Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsument na sklepowej huśtawce

marzena
archiwum
Spada apetyt na zakupy. W obawie przed rosnącym bezrobociem, skłonni jesteśmy jedynie wydać pieniądze na wyprzedażach.

Przez cały 2012 rok nastroje konsumentów z miesiąca na miesiąc systematycznie spadały. Początek nowego roku przyniósł wprawdzie niewielką poprawę w planach na zakupy, ale to tylko chwilowy zapęd do zimowych wyprzedaży. Wkrótce znów zaczniemy oszczędzać.

W styczniu bieżącego roku nieznacznie poprawiły się nastroje konsumenckie w porównaniu do ubiegłego miesiąca, zarówno w przypadku sytuacji bieżącej, jak i przyszłej – wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego.

LEKKIE WAHNIĘCIE

Wskaźnik ufności konsumenckiej, który pokazuje jakie panują tendencje w konsumpcji indywidualnej, wzrósł w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,2 punkty procentowe i wyniósł –30,8. Jest to jednak nadal jedna z najniższych jego wartości w ostatnim czasie. Takiego długotrwałego zahamowania konsumpcji nie było u nas od lat 2002-2004, kiedy to jeszcze bardziej ograniczaliśmy apetyt na zakupy, a wskaźnik mierzący nastroje konsumentów spadał nawet do -37,5 punktu.

Na poprawę nastrojów w styczniu wpłynęły lepsze niż w zeszłym miesiącu oceny sytuacji ekonomicznej kraju – zarówno przyszłej (wzrost o 2,5 punktu procentowego), jak i przeszłej (wzrost o 2 punkty procentowe). W planach na styczeń znalazły się też zakupy na zimowych wyprzedażach. Nastroje konsumentów wzrosły jednak nieznacznie, bo wyraźnie pogorszyła się ocena dotycząca dokonywania ważnych zakupów, która spadła o 4 punkty procentowe.

OSZCZĘDZANIE NA FALI

W porównaniu do stycznia 2012 roku obecne nastroje konsumenckie są jednak o 4 punkty procentowe niższe.
Tak złe nastroje wśród kupujących utrzymują się od wielu miesięcy i z prognoz wynika, że na poprawę się nie zanosi.

Konsumenci gorzej oceniają swoje nastroje odnośnie sytuacji na przyszłość. Oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji obniżyły się o 0,4 punktu procentowego w stosunku do grudnia 2012 roku i spadły do poziomu –40,9. Największy spadek – o 2,5 punktu procentowego, dotyczy perspektyw na oszczędzanie pieniędzy, a także przewidywanych zmian w poziomie bezrobocia (o 1,6 punktu procentowego). Przewidujemy jednak poprawę przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Wzrost nastrojów poprawił się o 2,5 punktu procentowego.

Wskaźnik ufności konsumenckiej jest o 6,9 punktu procentowego niższy w porównaniu do stycznia ubiegłego roku, na co wpłynęły głównie gorsze oceny dotyczące zmian poziomu bezrobocia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Konsument na sklepowej huśtawce - Echo Dnia

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska