Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków powalczy o studentów billboardem

Agnieszka Maj
Andrzej Banaś
Po raz pierwszy władze miasta planują zorganizowanie kampanii promocyjnej zachęcającej do studiowania w Krakowie. To efekt drastycznie zmniejszającej się liczby studentów. Kampania ruszy dzięki współpracy samorządu z uczelniami. - Przedstawiciele władz miasta spotkali się z rektorami uczelni, którzy poprosili o pomoc w działaniach mających zmniejszyć problemy wynikające z niżu demograficznego - mówi Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta. W ramach kampanii utworzony zostanie portal, który zostanie wykorzystany do promocji krakowskich uczelni wśród młodych.

- Znajdą się na nim informacje na temat uczelni i na temat krakowskiej nauki - opowiada Paweł Węgrzyn, przewodniczący Komisji Rozwoju i Innowacji Rady Miasta. Taka akcja przeprowadzona zostanie po raz pierwszy. Zdaniem radnej Małgorzaty Jantos podobna kampania to konieczność.

- Podobne były prowadzone we Wrocławiu, Poznaniu i Katowicach. Kraków też musi się o to postarać - uważa radna. Z powodu niżu demograficznego uczelnie mają problemy z naborem na wiele kierunków. Według prognoz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2020 r. studentów będzie tak mało, że wystarczy dla wszystkich miejsc w uczelniach publicznych. Z ponad 300 szkół niepublicznych na rynku zostać może około 50.

W porównaniu do roku 2001, liczba studentów w 2020 r. zmniejszy się o połowę. Teraz w Krakowie studiuje ok. 200 tys. osób. Zgodnie z raportem Instytut Sokratesa, za osiem lat będzie ich tylko ok. 140 tys. Według Bartłomieja Gorlewskiego z Instytutu Sokratesa, nasze miasto ucierpi najmniej z powodu niżu demograficznego.

- Kraków ma prestiżowe uczelnie, które są zagrożone mniej niż szkoły wyższe w innych, mniejszych miejscowościach - mówi Gorlewski. Kampania ma kosztować 81 tys. zł. Według radnych ta kwota jest śmiesznie niska. - Tylko jedna uczelnia w Krakowie wydaje na promocję więcej pieniędzy. A nas stać tylko na portal - mówi radna Jantos. Jej zdaniem akcja powinna zostać przeprowadzona z większym rozmachem.

- Wystarczy zrezygnować z jednego, wydatku z budżetu miasta i przeznaczyć pieniądze na coś, co przyniesie efekty, także ekonomiczne - uważa. Więcej pieniędzy niż miasto wyda na swoją promocję Uniwersytet Ekonomiczny. - Organizujemy targi edukacyjne, dni otwarte, mamy 300 prezentacji w szkołach średnich - wylicza Łukasz Salwarowski, dyrektor Kancelarii Rektora UEK. Uczelnia nie wydaje pieniędzy na bilboardy, tylko na reklamę w prasie, radiu i w internecie.

- Z naszych analiz wynika, że w przypadku młodych ludzi najskuteczniejsza jest reklama w internecie - tłumaczy. Zmniejszanie się liczby studentów w Krakowie będzie miało konsekwencje nie tylko dla uczelni. Od ich liczby zależy także kondycja finansowa miasta.

Euro 2012 w Krakowie: zdjęcia, wideo, informacje! [SERWIS SPECJALNY]

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska