Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Newag walczy o kontrakt wart ponad 1 mld zł

Sławomir Wrona
Załączona do oferty Newagu i Siemensa wizualizacja pokazuje, jak ma wyglądać Inspiro
Załączona do oferty Newagu i Siemensa wizualizacja pokazuje, jak ma wyglądać Inspiro archiwum
Jeszcze w tym miesiącu rozstrzygnięty ma być przetarg, który może otworzyć sądeckiemu Newagowi drogę do europejskiej czołówki producentów pojazdów szynowych. Chodzi o wart ponad 1 mld złotych kontrakt na dostawę 35 pociągów dla drugiej linii warszawskiego metra.

Newag złożył swoją ofertę w konsorcjum z niemieckim Siemensem. Do przetargu zgłosiło się w sumie czterech oferentów. Alstom Konstal wycofał się już na wstępnym etapie. Naplacu boju, oprócz Newagu i Siemensa, pozostał jeszcze hiszpański CAF SA oraz czesko-rosyjskie konsorcjum Skoda Transportation i Wagonmasz Sankt Petersburg.

Komisja przetargowa ujawniła już porównanie zaproponowanych przez oferentów cen. Najniższą - nieco ponad 982 mln zł zaproponował CAF SA. Skoda z Wagonmaszem zaoferowała kwotę bez mała 1 mld 109 mln zł. Oferta Newagu i Siemensa jest w środku stawki i opiewa na 1 mld 69 mln zł. Wszystkie ceny netto.

Choć w większości rozstrzyganych w Polsce przetargów o wygranej decyduje właśnie cena, to jednak w tym przypadku nie przekreśla ona szans sądeckiej firmy. Jak dowiedzieliśmy się, koszt zakupu pociągów i okres gwarancji stanowi połowę kryteriów branych pod uwagę przez komisję przetargową.
Przedstawiciele Siemensa w wypowiedzi dla jednego z portali kolejowych mówią otwarcie, że spodziewają się wygranej, bo ich oferta ma być najbardziej zaawansowana technicznie.

Według Pawła Siedleckiego ze spółki Warszawskie Metro, ocena merytoryczna i punktowa ofert powinna być znana w najbliższych dniach.

- Podejrzewam, że komisja przetargowa ogłosi wynik swojej pracy w ostatnim tygodniu września, a najpóźniej w pierwszych dniach października - mówi Siedlecki.

Prezes Newagu Zbigniew Konieczek unika komentarzy na temat warszawskiego przetargu, ale przyznaje:
- Jeśli wygramy, to będzie największy w historii skok cywilizacyjny firmy.

Udział Newagu w konsorcjum sięga 30-40 proc. Ewentualna wygrana w przetargu - zdaniem ekspertów - oznaczałaby potrojenie rocznych przychodów firmy. Plan zakłada, że pierwszych 10 składów o nazwie Inspiro powstałoby w zakładach Siemensa w Austrii. Pracownicy Newagu zostaliby w trakcie produkcji przeszkoleni i kolejne pociągi składane byłyby już w Nowym Sączu. Także tutaj planowana jest produkcja części podzespołów do pociągów dla metra w Warszawie.

Brutalne zbrodnie, zuchwałe kradzieże, tragiczne wypadki. Zobacz, jak wygląda prawda o kryminalnej Małopolscekryminalnamalopolska.pl

60 tysięcy złotych do wygrania.Sprawdź jak. Wejdź nawww.szumowski.eu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska