Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na terenie Krakowa powstaną bezkolizyjne przejazdy kolejowe. Kierowcy nie będą musieli czekać na podniesienie szlabanu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Aneta Zurek / Polska Press
W piątek, 24 listopada, podpisano listy intencyjne w sprawie budowy bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych na terenie Krakowa. Podpisy złożyli: Piotr Majerczak z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Przejazdy kolejowe mają powstać nad ulicami Blokową i Kąpielową. W planach jest też wprowadzenie bezkolizyjnego rozwiązania przy ul. Fredry.

- Spółka PKP PLK rozpoczyna kolejną edycję programu budowy wiaduktów, zastępowania skrzyżowań jednopoziomowych, wielopoziomowymi. W ramach obecnego programu, którego wartość wynosi ponad 800 mln zł, chcielibyśmy, by zostały wykonane dwa bezkolizyjne przejazdy nad ulicami Blokową i Kąpielową w Krakowie. Dziękujemy władzom miasta, że chcą z nami tego typu projekty realizować - podkreśla Piotr Majerczak z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ulicami Blokową i Kąpielową przejeżdża wiele samochodów, a coraz częściej przecinającymi je liniami kolejowym jeżdżą pociągi. Szlabany są więc zamykane bardzo często, a ruch kolejowy może się tam jeszcze bardziej zwiększyć.

- Na tych przejazdach średniodobowy ruch wynosi 10 tysięcy samochodów, a szlaban jest zamykany minimum 76, a nawet 79 razy dziennie jak to jest przy ulicy Kąpielowej. To powoduje gigantyczne korki w tych częściach Krakowa. Mieszkańcy na tym tracą, Kraków na tym traci. Dlatego została podpisana umowa dotycząca przygotowań do inwestycji, które mają rozwiązać problem - mówi Maciej Michałowski, dyrektor biura Ministra Infrastruktury.

Tak władze Krakowa jak i PKP PLK uznały, że konieczne jest wprowadzenie rozwiązań bezkolizyjnych. Miasto ma opracować projekty, a PKP PLK zajmie się realizacją inwestycji, które mają być sfinansowane z rządowego programu.

Na ul. Kąpielowej przejazd kolejowo-drogowy kat. B ma być zastąpiony wiaduktem drogowym i nowym układem dróg, które skomunikują obiekt ze zmodernizowanym przystankiem Kraków Swoszowice. Dzięki inwestycji ma się zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu kolejowym na linii Kraków – Skawina, z której korzystają pociągi towarowe i osobowe, jadące m.in. w kierunku Zakopanego, Bielska-Białej, czy Oświęcimia.

Przy ul. Blokowej powstanie tunel pod liniami kolejowymi nr 95 i 940, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim przez pociągi towarowe. Likwidacja istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego kat. A ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, a budowa chodników ułatwi dostęp do znajdującego się w sąsiedztwie przystanku Kraków Lubocza. Inwestycja ta jest potrzebna tym bardziej, że PKP PLK budują nowe przystanki przy linii kolejowej nr 95, co zwiększy liczbę pociągów kursujących na tym odcinku w najbliższych latach.

Gmina Kraków jest obecnie na etapie pozyskiwania dokumentacji projektowej dla obu zadań. Bezkolizyjne przejazdy kolejowe przy ul. Kąpielowej w Swoszowicach i Blokowej w Nowej Hucie mogą powstać do końca 2026 r.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig podkreśla, że dla poprawy komunikacji w mieście oba rozwiązania są bardzo oczekiwane.

- Ulice Blokowa to kluczowy przejazd dla mieszkańców Wzgórz Krzesławickich, a Kąpielowa dla mieszkańców Swoszowic. Przecinają je tory kolejowe. Przy zwiększonej liczbie przejazdów pociągów podnoszenie szlabanów byłoby świętem. Dlatego realizacja bezkolizyjnych rozwiązań jest niezwykle ważna. To umożliwi płynny ruch samochodów przemieszczających się z tych rejonów do innych części Krakowa - zaznacza wiceprezydent Andrzej Kulig.

Minął rok od otworzenia tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym. Nowy odcinek Zakopianki skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. Teraz w planie jest budowa nowej zakopianki między Krakowem a Myślenicami.

Ogłoszono drugi przetarg na studium dla budowy nowej drogi p...

W przygotowaniu jest też wprowadzenie kolejnego bezkolizyjnego przejazdu przez ul. Fredry w rejonie Bonarki. - W przypadku planowanej inwestycji przy ulicy Fredry mamy gotową koncepcję, zrobimy projekt i trzeba znaleźć dofinansowanie tego zadania. To trudne przedsięwzięcie ze względu na warunki terenowe. Planowany jest tunel dla samochodów pod linią kolejową, a następnie estakada dla aut w kierunku ulicy Turowicza. PKP PLK odpowiadałoby za obiekt kolejowy a miasto za rozwiązania drogowe - informuje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Nadrzędnym celem projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, planowanego do rozpoczęcia w 2024 r., jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych na terenie całej Polski. Wybór zadań do realizacji planowany jest do przeprowadzenia w formie konkursowej, na podstawie analizy wielokryterialnej. PKP PLK rozpoczęły konsultacje społeczne poprzedzające uruchomienie projektu, którego realizację zaplanowano do 2027 r.

Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska