Pieszy - także jest uczestnikiem ruchu drogowego

    Pieszy - także jest uczestnikiem ruchu drogowego

    Motofakty.pl

    Aktualizacja:

    Pieszy - także jest uczestnikiem ruchu drogowego
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Piesi to najsłabiej chroniona grupa uczestników ruchu drogowego. Dosadnie pokazują to statystyki wypadków. W Europie 22% wszystkich ofiar wypadków to piesi, w Polsce te statystyki wyglądają jeszcze gorzej, bo stanowią oni 35% wszystkich ofiar wypadków.
    Niestety ze wszystkich raportów wynika, że Polska jest najmniej przyjaznym dla pieszych krajem Europy. Liczba poszkodowanych wśród niechronionych uczestników ruchu od lat należy do najwyższych na Starym Kontynencie. NIK podaje, że zagrożenie pieszych Polaków utratą życia w wypadku drogowym jest blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii.

    Zarówno europejskie jak i polskie statystyki pokazują, że najwięcej ofiar jest wśród osób w wieku 65 lat i starszych. Dzieci i młodzież do 17 roku życia to 8% zabitych.

    Wbrew powszechnej opinii piesi nie giną na obszarach niezabudowanych, ale właśnie na terenach miejskich. Według badań zachowań transportowych w polskich miastach, ruch pieszych stanowi 20-25% ogółu całego ruchu, dla porównania w Paryżu - 36%.

    Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem pieszych w Polsce w 2014 roku było nieostrożne wejście na jezdnię – 300 zabitych, następną w kolejności przyczyną było stanie lub leżenie na jezdni – 119 zabitych, trzecią najtragiczniejszą przyczyną stanowiło chodzenie nieprawidłową stroną jezdni – 60 zabitych.

    – Patrząc na statystyki widać, jak wiele jest do zrobienia w temacie poprawy bezpieczeństwa pieszych. Piesi nie mają żadnej ochrony w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego tak ważne jest podkreślanie konieczności przestrzegania limitów prędkości. Już prędkość 50 km/h dopuszczalna w mieście powoduje, że w przypadku zderzenia samochodu z pieszym, większość pieszych nie przeżyje– szanse szacuje się na około 60%. Przekroczenia limitu prędkości jeszcze bardziej ograniczają szanse pieszego na przeżycie – zderzenie z prędkością powyżej 70 km/h to brak szans na przeżycie takiego wypadku. Największe szanse na przeżycie pieszy ma w przypadku zdarzeń przy prędkościach do 30 km/h – blisko 90% – tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

    Warto o tym pamiętać, mając świadomość, że to kierujący samochodami osobowymi powodują najwięcej wypadków z pieszymi - najczęściej giną oni na przejściach i skrzyżowaniach. Przyczynę tego stanu rzeczy jest nieudzielanie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, nieprawidłowe manewry i zbyt duże prędkości z którymi przemieszczają się pojazdy.

    Lista przewinień nie ogranicza się tylko do kierowców. Niebezpiecznie zachowują się również piesi. Kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym, a piesi wymuszają pierwszeństwo w momencie zbliżania się pojazdu. Kierowcy nie przestrzegają limitów prędkości, a piesi przechodzą przez jezdnię w miejscach niezabezpieczonych. Zarówno piesi jak i kierowcy wkraczają na skrzyżowanie na czerwonym świetle. I kierowcy i piesi bywają rozproszeni, zmęczeni, zasłuchani w muzyce. Dodatkowo, jeśli do wyżej wymienionych czynników dołożymy błędy infrastruktury drogowej dochodzi do kumulacji negatywnych czynników i ryzyko wypadków gwałtownie wzrasta.

    Wzajemny szacunek i świadomość ograniczeń związanych ze sposobem poruszania się tylko podniosą bezpieczeństwo. Jeśli do tego dodamy uprzejmość, a drogi będą budowane w duchu podniesienia bezpieczeństwa pieszych, wskaźniki wypadkowości będą się poprawiać.

    Komentarze (32)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przerażjająca jest rosnąca ilość blond panienek

    zatroskany (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    czyli dziewczynek kretynek gadających przez telefon wszędzie a szczególnie tam gdzie pojawiają się piesi. Parkingi przy sklepach, przejścia i skrzyżowania. Wyglądają na zdziwione a najczęściej...rozwiń całość

    czyli dziewczynek kretynek gadających przez telefon wszędzie a szczególnie tam gdzie pojawiają się piesi. Parkingi przy sklepach, przejścia i skrzyżowania. Wyglądają na zdziwione a najczęściej obrażone ż pojawiają się piesi! Bo gówniarskie palanty , to inny temat!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Winni piesi

    Marek z Krakowa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    W okresach jesiennych i zimowych piesi są mało widoczni, zwykle na czarno ubrani, żadnych odblasków. Ktoś proponował, żeby dodatkowo twarze pomalowali jak komandosi. Tu leży powód ich wypadków.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    krscp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Oczywiście, bo tylko w Polsce sprzedają czarne ubrania... Rozpowszechniasz bzdury. Za 2/3 wypadków z udziałem pieszych odpowiadają kierowcy. Najczęściej do potrąceń dochodzi w terenie zabudowanym,...rozwiń całość

    Oczywiście, bo tylko w Polsce sprzedają czarne ubrania... Rozpowszechniasz bzdury. Za 2/3 wypadków z udziałem pieszych odpowiadają kierowcy. Najczęściej do potrąceń dochodzi w terenie zabudowanym, na przejściu dla pieszych, a więc tam, gdzie po pierwsze pieszy jest widoczny, po drugie to miejsce, gdzie pieszemu należy się szczególna ochrona. Art. 26 PoRD mówi wyraźnie, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, ale jest to nagminnie ignorowane przez kierowców i efektem są właśnie te przykre statystyki.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Polskie prawo

    malek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Za takie statystyki w 100% odpowiada polskie prawo. W cywilizowanych krajach uprzywilejowane przejścia dla pieszych wprowadzano od lat 30 ubiegłego wieku. Tzw. "Belisha Beacon" czyli żółta kula...rozwiń całość

    Za takie statystyki w 100% odpowiada polskie prawo. W cywilizowanych krajach uprzywilejowane przejścia dla pieszych wprowadzano od lat 30 ubiegłego wieku. Tzw. "Belisha Beacon" czyli żółta kula oznaczająca, że na przejściu piesi mają bezwzględne pierwszeństwo po raz pierwszy wprowadzono w 1935 roku, a w wielu miejscach takie oznakowanie stosowane jest do tej pory (np. na Cyprze). W wielu krajach Europy Zachodniej oznakowanie takie wyszło z użycia, bo piesi i tak mają bezwzględnie pierwszeństwo na wszystkich przejściach. W Polsce oznakowanie takie wprowadzono w 1964 roku, ale później zostało zlikwidowane. Widać, że piesi w Polsce nigdy się nie liczyli. Obecne prawo jest skonstruowane tak, że nad każdym przypadkiem powinien zastanawiać się Sąd Najwyższy, a wyroki i tak zapewne nie byłyby jednogłośne. Skutki widać w statystykach. Jeżeli ktoś narzeka, że to wina Polaków, to oczywiście ma rację, bo to Polacy wybierają sobie posłów wprowadzających takie prawo.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    moja dziunia i ja.....

    kibol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Ja z moją dziunią chcem śmigacz nadal na świetego Marcina moim czarnym 20 letnią beemwicą z szlikiem lecha na tyle a Ci wszyscy pedalisći i inni niech spadają . Moja dziunia lubi szybko wiec musze...rozwiń całość

    Ja z moją dziunią chcem śmigacz nadal na świetego Marcina moim czarnym 20 letnią beemwicą z szlikiem lecha na tyle a Ci wszyscy pedalisći i inni niech spadają . Moja dziunia lubi szybko wiec musze jej to zapewnic....stop budowie nowych ścieżek i przejsc dla pieszych w centrum miastA!
    moj adziuni w pełni mnie popierazwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dno cywilizacyjne

    zatroskany (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    BM-ka , Dziunia i palant wyglądający jak człowiek. Terroryzm debili rośnie na potęgę. Ale ktoś ich spłodził i to jest tragedia!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Drzewa

    Zwaldeck (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Całe szczęście że na poboczach drzew dla takich jak ty nie brakuje, byle szybko!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a mandaty?

    nn (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    To za co mandaty płacą piesi?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wnioski z artykułu

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

    Biorąc pod uwagę trzy najczęstsze przyczyny śmiertelnych wypadków pieszych należałoby chyba jednak bardziej skupić się na uświadamianiu pieszych, nie kierowców. Co mnie cieszy, to widok dzieci i...rozwiń całość

    Biorąc pod uwagę trzy najczęstsze przyczyny śmiertelnych wypadków pieszych należałoby chyba jednak bardziej skupić się na uświadamianiu pieszych, nie kierowców. Co mnie cieszy, to widok dzieci i młodzieży jak najbardziej prawidłowo zachowujących się na przejściach dla pieszych. Może i dla dorosłych przydałby się program "Bezpieczna szkoła poruszania"?:)zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    krscp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Coś nie wyszło ci z tymi wnioskami. Najczęstszymi przyczynami wypadków z udziałem pieszych są:
    1. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (2204 wypadki w 2015 r.)
    2. Nieustąpienie...rozwiń całość

    Coś nie wyszło ci z tymi wnioskami. Najczęstszymi przyczynami wypadków z udziałem pieszych są:
    1. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (2204 wypadki w 2015 r.)
    2. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (1915 wypadków w 2015 r.)
    3. Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (1464 wypadki w 2015 r.)

    2 pierwsze przyczyny to przyczyny leżące po stronie kierowców. Ogółem kierowcy odpowiadają za 2/3 wszystkich wypadków z udziałem pieszych.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jeśli pieszy ma mieć rzeczywiste piewszeństwo na przejściu

    # (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

    to należy nadać „pasom” status drogi z pierwszeństwem przejazdu.

    Skończy się dywagowanie o „wtargięciach”.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak może pieszy „wymusić” pierwszeństwo skoro wchodzi na pasy?

    spokojny

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 9

    „piesi wymuszają pierwszeństwo w momencie zbliżania się pojazdu”.
    Jak może pieszy „wymusić” pierwszeństwo skoro wchodzi na pasy? Kierowca jeśli tylko widzi, że w pobliżu pasów jest pieszy...rozwiń całość

    „piesi wymuszają pierwszeństwo w momencie zbliżania się pojazdu”.
    Jak może pieszy „wymusić” pierwszeństwo skoro wchodzi na pasy? Kierowca jeśli tylko widzi, że w pobliżu pasów jest pieszy natychmiast musi według kodeksu „zachować szczególną ostrożność”. I jak zachowa to sobie pieszy spokojnie przejdzie, ale jak kierowca grzeje bez opamiętania dalej to potem krzyczy, że mu „pieszy wtargnął”. Na Zachodzie widziałem, że te prawa są lepiej respektowane i mniej tam ludzi ginie.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wymuszenie

    pieszy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Wchodząc bezpośrednio przed samochód. Tu obowiązują prawa fizyki! Samochód nie zatrzyma się na miejscu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może

    ZR (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Może wymusić. Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. Na chodniku przed pasami (w momencie "wchodzenia") go nie ma, a dodatkowo obowiązuje go zakaz wejścia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd....rozwiń całość

    Może wymusić. Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. Na chodniku przed pasami (w momencie "wchodzenia") go nie ma, a dodatkowo obowiązuje go zakaz wejścia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd.

    Kierowca pojazdu ma z kolei obowiązek zwolnić, widząc pieszych *na chodniku* przed pasami, ale ten obowiązek nie oznacza przyznania pierwszeństwa pieszemu.

    Wszystko rozbija się o brak egzekucji przepisów przez polską policję.

    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    i o tym mówię

    spokojny

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

    „Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. Na chodniku przed pasami (w momencie "wchodzenia") go nie ma”. No widzisz, sam piszesz, że „pieszy ma pierwszeństwo na pasach”. Dodatek „na chodniku przed pasami...rozwiń całość

    „Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. Na chodniku przed pasami (w momencie "wchodzenia") go nie ma”. No widzisz, sam piszesz, że „pieszy ma pierwszeństwo na pasach”. Dodatek „na chodniku przed pasami (w momencie "wchodzenia") go nie ma” jest bez znaczenia, bo na chodniku pieszy nie jest rozjeżdżany, tylko właśnie na pasach, bo tam jedzie samochód, który nie szanuje bezwzględnego pierwszeństwa pieszego na pasach i o tym mówię.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ręce opadają

    Szkoda_słów (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    I tu właśnie zapominasz o momencie wtargnięcia tuż przed jadący samochód dlatego pieszy ma pierwszeństwo na pasach jak np. idzie już 2-3 metry po pasach a np. na drugim pasie lub przeciwnym inny...rozwiń całość

    I tu właśnie zapominasz o momencie wtargnięcia tuż przed jadący samochód dlatego pieszy ma pierwszeństwo na pasach jak np. idzie już 2-3 metry po pasach a np. na drugim pasie lub przeciwnym inny pojazd się nie zatrzymuje i potrąca pieszego - wtedy kierowca jest winny.

    Ale jak ktoś stawia nogę na pasach tuż przed jadącym samochodem to sprawcą jest pieszy.

    Takie mandaty w taryfikatorze są na pierwszych miejsca podane ale piesi myślą, że jak nie mają prawa jazdy to lektura taryfikatora nie musi być im znana - nieznajomość prawa nie usprawiedliwia i to nie dotyczy tylko kodeksu cywilnego czy karnego ale i prawa o ruchu drogowym.

    Radzę rozróżniać tą sprawę bo inaczej długo nie pożyjesz jak będziesz wymuszał pierwszeństwo.

    Dodatkowo przypomnę, że nawet jak pieszy jest na pasach i w jednym kierunku stoją pojazdy np. w korku to pieszy ma zachować również ostrożność by nie wejść tuż przed jadący samochód jadący w przeciwnym kierunku.

    Taki mandat w taryfikatorze też istnieje i ma moc prawną.

    Polecam lekturę zanim się zacznie grać eksperta.

    Linki:
    1. http://www.infor.pl/prawo/wykroczenia/wykroczenia-drogowe/730875,Aktualny-taryfikator-mandatow-2016-r.html
    2. http://taryfikatormandatow.pl/l/przepisy-o-ruchu-pieszychzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zgoda

    ZR (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Ok, zgoda. Ale realnie jest z tym problem. Przepis zabraniający wejścia bezpośrednio przed pojazd jest problematyczny z oczywistych powodów: w dużym ruchu, jeśli żaden kierowca nie zwolni - a tak...rozwiń całość

    Ok, zgoda. Ale realnie jest z tym problem. Przepis zabraniający wejścia bezpośrednio przed pojazd jest problematyczny z oczywistych powodów: w dużym ruchu, jeśli żaden kierowca nie zwolni - a tak często bywa - to nigdy nie postawisz stopy na jezdni bez "wejścia bezpośrednio". Wraca sprawa stronniczości policji w egzekwowaniu przepisów.

    Osobną, lecz ważną sprawą jest zasłanianie przejść dla pieszych przez nielegalnie zaparkowane pojazdy ORAZ nielegalne wyznaczanie miejsc postojowych przez ZIKiT tuż przed pasami i na skrzyżowaniach.

    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mm

    Mm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 9

    Mogą sobie kupić sredniowieczną zbroję i domontować jeszcze poduszki powietrzne.

    Jest juz ponad 100 lat od kiedy powstala motoryzacja pieszy tez powinien byc swiadomy ze droga hamowania zalezy od...rozwiń całość

    Mogą sobie kupić sredniowieczną zbroję i domontować jeszcze poduszki powietrzne.

    Jest juz ponad 100 lat od kiedy powstala motoryzacja pieszy tez powinien byc swiadomy ze droga hamowania zalezy od masy pojazdu. Na naszych drogach z powodu sygnalizacji jest dużo czasu, kiedy mozna bezpiecznie przejsć, a mimo to coniektórzy pchają się pod samą maskęzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gość

    gośc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    co za de.....il

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bezmyslnosc

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 3

    Lata tresowania ludzi "czerwone-stoj zielone-idz" zbieraja zniwo. Na zachodzie piesi przechodza i na zielonym i na czerwonym GDY NIC NIE JEDZIE. U nas za przejscie na czerwonym na pustej jezdni...rozwiń całość

    Lata tresowania ludzi "czerwone-stoj zielone-idz" zbieraja zniwo. Na zachodzie piesi przechodza i na zielonym i na czerwonym GDY NIC NIE JEDZIE. U nas za przejscie na czerwonym na pustej jezdni dostaniesz mandat, a gdy wlaczy sie zielone bezmyslne tlumy ruszaja bez sprawdzenia czy przypadkiem jakis wariat nie nadjezdza albo ktos nie wpadl w poslizg i nie zdazy wyhamowac przed pasami.zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY