Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

    Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa
    1/4
    przejdź do galerii

    ©Krzysztof Kapica

    Niektórzy producenci oferują w Polsce fabrycznie nowe auta z instalacją LPG. Wśród nich coraz częściej spotykane są pojazdy z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym TSI.
    Samochody zasilane na LPG już od lat cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Powód jest prosty - cena autogazu jest niemal dwukrotnie niższa od oleju napędowego i benzyny. Dlatego nie dziwi, że producenci samochodów starają się dopasować swoją ofertę do zapotrzebowanie rynku i oferują instalacje gazowe, także do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

    Jeszcze do niedawna montaż instalacji gazowej w jednostce napędowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa był trudny do wykonania.
    Barierą było umiejscowienie wtryskiwaczy benzyny, które są zlokalizowane w komorach spalania, gdzie panuje wysoka temperatura. Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny pozwala chronić wtryskiwacze przed jej działaniem właśnie dzięki samemu wtryskowi, bowiem wtryskiwana benzyna chłodzi wtryskiwacz.

    Jednak w przypadku, kiedy silnik jest zasilany autogazem wtryskiwacze benzyny nie pracują, co może przyczynić się do ich uszkodzenia. Konieczne było zatem opracowanie sposobu, który chroniłby te podzespoły przed działaniem wysokiej temperatury.
    przypadku instalacji gazowej Landi Renzo, która znalazła zastosowanie w niektórych modelach Skody i jest montowana do wyprodukowanych już samochodów przez partnerów serwisowych Landi Renzo, wtryskiwacze benzynowe cały czas są przemywane krótkim dotryskiem benzyny. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. w silniku 1.2 TSI o mocy 90 KM z instalacją gazową, który jest montowany w Skodach Fabia, Rapid i Rapid Spaceback.

    Producent wyjaśnia, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku benzyny, a sterownik instalacji gazowej przetwarza polecenia dla wtryskiwaczy benzynowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu. W celu zachowania zgodności z systemem benzynowym, sterownik systemu gazowego uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.

    Problemem w silnikach zasilanych na LPG mogą być zanieczyszczenia, które z czasem gromadzą się na wtryskiwaczach benzynowych, a także w zbiorniku benzyny. Dlatego Skoda zaleca stosowanie specjalnych preparatów, których zadaniem jest eliminowanie tych niekorzystnych procesów. Dla silników TSI takie preparaty dostępne są tylko w autoryzowanych serwisach Skody.

    Zaletą instalacji gazowych montowanych w jednostkach TSI Skody, poza redukcją kosztów eksploatacji, jest również fabryczna gwarancja. Landi Renzo Polska udziela gwarancji na elementy instalacji LPG na okres 24 miesięcy licząc od daty montażu w autoryzowanym serwisie Skody. Gwarancja jest ważna na terenie całej Polski i honorują ją wszystkie stacje ASO marki Skoda.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rapid z BRC

      Tomas (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      W naszej flocie pod Skody Rapid 1.4 poszły instalacje BRC SQ 32. Na 10 aut, żadnych problemów przez blisko 40 tys km od montażu. Więc jeśli chodzi o straszenie tymi silnikami to nie ma czym.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      BRC

      Mars (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      U mnie w Golfie 1.4 tsi również siedzi instalacja BRC i żadnych problemów. Chyba to jest bardziej kwestia trafienia dobrego egzemplarza bo lpg nie wiele ma wspólnego z ich wadliwością.

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama