Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Coraz bliżej realizacji ważnych inwestycji

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Wczoraj podpisano umowę na dofinansowanie przebudowy al. 29 Listopada. Wpłynęły także oferty na budowę linii tramwajowej na Górkę Narodową.

Wiecznie korkująca się aleja 29 Listopada, jedna z głównych dróg wjazdowych do Krakowa, nie przynosi nam chluby. Wczoraj władze miasta podpisały umowę ze stroną rządową, na mocy której Kraków otrzyma ok. 150 mln zł dofinansowania na przebudowę tej arterii. Zapewnienie środków unijnych oznacza, że jesteśmy na ostatniej prostej do rozpoczęcia budowy.

- Jest to duża inwestycja, która wymagała starannego przygotowania. Oprócz rozbudowy alei, obejmie także przebudowę dwóch obiektów kolejowych, więc będzie to kosztowne zadanie, ale mamy także świadomość, że bardzo cenne dla mieszkańców - zaznacza Marcin Korusiewcz, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Mieszkańcy północy miasta, przez lata zapominani przez Jacka Majchrowskiego i jego urzędników, teraz mają otrzymać niezbędne inwestycje. Oprócz tej powyższej trwa też przetarg na budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową.

Dla przebudowy alei 29 Listopada miasto podpisało umowę, na mocy której Kraków do inwestycji wartej ok. 200 mln zł otrzyma ok. 150 mln zł z rządowego Centrum Unijnych Projektów Transportowych. - Umowę podpisaliśmy akurat w dniu 29 listopada - uśmiechał się prezydent Jacek Majchrowski.

Kraków. Podpisano umowę na dofinansowanie przebudowy al. 29 Listopada

Przetarg na przebudową jednej z głównych dróg wlotowych do Krakowa trwa. Otwarcie ofert zaplanowano na 19 grudnia. Po rozstrzygnięciu przetargu wykonawca będzie miał 12 miesięcy na przeprowadzenie prac projektowych.

Jeśli nie będzie przeszkód, to prace budowlane zaczną się pod koniec 2017 r. Bardziej realny jest jednak pierwszy kwartał 2018 r. Odnowioną aleją pojedziemy na przełomie 2019 i 2020 roku.

Modernizacja al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic miasta to jedna z kluczowych inwestycji transportowych na północy miasta. Ma ona za zadanie udrożnić wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy. Obecnie na wąskim odcinku tworzą się korki.

Aleja ma zostać poszerzona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, ale miejscami planowane są nawet 4 pasy po jednej stronie drogi. Wszystkie przejazdy przez jezdnie zyskają sygnalizację świetlną. Powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Na odcinku od pętli tramwajowo-autobusowej do granic miasta zostaną wydzielone buspasy.

Wspomniana pętla jest z kolei elementem przetargu na linię tramwajową z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Urzędnicy analizują właśnie oferty, które napłynęły na przetarg. Było ich pięć. Najtańsza opiewała na ponad 253 mln zł, a najdroższa na ponad 366 mln zł.

Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu koszt inwestycji szacowali na 380 mln zł.

Po wyłonieniu wykonawcy, ten najpierw będzie musiał wykonać projekt inwestycji, a następnie uzyskać niezbędne pozwolenia. Budowa ma rozpocząć się pod koniec przyszłego roku. Jej zakończenie planowane jest na rok 2020.

Nowe torowisko ma mieć 4,5 km, a towarzysząca mu jezdnia 4,9 km długości. Trasa będzie przebiegać od istniejącej pętli, przez Prądnik Biały i ulicę Pachońskiego, do projektowanej pętli Górka Narodowa.

Tam powstanie parking park and ride na 256 miejsc. Kolejne dwa powstaną przy pętli Krowodrza Górka (97 miejsc) i przy ul. Pachońskiego (112 miejsc).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska