Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świnna Poręba: coraz bliżej otwarcia zapory

Ewelina Źebrak
Ewelina Źebrak
Zima wreszcie odpuszcza, co widać na placu budowy zbiornika w Świnnej Porębie. Robotnicy ruszyli do pracy, biorąc się do realizacji trzeciego etapu budowy drogi krajowej nr 28, która obecnie przebiega przez teren zalewowy.

Droga ma zostać na tym odcinku przebudowana do wiosny 2012 roku. W tym czasie powstaną również dwa mosty kolejowe. Jeden w rejonie obecnego przejazdu kolejowego nad Skawą, a drugi w Dąbrówce nad potokiem Stryszówka. Oba będą imponującej wielkości. Pierwszy będzie mierzył aż 385 m długości, drugi 220 m. Sama droga i dwa mosty pochłoną 66 mln złotych. Pieniądze są jednak zabezpieczone na ten cel.

Małopolska: od września zniknie 60 szkół

- W tym roku na inwestycję w Świnnej w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planowano przeznaczyć rekordową sumę, bo aż 325 milionów złotych - podkreśla Janusz Chwierut, poseł Platformy Obywatelskiej z Oświęcimia. - W tej chwili można już być pewnym na sto procent, że cała ta kwota zostanie przeznaczona na ten cel.

Małopolska zachodnia: potrzeba chirurgii dziecięcej od zaraz!

Przedstawiciele Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, inwestora budowy zapory w Świnnej Porębie, są dobrej myśli. Zapewniają, że prace będą mogły przebiegać zgodnie z harmonogramem.

- To już przedostatni etap prac związanych z budową tego zbiornika - tłumaczy Piotr Jamka, zastępca dyrektora RZGW w Krakowie. - Po zbudowaniu niezbędnych mostów czeka nas jednak jeszcze najtrudniejszy etap prac, czyli przeniesienie linii kolejowej, która obecnie prowadzi przez tereny przeznaczone do zalania. Chodzi o linię kolejową Kraków-Zakopane na odcinku Stryszów-Zembrzyce. To blisko 9 kilometrów torów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz siecią trakcyjną.

- Ta część prac pochłonie 484 miliony złotych - wyjaśnia Piotr Jamka. - Przełożenie linii ma nastąpić w roku 2013. Na tym nasza rola się skończy.

Realizacja przebudowy linii kolejowej przyczyni się do usprawnienia połączenia Kraków-Zakopane. Zakłada się bowiem, że prędkość pociągów pasażerskich na tej trasie wzrośnie do 120 kilometrów na godzinę, a pociągów towarowych do 80 kilometrów na godzinę.

Mieszkańcy liczą, że ślimacząca się od blisko 30 lat budowa zbiornika wreszcie dobiegnie szczęśliwego końca.

Zagłosuj na Najbardziej Wpływową Kobietę Małopolski
Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: W Małopolsce kradnie się najchętniej niemieckie auta
Sportowetempo.pl. Najlepszy serwis sportowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska