MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Węzeł z ulicą, której nie ma

Piotr Rąpalski
Miasto przygotowuje się do budowy trasy Łagiewnickiej. Są już gotowe dokumenty, które pozwalają ogłosić przetarg na sporządzenie projektu budowlanego i wykonanie inwestycji. Trasa ma kosztować prawie 1,3 mld zł i mieć cztery węzły drogowe z ulicami Grota Roweckiego, Zakopiańską, Turowicza oraz ulicą 8 Pułku Ułanów. Problem w tym, że tej ostatniej jeszcze nie ma, choć zapisano ją w planach miasta wiele lat temu i miała być kolejnym, alternatywnym wyjazdem z zakorkowanego Krakowa na południe.

Niestety, ul. 8 Pułku Ułanów, choć dużo mniejsza i tańsza niż trasa Łagiewnicka, jest słabiej przygotowana do budowy. Miasto uspokaja, że węzeł nie będzie prowadził donikąd - połączy się z ulicą Ruczaj. Ta jest jednak drogą lokalną, łączącą osiedla na linii wschód-zachód, a nie arterią wyprowadzającą ruch z miasta. Ulica 8 Pułku Ułanów powinna przebiegać od skrzyżowania ulicy Brożka z Kapelanką, dalej wzdłuż ul. Lipińskiego, przeciąć ul. Ruczaj i dalej prowadzić obecną, ale poszerzoną, ulicą Obozową. Następnie nowa ulica ma przecinać Żywiecką i dochodzić do ulicy Zawiłej. W okolicach ulic Magnolii, Zalesie i Żywieckiej mają powstać małe ronda. Długość planowanej ulicy to 2,7 km. Urzędnicy w 2014 r. podawali, że wydadzą 50 tys. zł na zaprojektowanie 200 m drogi między ul. Zawiłą a Żywiecką. Mieli rozpocząć budowę, ale nawet tego odcinka nie wykonano. A koszt całej inwestycji to ok. 51 mln zł.

Planowana ulica 8 Pułku Ułanów

Tymczasem spora część potrzebnego terenu pod nią to działki prywatne. Co prawda grunty pod ulicę są zabezpieczone przed zabudową planem zagospodarowania przestrzennego, ale domy i bloki rosną tuż obok. Ulica budzi przez to coraz większy sprzeciw mieszkańców, choć jest potrzebna  Krakowowi. Należało ją wykonać już dawno. A trasa Łagiewnicka ma już decyzję środowiskową, pozwalającą na budowę trzech pasów ruchu w każdą stronę, trzech tuneli i czterech węzłów drogowych. Właśnie sporządzono też tzw. program funkcjonalno-użytkowy inwestycji, który dokładnie ją opisuje, co jest potrzebne do przetargu na wykonawcę trasy. Powinna się ona łączyć z ulicą 8 Pułku Ułanów - drogą wyprowadzającą ruch z centrum miasta i Ruczaju na południe Krakowa, alternatywną do zakorkowanych obecnie ulic Zakopiańskiej i Kobierzyńskiej. Trasa Łagiewnicka ma powstać w latach 2018-2021 wraz z węzłem w miejscu przecięcia z 8 Pułku Ułanów, ale tej ulicy nie będzie.

Nie ma dla niej jeszcze gotowej dokumentacji jak dla trasy Łagiewnickiej. -  Inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej - przyznaje Jan Machowski z biura prasowego magistratu. - To jednak etap wstępny. Po nim pójdą kolejne decyzje - ucina krótko.

Czy zatem węzeł będzie prowadził donikąd? - Nie, połączy się z ulicą Ruczaj, a to pozwoli na włączanie się do ruchu na trasie - mówi Stanisław Albricht, ekspert, który pomaga miastu w przygotowaniu budowy trasy. - Oczywiście ul. 8 Pułku powinna powstać, jako alternatywny wyjazd z miasta i obsługa rozbudowujących się tam terenów. Liczę, że realizacja trasy Łagiewnickiej przyspieszy budowę tej ulicy. Czas ucieka, zabudowa postępuje, a później ciężko wciskać drogę między bloki. To rodzi protesty, problemy - dodaje Abricht. Zgadza się z tym rada dzielnicy Dębniki, ale obawia się połączenia niemal autostradowej drogi z wąską, dwukierunkową ulicą Ruczaj. - Kierowcy będą sobie skracać nią jazdę, zjeżdżać w kierunku miasta lub dojeżdżać do trasy, to spowoduje tranzyt wąską ulicą. Mieszkańcy mogą protestować - mówi Arkadiusz Puszkarz, przewodniczący rady dzielnicy Dębniki. - Ulica 8 Pułku Ułanów powinna już dawno powstać, odciążyć zakorkowany Ruczaj i Borek Fałęcki. Liczyliśmy, że zostanie zrealizowana wraz z trasą, ale na razie cisza w tej sprawie - kwituje. 

Urzędnicy próbują uspokajać. - Połączymy węzeł z ulicą Ruczaj do momentu aż nie powstanie ulica 8 Pułku Ułanów, ale ruch przejmie inny, rozbudowany węzeł trasy Łagiewnickiej połączony z ulicą Grota-Roweckiego i sięgający ulicy Kobierzyńskiej - tłumaczy Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Problem w tym, że te dwie ulice są już dziś zakorkowane i to właśnie ul. 8 Pułku Ułanów miała je odciążyć. Migdał dodaje, że zjazd z trasy w ul. Ruczaj może być ograniczony np. znakami, bo sam przyznaje, że raczej nie nadaje się ona do przejęcia dużego ruchu. 

Co dalej z Łagiewnicką?

Trasa Łagiewnicka ma prowadzić od skrzyżowania ulicy Turowicza i Witosa do ul. Grota Roweckiego. Jej długość to łącznie 3,7 kilometra.

Spółka powołana przez miasto w lutym br. do  budowy trasy ma już dokładny opis inwestycji, tzw. program funkcjonalno-użytkowy. Uwzględniono w nim to, czego domagali się mieszkańcy - by droga miała dla samochodów po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale trzeci pas ma służyć tylko komunikacji miejskiej i do zjazdów z trasy. Możliwe jest też zmniejszenie odległości między jezdniami. Przez to arteria ma być węższa i zająć mniej terenu, w tym obszarów zielonych. To głównie wzbudzało wcześniejsze protesty.

W lipcu spółka chce ogłosić przetarg na firmę, która zaprojektuje, a później wybuduje trasę. Natomiast w sierpniu zamierza podpisać umowy na pożyczki na inwestycję. Weźmie je z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (50 proc. kosztów), rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju (30 proc.) oraz z komercyjnego banku (20 proc.).  Ma też otrzymać ok. 100 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na budowę linii tramwajowej wzdłuż części trasy - linia ma kosztować w sumie ok. 240 mln zł i jest to ujęte w cenie całej inwestycji - 1,3 mld zł. Choć spółka liczy, że po przetargu wyjdzie taniej.

>> Zobacz powstające inwestycje w Krakowie

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska