Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe pociągi Polregio dla Małopolski. Zapowiadają zakup 20 składów. To zmieni jakość przewozów pasażerskich

oprac. Barbara Ciryt
Będzie wymiana taboru kolejowego. Polregio kupi nowe pociągi
Będzie wymiana taboru kolejowego. Polregio kupi nowe pociągi Konrad Kozłowski/Polskapress
20 nowych składów pociągów Polregio zasili przewozy pasażerskie w województwie małopolskim. To jest możliwe po rozdzieleniu unijnych pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Na zakup taboru kolejowego Polregio złożył 10 wniosków dla całego kraju i wszystkie zostały zaakceptowane. Zgodnie z planem zakupione najwięcej pociągów będzie dla Małopolski, bo aż 20 nowych składów z dofinansowaniem na poziomie 26 procent, ale to nie wszystko, bo już są informacje o zwiększeniu tego dofinansowania do 41 procent, a w przyszłości może jeszcze więcej.

Pieniądze unijne na nowoczesny tabor kolejowy w Polsce będą z Krajowego Planu Odbudowy. To duży sukces Polregio. Dotychczasowe stare pociągi musza zostać wymienione. Nowoczesny tabor może diametralnie zmienić jakość kolejowych przewozów pasażerskich w regionie.

Inwestycja z unijnym wsparciem

- Zrobimy wszystko, by zrealizować inwestycję. Przedstawiciele spółki są jest w ciągłym kontakcie z decydentami, by zwiększyć finalny poziom dofinansowania do 84 procent - obiecuje Polregio.

Jak informuje spółka - w 2023 roku Polregio złożyło wniosek o pozyskanie z KPO dofinansowania na zakup taboru w województwie małopolskim. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), jako jednostka wspierająca Ministerstwo Infrastruktury w Krajowym Planie Odbudowy rozpatrzyło go pozytywnie, przydzielając spółce unijne wsparcie, nie ma jednak jeszcze ostatecznej informacji nt. poziomu wsparcia – rozmowy wciąż trwają.

Zarząd spółki zwrócił się do CUPT o zwiększenie poziomu dotacji, wskazując na potencjalne straty, z jakimi wiąże się obniżony próg wsparcia. Dodatkowo Polregio zwróciło uwagę na konieczność wydłużenia okresu rozliczenia dotacji o co najmniej dwa lata, ze względu na opóźnienia w rozdzieleniu środków z KPO.

Modernizacja taboru zmieni jakość przewozów

Nie ma wątpliwości, że zakup nowego taboru to konieczność, gdy mowa o największym pasażerskim przewoźniku kolejowym w kraju, który tylko w ubiegłym roku obsłużył niemal 100 mln pasażerów, dojeżdżających codziennie do pracy, szkół, uczelni i szpitali. Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu ich podróży nie podlega kompromisom. Tymczasem średni wiek taboru spółki przekracza 40 lat, co czyni go jednym z najstarszych na rynku. Do 2035 roku około 150 najstarszych pojazdów zostanie wyłączonych z ruchu.

– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają flotę nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to kwestia egzystencjalna. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – ocenia Adam Pawlik, pełniący obowiązki prezesa zarządu Polregio S.A.

Zwracając uwagą na dofinansowaniu zakupów nowych składów przedstawiciele spółki mówią o niewątpliwie ogromnym sukcesie, bo Polregio potrzebuje transformacji taborowej, a było wyłączona w poprzedniej perspektywie unijnej z możliwością pozyskania środków unijnych.

– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT potwierdził, jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również podejście CUPT do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą w pełni, optymalnie wykorzystać przyznane środki – postuluje prezes Adam Pawlik.

– Zakwalifikowanie na listę podstawową wniosków POLREGIO, dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną objęte również województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną poprawę̨ jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes Polregio.

Wnioski o zwiększenie dotacji na inwestycje

Korzystając z prawa do udziału w procesie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności prowadzonego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zarząd Polregio złożył wniosek o zwiększenie alokacji na regionalny tabor kolejowy w całym kraju o co najmniej 640 mln euro.

Według argumentacji spółki, zwiększenie dofinansowania pozwoli na sfinalizowanie montażu finansowego przedsięwzięć, umożliwi zawarcie umów o dofinansowanie i zakontraktowanie wykonawców taboru, zwiększy liczbę pojazdów objętych wsparciem KPO. Zdaniem przewoźnika rewizja przydzielonego wsparcia wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych przez przewoźników regionalnych, zwiększy dostępność transportu kolejowego i ograniczy problem wykluczenia transportowego.

Rozpatrzenie wniosków nastąpi po 15 kwietnia 2024 r. Polregio, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło łącznie w ramach KPO 10 wniosków na zakup: 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w województwie małopolskim, po 14 pojazdów w województwach łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 składów w województwie lubelskim, po 10 sztuk w województwach pomorskim i lubuskim, 8 sztuk w wielkopolskim, po 5 pojazdów w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim.

Wypadek na A4 w okolicy Tyńca. Ogromne utrudnienia na autost...

Koniec zerowego VAT na żywność! Ceny wzrosną?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska