Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa

    Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa

    Bartosz Gubernat; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa
    1/7
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki.
    Jednym ze sztandarowych przykładów jest tu grupa Volkswagena. Jej samochody korzystają z silników TSI. Przykłady? Podczas gdy jeszcze kilka lat temu do napędu Octavii czy Superba używano silników benzynowych o pojemności dwóch litrów, dzisiaj w większości modeli tej marki stosuje się jednostki znacznie mniejsze. W przypadku Skody Superb bazową jednostką napędową jest 1.4 TSI, który oferuje aż 150 KM mocy. Taka sama jednostka może pracować pod maską nowego SUV-a z Czech – Skody Kodiaq.

    Skoda
    Z kolei Fabię można mieć z niewielkim silnikiem 1.2 TSI, oferującym nawet 110 KM, a pod maską Octavii pracuje zaledwie litrowa jednostka TSI o mocy 115 KM. Szczególnie ten ostatni silnik zasługuje na uwagę. Oferuje 200 Nm momentu obrotowego w zakresie 2000-3500 obrotów, i emituje zaledwie 106 g CO2 na km. Octavię z taka jednostką można rozpędzić do setki w 9,9 sek., a jej prędkość maksymalna to aż 202 km/h. Co istotne, samochód jest niezwykle oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa zaledwie 4,6 litra benzyny, w mieście 5,5 l, a w trasie potrafi zadowolić się 4 l paliwa na sto kilometrów. Producent podaje, że w porównaniu do dotychczas stosowanej jednostki 1.2 TSI to o 8 procent mniej.

    Tak dobre osiągi to zasługa nowoczesnej konstrukcji i niskiej wagi auta oraz jednostki. Silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, a dodatkową moc zapewnia mu turbosprężarka. Trwałość? Konstrukcja silnika jest oparta na materiałach o podwyższonej wytrzymałości, dlatego nie należy się bać przyspieszonego zużycia chociażby układu tłokowo-korbowego. Dodatkową korzyścią z zakupu takiego pojazdu jest niższy koszt ubezpieczenia, wynikający z niewielkiej pojemności silnika.

    Wrażenia z jazdy? W przypadku Octavii zwraca uwagę przede wszystkim kulturalna praca silnika, który dzięki znakomitemu wyciszeniu nie daje poznać, że pracują w nim tylko trzy cylindry. Jest w miarę dynamiczny, lekką zadyszkę nadrabia turbodoładowaniem. Aby sprawnie przyspieszać wystarczy utrzymywać obroty w średnim zakresie, co utrzyma spalanie na umiarkowanym poziomie, nie uprzykrzając przy tym życia kierowcy i pasażerów głośną pracą.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ekologia!

    Endrju (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    A tam Chiny. Wtryski do regeneracji na www.wtryskiwacz.com i na Ukrainę :D tam jeżdżą wszystkim co ma więcej niż jedno koło

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ekologia?

    Łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    150,000-200,000 i wysyłka na przetopienie do huty w Chinach (czy to ekologiczne) ?

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY