MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: urzędnicy chcą wymieść 100 meleksów z Rynku [SONDA]

Piotr Rąpalski
archiwum
Urzędnicy przygotowali nowe zasady dla meleksów wożących turystów po Starym Mieście. Od teraz wszystkie pojazdy pod względem estetyki będzie zatwierdzał plastyk miejski. Przewoźnicy mają poruszać się tylko dwoma trasami i parkować jedynie na dwóch postojach - na ul. Sławkowskiej i pl. św. Ducha. Zniknie m.in. największy ich przystanek na pl. Mariackim.

W piątek doszło do spotkania urzędników i meleksiarzy. Przewoźnicy byli oburzeni. Po pierwsze dlatego, że ich liczba w obrębie Plant ma się zmniejszyć ze 130 do 35. - Nikt nie ogranicza liczby taksówek, których 3,5 tys. może wjechać do strefy B. To niesprawiedliwe - mówi Grzegorz Kompa z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych.

Urzędnicy stwierdzają, że jeśli zgłosi się więcej chętnych, to zrobią licytację lub przetargi na zgodę na wjazd. - Jeśli zgłosi się np. 70 pojazdów, możemy je podzielić na dopuszczone do ruchu w dni parzyste i w nieparzyste - sugerował Tomasz Popiołek, dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych UMK.

Następnie wybrańcy, by podpisać umowę na wjazd, będą musieli zdobyć pozytywną opinię miejskiego plastyka o wyglądzie swojego pojazdu.Dopuszczone będą tylko meleksy sześcioosobowe o kolorze z podanej palety barw, bez reklam. Plastyk będzie też oceniał napisy na ich dachach. - Nie dopuszczę haseł "Wozimy turystów do getta" - wspominał jeden przypadek Jacek Stokłosa, plastyk miejski.

Następnie wjazdówkę przewoźnikom będzie musiał wydać Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Ta może jednak zostać odebrana, jeśli straż miejska złapie meleks poza wyznaczoną trasą. - Już dziś odbierają, nawet za mandaty otrzymane w innym rejonie miasta. To nagonka na nas - twierdził jeden z zebranych. - Przez te trasy nie pokażemy kościoła św.św. Piotra i Pawła, Uniwersytetu Jagiellońskiego, zabytków przy św. Anny, a wozimy nawet 150 tys. turystów rocznie - wyliczał Radosław Kociumbas ze stowarzyszenia meleksiarzy "4Kraków".

Meleksiarze boją sie też strat finansowych, bo mają podpisane umowy na wożenie turystów z hotelami, które znajdują się poza wyznaczonymi trasami. - Stracimy też przez to, że nie będziemy mogli dowieźć klienta tam, gdzie on sobie zażyczy, jak dziś - twierdzi Kociumbas.

Urzędnicy zapewniają, że projekt będą dalej konsultować z przewoźnikami. Ci już składają kontrpropozycje: wykluczenie sztywnych tras lub większa ich liczba. Więcej parkingów, ale mniejszych, po 2-3 miejsca. - Nie będziemy wtedy przeszkadzać i rzucać się w oczy - uważa Grzegorz Kompa.

Urzędnicy nie są raczej skorzy, by zgodzić się na takie rozwiązania.

Wyznaczone trasy

- trasa nr 1 - ma przebiegać od ulicy Sławkowskiej. Dalej po drodze przy Rynku Głównym w kierunku ul. Brackiej do Franciszkańskiej.

- trasa nr 2 - pl. św. Du-cha, Szpitalna, plac Mariacki, Rynek Główny w kierunku ul. Szczepańskiej, dalej św. Tomasza i wyjazd w Dunajewskiego.

Nowe postoje
- Sławkowska - od Plant do ul. św. Marka
- plac św. Ducha

Likwidowane postoje
- plac Mariacki
- ul. Pijarska
- ul. Bracka
- plac Szczepański
- ul. Sławkowska (róg Rynku i ul. Szczepańskiej)

Meleksiarzom nie wolno parkować też na większości ogólnodostępnych parkingów w strefie B.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska