MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Dwie napaści seksualne w taksówkach na aplikację. Kiedy jazda nimi stanie się w końcu bardziej bezpieczna?

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Krakowscy śledczy badają sprawy dwóch napaści seksualnych, do których miało dojść w 2022 r. w taksówkach na aplikację. Jeden z kierowców usłyszał już prokuratorskie zarzuty. Tymczasem Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad przepisami, dzięki którym przejazdy takimi taksówkami mają być bardziej bezpieczne. Jeśli wejdą w życie, firmy typu Bolt czy Uber będą musiały dokładniej niż dotychczas weryfikować tożsamość kierowców, z którymi chcą nawiązać współpracę. Nowe przepisy wydają się konieczne, bo jak wynika z danych policji, w Polsce liczba przestępstw seksualnych w taksówkach na aplikację z roku na rok rośnie.

Napaści seksualne w taksówkach na aplikację

Pracownicy Ministerstwa Cyfryzacji mówią, że dzięki nowym przepisom pasażerowie będą bardziej bezpieczni podczas podróży taksówkami na aplikację, które są popularne m.in. w stolicy Małopolski.

Zgodnie z nimi firmy, pośredniczące w przewozach taksówkarskich, takie jak np. Bolt czy Uber, będą musiały dokładniej niż dotychczas weryfikować tożsamość osób, z którymi planują nawiązać współpracę. Kierowca będzie musiał stawić się u przedsiębiorcy osobiście. Teraz nie jest to konieczne. - Potwierdzeniem weryfikacji będzie wykonanie takiej osobie zdjęcia - mówią nam w biurze prasowym MC.

- W nowych przepisach chodzi też o dokładniejszą weryfikację uprawnień do kierowania autem i niekaralności kierowców, a także sprawdzanie, czy kurs rzeczywiście wykonuje osoba, która jest przez te firmy zatrudniona. Działania te mają zapewnić bezpieczeństwo wszystkim klientom firm przewozowych, a w szczególności kobietom - przekonują nas pracownicy Ministerstwa Cyfryzacji.

To właśnie one najczęściej padają ofiarami molestowania lub gwałtu w taksówkach na aplikację.

- Zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji wzrasta liczba przestępstw o charakterze seksualnym, dokonywanych w takich pojazdach. W 2020 roku w całym kraju odnotowano siedem takich przypadków, w 2021 roku 21, natomiast od stycznia do września 2022 roku aż 30. Przestępstwa mają charakter molestowania lub gwałtu - poinformowali nas w Ministerstwie.

Nie podali konkretnej daty, kiedy nowe przepisy wejdą w życie.

Zarzuty dla kierowcy

Do napaści seksualnych dochodzi też w Krakowie. W 2022 r. policja otrzymała dwa takie zgłoszenia.

- W jednym przypadku prokurator wydał postanowienie o przedstawieniu zarzutów dotyczących wykorzystania bezbronności pokrzywdzonej i doprowadzenia jej do poddania się innej czynności seksualnej. W drugim kierowca taksówki również miał doprowadzić pasażerkę do tzw. innej czynności seksualnej. Sprawy te są w toku - informuje Anna Wolak-Gromala z krakowskiej policji.

Podkom. Wiolettę Szubską z KGP pytamy, jak kobieta może bronić się przed napaścią?

- Nie ma na to reguły oraz doskonałej odpowiedzi, bo wszystko zależy od sytuacji, w której się znaleźliśmy. Każde niebezpieczeństwo pozostanie jedynie potencjalnym, jeśli przestrzegać będziemy kilku podstawowych zasad. Najważniejsze, by z wszelkiego rodzaju zabaw, spotkań czy imprez, zawsze wracać w towarzystwie znajomych i zaufanych osób - twierdzi podkom. Szubska.

Nim kobieta wsiądzie do taksówki na aplikację, powinna sprawdzić, czy auto ma właściwe oznakowanie.

- Na dachu powinien być napis TAXI, zaś na przednich drzwiach pas, a na nim herb miasta i numer identyfikacyjny, który jest równoznaczny z licencją na dany pojazd. Ważne jest również, aby kierowca posiadał identyfikator. Jeśli taksówkarz wygląda podejrzanie, zrezygnujmy z jazdy - dodaje policjantka.

Sugeruje, by nie zasypiać w taksówce. - Obserwujmy, dokąd jedzie kierowca. Gdy oddali się z trasy przejazdu, stanowczo zwróćmy mu uwagę oświadczając, że jeśli natychmiast nie zmieni trasy, zadzwonimy na policję - dodaje podkom. Szubska. - Gdy zaś dojdzie do gwałtu bądź innej niebezpiecznej sytuacji, koniecznie zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów, a mianowicie: rysopis mężczyzny, ubiór i numer rejestracyjny pojazdu itp. - mówi policjantka z Komendy Głównej Policji.

Wszystkie te informacje będą pomocne przy zatrzymaniu sprawcy.

Masowe kontrole

W krakowskiej policji słyszymy, że mundurowi prowadzą regularne, masowe kontrole taksówek na aplikację. Jedna z nocnych akcji odbyła się w grudniu ubiegłego roku i została przeprowadzona w rejonie najbardziej popularnych klubów i dyskotek, m.in. przy ulicach: Pawiej i Szpitalnej. Policjanci skontrolowali wówczas kierowców 151 taksówek, w tym większość stanowiły osoby, świadczące usługi na aplikację.

Funkcjonariusze zatrzymali m.in. 37-letniego obywatela Ukrainy, który udawał taksówkarza. Interweniowali również w sprawie kierowcy taksówki "na aplikację", który w rejonie ulicy Zwierzynieckiej ugodził nożem dwóch klientów, raniąc ich w nogi. Doszło do tego w trakcie sprzeczki o kurs. Kierowca chciał przewieźć klientów "na czarno". Pogotowie ratunkowe zabrało rannych mężczyzn do szpitala. Okazało się, że obrażenia nie zagrażały życiu poszkodowanych.

W akcję włączył się też Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie.

- Inspektorzy skontrolowali 24 pojazdy, którymi wykonywany był przewóz osób za pomocą mobilnych aplikacji. Wszczęto 10 postępowań administracyjnych. Ujawniono bowiem nieprawidłowości. Wśród nich: wykonywanie transportu bez wymaganej licencji, brak wymaganych dokumentów oraz badań lekarskich i psychologicznych, a także brak aktualnych badań technicznych auta - poinformowała Julia Kita z WITD.

Proponują własne rozwiązanie

Pytania w sprawie przepisów, nad którymi pracuje Ministerstwo Cyfryzacji, wysłaliśmy do kilku najpopularniejszych firm, pośredniczących w przewozach na aplikację. Dotychczas odpowiedzieli nam jedynie przedstawiciele Free Now. Popierają pomysł zmiany przepisów, ponieważ - jak podkreślają - chodzi w nim o bezpieczeństwo pasażerów taksówek, a to jest dla nich nadrzędne.

- Zmiany jak osobista weryfikacja kierowców to dobry kierunek. Liczymy, że w dyskusji nad nowymi przepisami, decydenci wezmą pod uwagę głosy branży i stworzą regulacje, które spełnią intencję tych zmian, a nie spowodują wykluczenia z rynku np. znacznej części kierowców tylko ze względu na ich zagraniczne pochodzenie - przekonuje nas Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.

Proponuje, by dla uporządkowania wprowadzić ogólnopolski, elektroniczny rejestr licencji taksówkarskich. - Mógłby stanowić rzetelne źródło wiedzy o autentyczności dokumentów i tożsamości kierowców: zarówno polskich, jak i zagranicznych, a także być skutecznym narzędziem do weryfikacji - dodaje Urban. Liczy na to, że Ministerstwo przychylnie spojrzy na postulat stworzenia takiego rejestru.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska