Nowa odsłona Skody Octavii. Zmiany na lepsze?

    Nowa odsłona Skody Octavii. Zmiany na lepsze?

    Michał Kij

    Aktualizacja:

    Nowa odsłona Skody Octavii. Zmiany na lepsze?
    1/5
    przejdź do galerii

    ©Michał Kij

    Octavia idzie w górę. Najnowszy wariant wchodzi na nowy pułap komfortu i stylu. Ten model po prostu tak ma – od zawsze.
    Od chwili premiery auta, które w 1996 r. przypomniało nazwę nie używaną od ćwierć wieku, Octavia bezustannie chce dawać nabywcy więcej, niż wynikałoby z klasy, do której przynależy. Na tym opiera się jej sukces. Niemały udział ma w nim cena, którą bardzo wielu kierowców jest w stanie zaakceptować. Jak wielu? W 2016 r. Octavia stanowiła 40% światowej sprzedaży Skody. Nabywców znalazło 436 000 sztuk. Jest to najlepiej sprzedający się model marki, także w Polsce.


    Octavia trafiła w swój czas, a projektanci dbają, aby nic, co modne jej nie ominęło. W ramach modernizacji nabrała bardziej wyrazistego, męskiego sznytu. Reflektory podzielone na dwa segmenty, poszerzają wizualnie wlot powietrza. Wyglądają efektownie i oryginalnie. Zewnętrzne to światła mijania, wewnętrzne – drogowe. W bogatszych wariantach Skoda ma reflektory złożone w całości z diod LED z funkcją adaptacyjnego oświetlania drogi AFS, standardem w skromniejszych wersjach są diodowe światła dzienne. Podobnie jest ze światłami tylnymi, które mogą składać się niemal w całości z LED-ów, a w tańszych odmianach diodowe są jedynie światła pozycyjne i hamowania.

    Skoda zmodyfikowała przedni zderzak, który w modelach Style i Laurin&Klement ma chromowaną wstawkę. Zmiany stylistyczne spowodowały, że nowa Octavia jest o około 1 centymetr dłuższa niż poprzedni model.

    We wnętrzu pojawiły się nowe materiały tapicerskie, a podstawowy model Ambiente ma ciekawszą kolorystykę z czarną tablicą rozdzielczą i czarno-brązowymi obiciami. Standardowo w Laurin&Klement, a opcjonalnie w Style montowane są podświetlane listwy dekoracyjne w drzwiach. Ich barwę można wybrać spośród 10 kolorów.

    Jak zawsze Skoda stawia na rozwiązania praktyczne. W nowej Octavii pojawiły się dwa gniazda USB z tyłu, składane stoliki na oparciach foteli, uchwyty na butelki z napojami oraz wyjmowana latarka LED w bagażniku kombi. Zimą wyjątkowo miła jest ogrzewana kierownica. Bagażnik liftbacka ma pojemność 590 l, a kombi 610 l. Złożenie oparć powiększa go odpowiednio do 1580 l i 1740 l. Za dopłatą model kombi można wyposażyć w klapę unoszoną elektrycznie.

    Wśród dodatków, które wzbogacają doświadczenia związane z jazdą nową Octavią jest wzmocniony, 230-konny silnik wersji RS zapewniający jej prędkość maksymalną 250 km/h oraz nowej generacji system informacyjno-rozrywkowy dostępny we wszystkich modelach. Z wyjątkiem podstawowego systemu Swing, wszystkie inne mają ekrany o „szklanym” wyglądzie. Oferująca najwięcej nawigacja Columbus ma teraz ekran o przekątnej 9,2 cala, hotspot WLAN, a na życzenie również moduł LTE do szybkiej transmisji danych. Banalnym, ale pożytecznym dodatkiem jest bezprzewodowa ładowarka do telefonu.

    System Skoda Connect jest dostępny bezpłatnie przez rok, potem trzeba opłacać abonament. W ramach funkcji Infotainment Online zapewnia informację i rozrywkę, a w ramach Care Connect służy pomocą. Aplikacja Skoda Connect umożliwia zdalny dostęp do auta za pośrednictwem smartfona. Kolejne funkcje online, wśród nich także zdalny dostęp do samochodu, są dostępne za pośrednictwem aplikacji Skoda Connect w smartfonie. Integrację telefonu i samochodu zapewnia platforma SmartLink+ obsługująca standardy Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM i SmartGate. Właściciel może łatwiej odnaleźć auto na parkingu, a także dowiedzieć się, jeśli inny użytkownik opuścił samochodem wyznaczony obszar lub jedzie ze zbyt dużą prędkością.

    Nowością wśród urządzeń wspomagających jazdę jest Blind Spot Detect wykrywający pojazdy w martwym polu lusterek oraz znane z Volkswagenów Rear Traffic Alert monitorujący ruch za samochodem i ułatwiający wyjeżdżanie tyłem z miejsca parkingowego, a także wspomaganie cofania z przyczepą. Zmodernizowano również system wspomagania parkowania.

    Wspomniany 2.0 TSI o mocy 230 KM jest najmocniejszy w gamie i zastrzeżony dla RS. Najmocniejszy diesel 2.0 TDI osiąga 184 KM. Podstawowy, benzynowy silnik 4-cylindrowy 1,2 l osiąga 86 KM. Co ciekawe mocniejszy jest 3-cylindrowy, 1.0 TSI, który rozwija 115 KM. Podstawowy diesel 1.6 TDI ma 90 KM. Pomiędzy skrajnościami są: 1.4 TSI – 150 KM, 1.8 TSI – 180 KM oraz 1.6 TDI – 116 KM i 2.0 TDI – 150 KM. Wyjątkowo ekologiczny, a także stosunkowo tani w eksploatacji jest silnik 1.4 TSI G-TEC na sprężony gaz ziemny (CNG), który osiąga 110 KM. Do silników dobierane są 5- i 6-biegowe skrzynie ręczne lub zautomatyzowane, dwusprzęgłowe DSG w wersji o 6 lub 7 przełożeniach.

    Silniki 1.8 TSI oraz 150-konny 2.0 TDI są oferowane z napędem 4x4. Diesel o mocy 184 KM występuje wyłącznie w połączeniu z napędem wszystkich kół. W przenoszeniu momentu obrotowego na obie osie uczestniczy sprzęgło wielopłytkowe. Zwiększony rozstaw kół tylnej osi w połączeniu z opcjonalnym systemem kontroli pracy zawieszenia DCC – Dynamic Chassis Control, umożliwiającym wybór trybów: Comfort, Normal i Sport przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz przyjemności z jazdy.

    Najnowsza Octavia pozostaje samochodem, który w wielu aspektach wyrasta ponad swoją klasę i przejmuje cechy aut większych i droższych. Wprawdzie najciekawsze wyposażenie wymaga dopłaty, ale przynajmniej atrakcyjny wygląd jest zawsze w cenie podstawowej. Najtańsza Octavia z 85-konnym, benzynowym TSI kosztuje 66 670 zł.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY