Kobiety i mężczyźni za kierownicą. Kto lepiej sobie radzi?

    Kobiety i mężczyźni za kierownicą. Kto lepiej sobie radzi?

    (ip)

    Aktualizacja:

    Kobiety i mężczyźni za kierownicą. Kto lepiej sobie radzi?

    ©Skoda

    Z roku na rok na polskich drogach jest coraz więcej kobiet za kierownicą. W 2006 roku, co 3 dorosła kobieta posiadała prawo jazdy kategorii B. Niecałą dekadę później według CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) na 20 mln kierowców, 44% tj. około 8,8 mln stanowią kobiety, a 56% - 11,2 mln to mężczyźni.
    Kobiety i mężczyźni za kierownicą. Kto lepiej sobie radzi?

    ©Skoda

    Najwięcej kierowców posiada uprawnienia na kategorię B. Na popularne auto osobowe uprawnienia ma 17,6 mln kierowców, z czego 40% to kobiety.

    Policyjne statystyki wskazują odpowiedź na pytanie, która z płci jeździ bezpieczniej? Sprawcami wypadków w zdecydowanej większości byli panowie, doprowadzając do 74,1% z nich. Panie były odpowiedzialne za co 5 wypadek. Co ciekawe, również wśród pieszych sprawców wypadków zdecydowany prym wiodą mężczyźni, przyczynili się oni do powstania 67,3% wypadków, a kobiety spowodowały ich 31,4%

    Bardzo ciekawe są dane policji, które pokazują konsekwencje wypadków spowodowanych przez mężczyzn i kobiety. Statystyki pokazują, że w ogólnej liczbie wypadków spowodowanych przez kobiety, w co 25 wypadku mieliśmy do czynienia z ofiarą śmiertelną, u mężczyzn statystyki były zdecydowanie wyższe, w co 11 wypadku ginęła 1 osoba.

    Jeżeli spojrzymy na europejskie statystyki pokazujące ofiary wypadków, tam również można zauważyć, że większość osób które zginęły w pojazdach to mężczyźni, wśród nich 56% to kierowcy, a 17% to pasażerowie. Kobiety za kierownicą stanowiły 13% ofiar wypadków, a pasażerki 14%.

    Światło na ten obraz statystyk rzucają badania przeprowadzone przez panią Annę Zielińską z Instytutu Transportu samochodowego, które pokazują, że aż 45% kobiet martwi się kiedy ich bliscy podróżują samochodem. Pozytywny obraz statystyk może być spowodowany większą empatią kobiet i ich zrozumieniem dla ryzyka, jakie wiąże się z podróżowaniem.

    Żeby ten obraz był obiektywny warto zaprezentować zdanie policji. Zauważa ona błędy, które popełniają panie i zalicza do nich głównie:

    zbyt wolną jazdę,
    późne sygnalizowanie chęci zmiany pasa ruchu lub skrętu,
    asekuracyjne i zbyt wolne wykonywanie manewrów
    potrzebę zaparkowania za wszelką cenę

    Panowie natomiast mają największy problem z brawurą i prędkością. „Warto również zauważyć, co mówią badania na temat respektowania przepisów dotyczących przestrzegania limitów prędkości. TNS Pentor przeprowadził ankietę na temat prędkości na drodze i skojarzeń z nią. Porównując opisy można dostrzec zdecydowaną różnicę w podejście, pań i panów, o dziwo szczególnie u starszych respondentów. Dla pań prędkość to brawura, tragedia i nieodpowiedzialność, jeśli są pozytywne skojarzenia to dotyczą one odpoczynku.

    Panom prędkość kojarzy się zdecydowanie z męskością i siłą. Co mówią statystyki? - Mężczyźni zdecydowanie częściej łamią ograniczenia i limity, tylko 17 % je zawsze respektuje. U kobiet te statystyki wyglądają lepiej, u 27% prędkość wynikająca z przepisów jest prędkością, z którą się poruszają po drodze - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

    Różnic między mężczyznami i kobietami występuje jeszcze więcej. Kobiety czują większą odpowiedzialność za osoby, które znajdują się w samochodzie. Sam fakt obecności pasażerów w samochodzie powoduje, że jadą spokojniej i wolniej. Na mężczyzn już to tak nie działa.

    Badania TNS Pentor pokazują również, że podczas spotkań z policją można określić z dużym prawdopodobieństwem jak będą się zachowywać przedstawiciele płci. Mężczyźni będę bagatelizować przewinienie i odwoływać się do braku zagrożenia, kobiety natomiast ciężar tłumaczenia przeniosą na niewiedzę i roztrzepanie.

    Na drodze nie ma wojny płci. W swoich pojazdach wszyscy jesteśmy równi i wszystkim nam przyświeca ten sam cel. Chcielibyśmy bezpiecznie wyjeżdżać i wracać do domu. Większa obecność kobiet w ruchu drogowym powinna tą poprzeczkę bezpieczeństwa stale podnosić. Ich poczucie odpowiedzialności, empatia i uśmiech może nie rozładują korków, ale ograniczą agresję i napięcia.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    przypadek ?

    ququ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

    coraz więcej kobiet za kierownicą = coraz większe korki i coraz droższe OC...
    przypadek? :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Fake news

    loe (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 4

    Przez takie niedokładne i nierzetelne dane biorą się stereotypy. To co zrobiła Skoda to praktycznie seksizm.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bzdury

    mrq (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    Bzdury. Co z tego że 40% posiadających prawo jazdy to kobiety, skoro bardzo duża część z nich trzyma je w szufladzie a za kółko nie siada prawie w ogóle? Znam całe mnóstwo kobiet które prawko mają,...rozwiń całość

    Bzdury. Co z tego że 40% posiadających prawo jazdy to kobiety, skoro bardzo duża część z nich trzyma je w szufladzie a za kółko nie siada prawie w ogóle? Znam całe mnóstwo kobiet które prawko mają, ale samochód ostatni raz prowadziły na egzaminie. Natomiast nie znam żadnego takiego faceta. Sensowne porównanie powinno brać pod uwagę ilość robionych kilometrów.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    manipulacje

    terminator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    W samym Urzędzie Statystycznym mówią: kłamstwo, kłamstewka, statystyka. Błędne podejście do tematu wyłącza wynik. Ostatnimi czasy widać to wyraźnie po wynikach wyborów, które im zaprzeczyły.
    Po...rozwiń całość

    W samym Urzędzie Statystycznym mówią: kłamstwo, kłamstewka, statystyka. Błędne podejście do tematu wyłącza wynik. Ostatnimi czasy widać to wyraźnie po wynikach wyborów, które im zaprzeczyły.
    Po kilku takich prezentacji manipulacji w końcu w świadomości wielu ogłupionych albo nie myślących stają się oczywistością.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    złe badania

    terminator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    Ile km przejechały kobiety a ile mężczyźni? Dopiero "wydajność" pokazalaby stan faktyczny. Tak jak by mierzyć, dwa morderstwa to nic w porównaniu z 100 kradzieżami. Albo: zrobiłem wypadek jedynym...rozwiń całość

    Ile km przejechały kobiety a ile mężczyźni? Dopiero "wydajność" pokazalaby stan faktyczny. Tak jak by mierzyć, dwa morderstwa to nic w porównaniu z 100 kradzieżami. Albo: zrobiłem wypadek jedynym autem, które mam wobec 2 wypadków gościa, który ma w firmie 10 aut i na koncie 2 wypadki - statystycznie wg kryteriów procentowych zrobiłem więcej wypadków w stosunku do posiada aut.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    brak uprzejmości

    ricko (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 6

    Kobieta jak już dojeżdża do skrzyżowania a jest duży korek to 95% nie przepuści przed siebie samochodu wyjeżdżającego z ulicy podporządkowanej. Oczy w słup przed siebie i nic nie widzi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do d... te statystyki

    xxx (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

    40% posiadających prawo jazdy to kobiety, które odpowiadają za 20% wypadków. czy na tej podstawie można określić kto częściej powoduje wypadki? Załóżmy, że na 10 kobiet, które posiadają prawo jazdy...rozwiń całość

    40% posiadających prawo jazdy to kobiety, które odpowiadają za 20% wypadków. czy na tej podstawie można określić kto częściej powoduje wypadki? Załóżmy, że na 10 kobiet, które posiadają prawo jazdy naprawdę jeździ 2 a 8 nie siada za kierownicą . To czy przy takim założeniu statystki w dalszym ciągu będą korzystne dla kobiet? Aby określić kto naprawdę powoduje statystycznie mniej wypadków pod uwagę należ wziąć rzeczywiste liczby kierowców( a nie posiadających prawo jazdy), liczbę przejechanych kilometrów i kilka innych czynników a nie zestawić kilka przypadkowych liczb. zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY