Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: "Zimny Lech" nie obraża?

Małgorzata Stuch
Reklama piwa naprzeciw Wawelu budziła wiele kontrowersji
Reklama piwa naprzeciw Wawelu budziła wiele kontrowersji Michał Ostałowski
Billboard Kampanii Piwowarskiej, zawieszony latem na dawnym hotelu Forum w pobliżu Wawelu, zdaniem Komisji Etyki Reklamy, nie naruszył dobrych obyczajów.

- Komisja nie miała podstaw, aby uznać, że hasło: "Spragniony wrażeń? Zimny Lech" zostało zawieszone w pobliżu miejsca pochówku Lecha i Marii Kaczyńskich w sposób celowy, z intencją obrażania czyichś uczuć - wyjaśnia Konrad Drozdowski, dyrektor generalny biura Rady Reklamy.

Billboardem byli oburzeni niektórzy mieszkańcy Krakowa. - Hasło "Zimny Lech" trudno potraktować inaczej, jak próbę naruszenia pamięci zmarłego prezydenta - twierdzi Jerzy Makowski, mieszkaniec pobliskiego os. Podwawelskiego.

Skarga na dwuznaczną reklamę Kampanii Piwowarskiej wpłynęła do Komisji Etyki Reklamy kilka tygodni temu. Autor pisma zaapelował o ukaranie firmy odpowiedzialnej za takie usytuowanie billboardu. "Wiadomo, że pochówek prezydenta Lecha Kaczyńskiego wzbudził kontrowersje, ale celowe umieszczanie reklamy z hasłem «Zimny Lech», tak żeby była widoczna z Wawelu, uważam za skandal" - czytamy w piśmie.

Kontrowersje dotyczące billboardu "Zimny Lech" naprzeciwko Wawelu pojawiły się w wakacje. Sprawę jako pierwsza opisała "Gazeta Krakowska", podchwyciły ją ogólnopolskie media. Europosłowie PiS Marek Migalski i Ryszard Czarnecki ogłosili wtedy bojkot piwa Lech i innych produktów Kompanii Piwowarskiej. Firma szybko usunęła kontrowersyjny przekaz, uzasadniając to wygaśnięciem umowy na wynajem nośnika. Przeprosiła za niefortunną lokalizację reklamy.

Kompania Piwowarska, odpowiadając na skargę złożoną do Komisji Etyki Reklamy, powtórzyła argumentację z początku sierpnia, że nośnik reklamowy niedaleko Wawelu został wybrany, ponieważ zapewnia reklamie świetną ekspozycję, a hasło "Zimny Lech" jest wykorzystywane w reklamie tej marki od lutego 2009 r.

Ostatecznie wniosła o oddalenie skargi jako bezzasadnej. Komisja Etyki Reklamy również nie przychyliła się do zarzutów zawartych w proteście. Uznała, że billboard Lecha mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, nie naruszając dobrych obyczajów. - Naszym zadaniem nie było osądzanie, czy hasło narusza czyjeś uczucia, a jedynie czy kampania była celowo prowadzona w czasie, gdy doszło do tragedii pod Smoleńskiem. Tak nie było - mówi Drozdowski.

Współpraca K. Sakowski

60 tys. złotych do wygrania. Sprawdź jak. Wejdź na www.szumowski.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska