Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most w Trybszu na Spiszu w końcu otwarty. Jest szerszy od starego i bezpieczniejszy

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Wideo
od 16 lat
Nowy most na rzece Białce w Trybszu na Spiszu został oddany do użytku. Nosy most zastąpił starą ponad 100-letnią przeprawę. Most otworzył wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Nowy most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 metra. Obiekt wykonany jest w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której podwieszona jest płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 metrów. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.

- Kiedy budowano pierwszy most w Trybszu – a trzeba pamiętać, że powstał on w latach 1912-1914 – zupełnie inne było natężenie ruchu i zasiedlenie w okolicy. Dzisiaj to miejsce popularne turystycznie, ale także służące transportowi w stronę czterech historyczno-geograficznych krain wchodzących w skład Podtatrza: Spisza, Podhala, Liptowa i Orawy. W samej gminie Łapsze Niżne pod koniec ubiegłego roku zamieszkiwało ponad 9,2 tys. mieszkańców. Oddana do użytku inwestycja to odpowiedź na współczesne potrzeby – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń-Trybsz-Niedzica w miejscowości Trybsz. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł. Jej realizacja stała się możliwa dzięki zaangażowaniu środków rządowych.

- Można powiedzieć, że budowa mostu na Białce w Trybszu w modelowy sposób wpisuje się w zasadę: „Razem jesteśmy silniejsi”. Prawie 6,7 mln zł dofinansowania pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 1,5 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Na inwestycję środki własne dołożył zarówno powiat nowotarski, jak i gmina Łapsze Niżne. To dobry przykład współpracy, która służy mieszkańcom – dodaje wojewoda Kmita.

Umowa na prace budowlane zawarta została 1 lipca 2021 r. Zakres zadań obejmował m.in. także m.in.: rozbiórkę istniejącego mostu, rozbudowę drogi wraz z przebudową zjazdów, budowę odwodnienia drogi powiatowej wraz z budową przepustów, a także rozbiórkę istniejącego odcinka sieci teletechnicznej na długości 320 mb, który kolidował z inwestycją.

Nowy most ucieszył przede wszystkim lokalnych mieszkańców. Już na starym moście obowiązywał ruch wahadłowy. Potem, gdy rozpoczęły się prace przy budowie nowej przeprawy, powstał most tymczasowy, który również miał ograniczenia tonażowe. Dla ciężarówek był zamknięty. Te musiały pokonywać długi objazd.

Nowa przeprawa kończy się długą walką o most, który pozwoli miejscowości Trybsz nadal się rozwijać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska