchu na obu jezdniach.

W ciągu obecnej Zakopianki powstanie estakada, która ma poprawić ruch w tym rejonie.

Estakada ma usprawnić przejazd z Krakowa w Tatry zanim powst...

Powstaje też bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i wpinającej do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. W GDDKiA informują, że nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20 pojedziemy w 2025 roku.

GDDKiA jest też w trakcie pierwszych prac związanych z połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7. Tzw. Droga Czerwona będzie dwujezdniową drogą klasy GP prowadzącą od portu do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska