Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metro po krakowsku, czyli tramwaj w tunelu i to dopiero w roku 2034

Piotr Rąpalski
Urzędnicy zaprezentowali radnym dwa najbardziej atrakcyjne, ich zdaniem, pomysły na przyszłość komunikacji miejskiej w Krakowie.

Z dziewięciu wariantów rozwoju transportu w mieście, przygotowanych przez poznańskich ekspertów, urzędnicy wybrali dwa do  dalszych analiz. Pierwszy zakłada budowę linii metra z Nowej Huty do Bronowic oraz trasy dla szybkich, dużych autobusów (tzw. metrobusy), m.in. na Alejach Trzech Wieszczów. Takie rozwiązanie to jednak koszt 8 mld zł. Drugi wariant jest tańszy - wyceniono go na 3 mld zł. Polegać ma na dalszym rozwoju sieci tramwajowej oraz budowie krótkiego tunelu tramwajowego pod  centrum miasta. Obie opcje będą jednak konsultowane dalej z ekspertami, aby wyłonić tę optymalną.

W pierwszym wariancie budowa linii metra miałaby rozpocząć się od centrum miasta, na odcinku do Nowej Huty. Inwestycję planuje się na lata 2021-2031. Później miałby zostać zrealizowany drugi etap, od centrum do Bronowic w latach 2031-2034.

- Analizy potwierdziły, że w Krakowie nie ma uzasadnienia budowa metra ciężkiego, takiego, jak w Warszawie. Pasażerowie spokojnie mogą być obsługiwani pojazdami zbliżonymi do dzisiejszego taboru tramwajowego - mówił na wczorajszej komisji infrastruktury rady miasta Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. Jeździć mogłyby np. składy stworzone z dwóch połączonych tramwajów typu „Krakowiak”. Mieściłoby się w nich łącznie ok. 600 osób.

 Wcześniej planowano metro biegnące przez Bieńczyce, teraz „prostuje się” jego linię i ma ona przebiegać pod al. Jana Pawła II i ul. Mogilską. Radni mieli pretensje, że w ten sposób ominie duże, północne osiedla.

Równocześnie stworzona miałaby zostać linia metrobusu (ponad 20 km), wiodąca z dworca w Czyżynach przez aleję Bora Komorowskiego do al. 29 Listopada, dalej przez Aleje Trzech Wieszczów do ronda Matecznego, a następnie w dwóch rozwidlających się kierunkach - do Wieliczki i Borku Fałęckiego. Ten wariant nie wyklucza też dalszego rozwoju sieci tramwajowej.

Drugi też się na nim opiera. Do planowanych już linii np. do Mistrzejowic, Górki Narodowej, czy Azorów dokłada się trasy tramwajowe m.in. na ulicach Armii Krajowej, Czarnowiejskiej, Lema, Nowohuckiej, przedłużenie linii biegnących dziś do Salwatora czy Małego Płaszowa.

Wariant zakłada budowę tunelu od ronda Grzegórzeckiego pod Rynkiem Głównym, do ul. Czarnowiejskiej, połączenie torowiskiem Azorów przez Cichy Kącik z obecną linią na Ruczaj i trasę tramwaju wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. 

Źródło: Gazeta Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska