Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Aleksander Miszalski interweniuje ws. budowy ulicy 8 Pułku Ułanów. Miasto wydłuża przetarg

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Poseł Aleksander Miszalski poddaje w wątpliwość konieczność budowy IV etapu ul. 8 Pułku Ułanów. "Czy wypuszczenie ruchu z Trasy Łagiewnickiej na już zakorkowaną w godzinach szczytu Kapelankę, Rondo Grunwaldzkie, Most Zwierzyniecki czy Brożka ma sens?" pyta. O zaniechanie inwestycji od lat walczą też mieszkańcy Ruczaju, którzy obawiają się nadmiernego wzmożenia ruchu samochodowego w tym rejonie i zabetonowania ostatnich skrawków zieleni. Miasto tymczasem przedłuża postępowanie przetargowe ws. wykonawcy do końca lutego.

Jak przypomniała radna Renata Piętka, w 2010 roku mieszkańcy składali swoje uwagi do projektu 8. Pułku Ułanów. Niestety, nie zostały uwzględnione.

- Od 2014 roku, od kiedy jestem radną, spotykam się z niezrozumiałym oporem ze strony urzędu miasta, który przecież powinien służyć ludziom. IV odcinek 8. Pułku Ułanów to inwestycja, która była już w planach w latach 80. XX wieku. Od tej pory wiele się zmieniło - powstało wiele budynków wielorodzinnych i zmieniła się strefa oddziaływania tej drogi. Zostaną zlikwidowane całe, i tak niewielkie, połacie zieleni - mówiła radna dzielnicy Dębniki.

Poseł Aleksander Miszalski, zaznaczył, że sama ulica 8. Pułku Ułanów jest potrzebna, jednak odcinek IV budzi kontrowersje.

-Istniejąca Lipińskiego jest potrzebna, bo to zapewnia miejsca postojowe dla osiedla Ruczaj-Zaborze, ale pytanie czy IV odcinek 8 Pułku też jest niezbędny? Czy od niego należy rozpocząć budowę tej nowej drogi? Czy wypuszczenie ruchu z Trasy Łagiewnickiej na już zakorkowaną w godzinach szczytu Kapelankę, Rondo Grunwaldzkie, Most Zwierzyniecki czy Brożka ma sens? Nie jest też zachętą do skorzystania z komunikacji miejskiej, ponieważ nie ma w tym rejonie parkingu, który umożliwi pozostawienie auta - tłumaczył Miszalski.

Mieszkańcy Ruczaju obawiają się betonozy i wzmożonego ruchu samochodowego

"Nie chcemy betonu w miejsce zieleni, hałasu, zwiększonego ruchu samochodowego, zatruwania środowiska, utrudnionego przejścia na drugą stronę ulicy, chodników i dróg rowerowych pod naszymi oknami" - postulują mieszkańcy ul. Lipińskiego. "Tyle się mówi o wyprowadzaniu ruchu samochodowego poza miasto, a tu się chce budować nową drogę w środku osiedla. To absurd i lekceważenie potrzeb i praw mieszkańców" - dodają zbulwersowani mieszkańcy. Ich stanowisko w sprawie budowy ul. 8 Pułku Ułanów od lat jest niezmienne. Mieszkańcy wytrwale bronią skrawka zieleni, który teraz ma zostać zabudowany.

Nowa inwestycja wywołuje także duże zaniepokojenie wśród mieszkańców okolic skrzyżowania ulic Lipińskiego i Strąkowej. Więcej o sprawie pisaliśmy tutaj:

Miasto przedłuża przetarg ws. wykonawcy

Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na realizację trzech z czterech odcinków ulicy 8 Pułku Ułanów. Chodzi o te fragmenty nowej drogi, dla których już wydane zostały decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Przetarg dotyczy odcinków nr I (ul. Zawiła – okolice ul. Krępy), nr III (ul. Podhalańska – Trasa Łagiewnicka) i nr IV (Trasa Łagiewnicka – skrzyżowanie ul. Grota-Roweckiego i Kapelanka). Odcinek nr III, w zakresie sieci wodociągowej spinającej, ZIM będzie realizować wspólnie z Wodociągami Miasta Krakowa. Specyfikacja zamówienia publicznego daje także możliwość zlecenia zwycięzcy przetargu realizacji odcinka nr II (okolice ul. Krępy – ul. Podhalańska), dla którego toczy się postępowanie o wydanie decyzji ZRID.

-Pierwotny termin składania ofert w przetargu, wskazany na początek lutego, został przesunięty na koniec tego miesiąca z uwagi na duże zainteresowanie i liczne pytania ze strony zainteresowanych firm. Zgodnie z założeniem, wykonawca zadania będzie miał 18 miesięcy na realizację trzech odcinków ul. 8 Pułku Ułanów zadania licząc od daty podpisania umowy - informują miejscy urzędnicy.

- Należy podkreślić, że ulica 8 Pułku Ułanów będzie drogą o charakterze zbiorczym, po jednym pasie w każdą ze stron, więc jej wpływ na otoczenie nie będzie istotny, co też wskazuje wydana decyzja środowiskowa. Ponadto przy realizacji zastosowane będą rozwiązania ograniczające wpływ na środowisko - informuje Jan Machowski z ZIM. - Zaprojektowane rozwiązania są zgodne z zasadami wiedzy technicznej i przepisami prawa. Zostały one zaopiniowane oraz uzgodnione przez wszystkie zainteresowane jednostki miejskie oraz finalnie zatwierdzone stosowną decyzją administracyjną. Przez wzgląd na powyższe należy uznać je za bezpieczne - dodaje.

Jan Machowski podkreśla też, że w trakcie przygotowań rozwiązania projektowe poddane były pod konsultacje z mieszkańcami, a te ich uwagi, które dało się uwzględnić zostały wprowadzone.

Przełomowe odkrycie w recyklingu

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska