Nowy Fiat Tipo – propozycja dla rodziny

    Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

    Nowy Fiat Tipo – propozycja dla rodziny

    dd; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

    Aktualizacja:

    Nowy Fiat Tipo – propozycja dla rodziny
    1/8
    przejdź do galerii

    ©Motofakty.pl

    Fiat bardzo potrzebował takiego samochodu jak Tipo. Ten model otwiera przed firmą zupełnie nowe możliwości i daje szanse na spory sukces. Jest ciekawą propozycją m.in. dla rodzin poszukujących nowoczesnego, funkcjonalnego i relatywnie taniego środka transportu.
    Nazwa Tipo pojawia się u Fiata nie po raz pierwszy. Taki przydomek miał kompaktowy hatchback z końca lat osiemdziesiątych, wciąż pamiętany przez wiele osób i wciąż spotykany na naszych drogach. Ale każdy, kto kojarzy jeszcze tamten samochód albo go użytkuje musi wiedzieć, że nowe Tipo nie ma z nim nic wspólnego poza nazwą i przynależnością do segmentu C, najważniejszego ze względu na najwyższą sprzedaż. Obecne Tipo powstało na nowoczesnej płycie podłogowej , zyskało modny wygląd i oferowane jest w trzech wersjach nadwoziowych.

    Pierwszą z nich poznaliśmy przed rokiem. Czterodrzwiowy Tipo sedan przecierał szlaki dla wprowadzonych teraz na rynek pięciodrzwiowych wersji hatchback i Station Wagon (kombi). Cieszył się dużym powodzeniem i zaostrzył Fiatowi apetyt na coraz wyższe miejsca w rankingach sprzedaży. I taki scenariusz może się spełnić, bo zainteresowanie odmianami pięciodrzwiowymi na pewno nie będzie mniejsze niż w przypadku sedana. Choćby dlatego, że mają one jeden, niezwykle istotny atut – bardzo korzystną relację ceny do walorów użytkowych. A nie brakuje im jeszcze innych zalet.

    Motofakty.pl
    Tipo w wersji hatchback ma długość 436,8 cm, w wersji Station Wagon 457,1 cm. Są też różnice w wysokości, wynosi ona odpowiednio 149,5 cm oraz 151,4 cm. Szerokość obu wersji to 179,2 cm. Krótszy i niższy hatchback ma bardziej sportowy charakter dzięki zwartej i dynamicznej sylwetce nadwozia. W nim najbardziej liczy się styl. Za to Station Wagon wyraźnie podporządkowany jest funkcjonalności. Dłuższa i wyższa karoseria zapewnia nie tylko więcej przestrzeni we wnętrzu, ale przede wszystkim wyjątkowo dużo przestrzeni ładunkowej. Kufer w pięcioosobowej konfiguracji wnętrza ma pojemność 550 l, a po złożeniu tylnych siedzeń i wykorzystaniu przestrzeni „po dach” aż 1650 l. To znakomite wyniki w segmencie kompaktów. Tipo bardzo dobrze wypada także pod względem przestronności przedziału pasażerskiego. Dzięki dużej szerokości nadwozia jadący na przednich fotelach nie dotykają się łokciami, a przestrzeni na nogi pasażerów tylnej kanapy jest aż nadto.

    Tipo to samochód w którym technologiczne fajerwerki i wyśrubowane osiągi schodzą na drugi plan. W jego przypadku priorytetami są bezpieczeństwo, funkcjonalność, wygoda użytkowania, niskie koszty eksploatacji i niewygórowana cena, wyjątkowo konkurencyjna w klasie popularnych kompaktów. Dlatego w spisie wyposażenia seryjnego najtańszej odmiany „Pop” znalazły się takie elementy jak 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, system kontroli trakcji, klimatyzacja, centralny zamek, radio, dzielona tylna kanapa, elektrycznie sterowane szyby w przednich, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne czy konfigurowalna podłoga bagażnika Cargo Magic Space (w wersji Station Wagon).

    Także gamę silnikową przygotowano z myślą o użytkownikach, którzy od samochodu oczekują maksymalnej użyteczności i przyzwoitego komfortu. Obejmuje ona cztery jednostki benzynowe – 1.4 o mocy 95 KM, 1.4 T-Jet i 1.4 T-Jet LPG o mocy 120KM. Ta ostatnia to wersja zasilana benzyną lub autogazem, bardzo interesująca ze względu na instalację LPG montowaną fabrycznie, na linii produkcyjnej i zmienione elementy głowicy, specjalnie pod kątem zasilania gazowego (wyższa trwałość). Wszystkie silniki 1.4 zestawiane są z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Czwarty benzynowiec, 110-konny 1.6 E-Torq łączony jest z automatyczną przekładnią 6-biegową. Gamę turbodiesli otwiera 1.3 Multijet (95 KM) z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów. Drugim turbodieslem jest 120-konny 1.6 Multijet, zestawiany albo z sześciostopniową przekładnią manualną, albo automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów DDCT o sześciu przełożeniach.

    Ceny Tipo sugerują, że mamy do czynienia z autem budżetowym. Wystarczy jednak zająć miejsce we wnętrzu by zobaczyć, że „budżetowy” jest jedynie cennik. Samochód bardzo porządnie wykończono, używając niezłych materiałów, a gorsze jakościowo tworzywa sztuczne, podobnie zresztą jak u wielu konkurentów, znajdziemy jedynie w dolnych partiach deski rozdzielczej i drzwi. Przestronność wnętrza nie budzi zastrzeżeń, miejsca na pakunki nie brakuje (zwłaszcza w Station Wagon), wygodne są fotele a wyciszenie przyzwoite. Wyjątkowo cicho pracuje podwozie, oparte z przodu o kolumny MacPhersona a z tyłu o belkę skrętną. Tipo jest stabilne w prowadzeniu, nie „łapie” mocnych przechyłów w zakrętach, komfortowo „wybiera” nawet spore wyboje. Precyzja układu kierowniczego, który może nie jest ideałem, z pewnością bliższa jest czołówki segmentu niż konkurentów z najtańszej półki. I taki właśnie jest Tipo - niczym szczególnym nie zachwyca ale nie daje też powodów do istotnej krytyki. Aż trudno uwierzyć, że tak poprawny konstrukcyjnie i jakościowo samochód może mieć tak przystępną cenę.

    Tipo dla rodziny

    W przypadku Tipo określenie „samochód rodzinny” jest w pełni uzasadnione. W tym aucie nawet pięć osób nie odczuje ciasnoty. Nowy, kompaktowy Fiat jest samochodem o sporych jak na segment C gabarytach i przestronnym wnętrzu. Czuje się dużą szerokość auta, dającą pełną swobodę ruchów na przednich fotelach i pozwalającą wygodnie zasiąść trzem osobom z tyłu. Przestrzeni za przednimi siedzeniami pozazdrościć może niejeden klasowy konkurent.

    Motofakty.pl
    W zastosowaniach rodzinnych znacznie lepiej sprawdzi się oczywiście wersja Station Wagon, dłuższa, wyższa i dysponująca znacznie obszerniejszym bagażnikiem. Ale rodzinom 2+1 a nawet 2+2 z powodzeniem może wystarczyć hatchback. Wnętrze jest tak samo przestronne jak w kombi, a kufer o pojemności 440 l jednym z największych w segmencie. Oczywiście 550 l w „kombiaku” daje jeszcze większe możliwości, zwłaszcza, że tylna pokrywa i stosunkowo niski próg załadowczy znacznie ułatwiają załadunek i rozładunek pakunków. Po złożeniu tylnych siedzeń (najpierw siedziska potem oparcia) uzyskuje się zupełnie płaską podłogę bagażnika. Konfigurowalna podłoga kufra (Cargo Magic Space) pozwala zarządzać przestrzenią bagażową. Umieszczony wyżej segment podłogi można unieść, uzyskując dostęp do schowków, które są pod spodem. Wygoda polega na tym, że podłoga samoczynnie blokuje się gdy osiągnie kąt 40 stopni.

    Istotnym elementem Tipo Station Wagon są relingi dachowe, stanowiące wyposażenie seryjne. Dają one możliwość solidnego zamocowania poprzecznych belek i stelaży do przewozu nart czy rowerów. Mając relingi bez problemów zamocujemy też „box” dachowy, jeśli potrzebna będzie nam dodatkowa przestrzeń bagażowa.

    Jak przystało na samochód rodzinny Tipo może mieć pod maską oszczędnego turbodiesla, który zapewni niskie koszty podróży podczas weekendowych wypadów czy urlopowych wojaży. To czy będzie to 95-konny 1.3 Multijet, czy 120-konny 1.6 Multijet, zależy tylko od potrzeb i preferencji użytkowników w zakresie osiągów. W obu przypadkach można liczyć na bardzo niskie zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym według danych fabrycznych sięga zaledwie 3,7 l/100 km. Tak ekonomiczne jednostki napędowe, w połączeniu z dobrym komfortem jazdy, wysokim poziomem bezpieczeństwa (6 poduszek powietrznych, stabilizacja toru jazdy, kontrola trakcji), sprawnym podwoziem, dobrym komfortem jazdy, przestronnością wnętrza, i funkcjonalnością przestrzeni bagażowej, stanowią o wyjątkowo dobrym przygotowaniu Tipo do użytkowania przez rodziny.
    Jazda testowa Hatchback
    Zapytaj o ofertę Hatchback
    Konkurs