Ważne
    Fiat Tipo na LPG. Czy opłaca się jego zakup?

    Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

    Fiat Tipo na LPG. Czy opłaca się jego zakup?

    wf; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

    Aktualizacja:

    Fiat Tipo na LPG. Czy opłaca się jego zakup?
    1/4
    przejdź do galerii

    ©Motofakty.pl

    Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Czy zakup takiego pojazdu jest opłacalny? Sprawdziliśmy to na przykładzie Fiata Tipo.
    Fiat Tipo wszedł do sprzedaży w Polsce na początku 2016 roku, a od niedawna model jest oferowany także z instalacją LPG. Zasilanie gazem jest możliwie w przypadku jednej wersji silnikowej - jednostki benzynowej 1.4 T-Jet o mocy 120 KM. To turbodoładowany silnik benzynowy, w którym zastosowano instalację gazową marki LandiRenzo (posiada gwarancję fabryczną). Silnik 1.4 T-Jet LPG może napędzać Tipo w wersjach hatchback i kombi. Prześledziliśmy opłacalność tej inwestycji w przypadku tej pierwszej odmiany nadwoziowej.

    Benzyna a autogaz

    Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM (bez instalacji gazowej) hatchback w najtańszej wersji wyposażeniowej Pop kosztuje 55 900 zł. To samo auto w wersji Pop i z instalacją LPG kosztuje 59 400 zł. Zatem różnica wynosi 3500 zł. Przyjmując, że miesięcznie pokonujemy ok. 2000 km, zaś według danych fabrycznych Tipo 1.4 120 KM pali średnio 6 litrów benzyny na 100 km, to w tym czasie auto spali 120 litrów tego paliwa.

    W okresie, kiedy przygotowywaliśmy to zestawienie (koniec 2016 r.) cena litra benzyny bezołowiowej 95 wynosiła średnio 4,75 zł (dane za Polską Izbą Paliw Płynnych). Zatem miesięczny koszt zakupu benzyny do tego samochodu wynosi 570 zł.

    Motofakty.pl
    W przypadku Tipo 1.4 T-Jet 120 KM z instalacją LPG średnie spalanie autogazu wynosi 8,3 litra. Jeśli auto pokonuje miesięcznie 2000 km to w tym czasie silnik zużyje 166 litrów autogazu. Średnia cena tego paliwa to 2,26 zł, czyli miesięcznie użytkownik pojazdu będzie musiał wydać na zakup autogazu 375,16 zł. Zatem miesięczna oszczędność z tytułu eksploatacji Tipo z instalacją LPG to 194,84 zł. Jeśli zestawimy te wydatki w ujęciu rocznym (przebieg 20 tys. km), to koszt zakupu benzyny wyniesie 6840 zł, zaś autogazu - 4501,92 zł. Różnica na korzyść wersji LPG wynosi 2338,08 zł, zaś koszt zakupu Fiata Tipo 1.4 T-Jet 120 KM zwróci się w pełni po przejechaniu kolejnych sześciu miesięcy, czyli w sumie po okresie 1,5 roku.

    Benzyna a diesel

    Popularność samochodów z silnikami wysokoprężnymi w Polsce nieco spadła, ale w przypadku użytkowników, którzy rocznie mają duże przebiegi, silnik Diesla jest nadal dobrym rozwiązaniem. Porównaliśmy zatem koszt zakupu paliwa do Fiata Tipo 1.6 MultiJet 120 KM i do Tipo 1.4 T-Jet LPG 120 KM.

    W chwili, kiedy opracowywaliśmy to porównanie średnia cena litra oleju napędowego wynosiła 4,66 zł. Według danych fabrycznych silnik Tipo 1.6 MultiJet 120 KM pali średnio 3,7 litra oleju napędowego na 100 km. Przy miesięcznym przebiegu 2000 km auto spali 74 litry tego paliwa. Użytkownik wyda na paliwo dieslowskie 344,84 zł. Zatem mniej, niż w przypadku Tipo z silnikiem zasilanym autogazem (przypomnijmy - było to 375,16 zł). Rocznie będzie to kwota 4138,08 zł za olej napędowy i 4501,92 zł za paliwo LPG.

    Dowiedz się więcej:
    Odkryj rodzinę Tipo>>>
    Pobierz katalog Tipo>>>

    Skonfiguruj:
    - 5-drzwiowego Fiata Tipo>>>
    - Tipo Station Wagon>>>

    Inne koszty

    Przy eksploatacji auta z silnikiem z instalacją gazową trzeba jeszcze uwzględnić koszty, które nie występują w samochodach zasilanych tylko jednym typem paliwa. Trzeba m.in. dodać koszt corocznego przeglądu technicznego auta wyposażonego w instalację LPG, który kosztuje 160 zł.

    Ponadto instalacja gazowa w silniku benzynowym jest elementem dodatkowym, który dla prawidłowego działania wymaga odpowiedniej kontroli. Dlatego zaleca się, aby instalację poddawać corocznemu serwisowi, podczas którego sprawdza się nie tylko parametry spalania, ale również jej szczelność. Koszt takiego przeglądu to ok. 100-150 zł (cena bez likwidacji wykrytych usterek).

    Z kolei po 10 latach od chwili montażu instalacji gazowej należy przeprowadzić ponowną legalizację zbiornika na autogaz. Można to zrobić tylko w serwisie, który ma do tego uprawnienia. Legalizacja zbiornika kosztuje ok. 300-400 zł i wiąże się z koniecznością wymontowania zbiornika z auta. Tymczasem nowy zbiornik, w zależności od pojemności, kosztuje od 300 do 600 zł. Dlatego wielu użytkowników decyduje się na to drugie rozwiązanie, tym bardziej, że można to zlecić w każdym zakładzie specjalizującym się w montażu instalacji LPG.


    Jazda testowa Hatchback
    Zapytaj o ofertę Hatchback