Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parlamentarny zespół ds. Małopolski zajął się drogami: Nowa zakopianka do Myślenic i rozbudowa obwodnicy A4 w porozumieniu z mieszkańcami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach przygotowywanych inwestycji jest rozbudowa obwodnicy autostradowej Krakowa.
W ramach przygotowywanych inwestycji jest rozbudowa obwodnicy autostradowej Krakowa. Anna Kaczmarz
Projekty drogowe ujęte w rządowych programach, w tym w programie 100 obwodnic, oraz ogólny stan małopolskich dróg. To tematy trzeciego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Małopolski. Wyjazdowe spotkanie odbyło się tym razem w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie.

Obrady prowadził przewodniczący Zespołu - poseł Marek Sowa (Platforma - Koalicja Obywatelska). Obecni byli posłowie: Urszula Nowogórska (Trzecia Droga, PSL), Dorota Marek (PO), Weronika Smarduch (PO), Aleksander Miszalski (PO), Piotr Górnikiewicz (Trzecia Droga, Polska 2050), Piotr Lachowicz (Koalicja Obywatelska), a także I wicewojewoda małopolska Elżbieta Achinger oraz II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek. Udział wzięli również pełnomocnik wojewody małopolskiego do spraw współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego Maciej Ostrowski oraz dyrektor Biura Wojewody Łukasz Krzysztofik.

– Priorytetem wyznaczającym kierunki działań Zespołu są starania o pozyskanie środków centralnych, które całej Małopolsce są bardzo potrzebne. Dobry stan dróg w naszym województwie to synonim bezpieczeństwa mieszkańców. Mam nadzieję, że efektem pracy Zespołu będzie właśnie zwiększenie poziomu tego bezpieczeństwa – mówi I wicewojewoda małopolska Elżbieta Achinger.

Podczas spotkania Zespołu poruszono kwestie związane z realizacją kluczowych inwestycji drogowych dla Krakowa i regionu.

- Drogi mają łączyć, a nie dzielić - ta myśl powinna przyświecać projektantom każdej nowej drogi w Polsce - podkreśla poseł Aleksander Miszalski.

Podczas spotkania poruszył kwestie budowy północnej obwodnicy Krakowa, rozbudowy obwodnicy autostradowej A4 na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej oraz budowy nowej zakopianki, czyli trasy S7 Kraków-Myślenice.

Przypomnijmy, że północna obwodnica jest w trakcie budowy, której zakończenie planowane jest na jesień tego roku. Rozbudowie obwodnicy o trzeci pas i budowie nowej zakopianki towarzyszą protesty.

W przypadku rozbudowy obwodnicy mieszkańcy sprzeciwiają się budowie nowego odcinka tej drogi między węzłami Tyniec i Balice. Drogowcy proponują takie rozwiązanie, bowiem nie widzą możliwości rozbudowy drogi o trzeci pas na tym fragmencie z powodu tego, że obecnie prowadzi ona przez stopień wodny Kościuszko. Nie wyobrażają sobie, by ten stopień rozbudowywać. Poprowadzenie trzypasmowej drogi nowym śladem w tym rejonie powoduje jednak protesty mieszkańców Bielan i Liszek, zwracających uwagę, że nowa trasa powstałaby kosztem cennym terenów zielonych Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego.

Jeżeli chodzi o nową zakopiankę, to przedstawiono kilka wariantów, ale są oprotestowywane przez mieszkańców, którzy nie chcą nowej drogi obok swoich domów. Mają powstać nowe koncepcje, w których zostanie wzięte pod uwagę poprowadzenie nowej drogi w stronę Myślenic (docelowo do Zakopanego po dołączeniu do obecnej trasy S7 w kierunku Tatr) tak po wschodniej jak i zachodniej stronie Krakowa. GDDKiA jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice. Sześć firm zdecydowało się przystąpić do przetargu. Niedawno otwarto oferty. Złożono sześć propozycji opiewających na kwoty od 23 mln zł do prawie 37 mln zł. Na to zadanie GDDKiA zarezerwowała 26,5 mln zł.

- Po tym jak projektant zostanie wybrany i przedstawi koncepcje dla nowej zakopianki, to będzie można rozmawiać na temat wyboru odpowiedniego rozwiązania. To jest perspektywa kilku miesięcy, nawet do pół roku - informuje poseł Aleksander Miszalski. - W przypadku rozbudowy obwodnicy autostradowej do końca lutego zbierane są uwagi od mieszkańców, na podstawie których powstanie raport z konsultacji. Ma być przedstawiony w marcu i będzie można zasiąść do dalszych rozmów - dodaje.

Plan jest taki, by w przypadku obu inwestycji odbyły się spotkania z udziałem przedstawicieli GDDKiA, posłów z Małopolski i mieszkańców.

- W przypadku budowy północnej obwodnicy Krakowa otrzymaliśmy informację, że prace powinny zostać skończone w tym roku w listopadzie, grudniu, oprócz węzła Mistrzejowice, który ma być dokończony w przyszłym roku - informuje poseł Aleksander Miszalski.

Budowa tunelu to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych związanych z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic.

Kraków. Budowa tramwaju do Mistrzejowic. Skomplikowane drąże...

Parlamentarny Zespół do spraw Małopolski powołany został 15 listopada 2023 r. Współtworzy go 19 posłów i 2 senatorów.

Do zadań Parlamentarnego Zespołu do spraw Małopolski należy w szczególności inicjowanie, podejmowanie i wspieranie działań na rzecz wszechstronnego, gospodarczego, społecznego i kulturowego rozwoju Małopolski, jak również wypracowywanie i przedstawianie organom takim, jak: Sejm RP, Senat RP, rząd oraz jego agendy, a także instytucjom europejskim rozwiązań dotyczących Małopolski. Zespół stawia na współpracę z samorządami, organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami i podmiotami prowadzącymi działalność na terenie województwa małopolskiego. Będzie też wypracowywał stanowiska i opinie o rozwiązaniach prawnych wpływających na rozwój Małopolski.

Nowsze auta, emisja CO2 bez zmian

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska