Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci masowo dostają "mandaty" za bezpłatne parkowanie przy sklepach. Tak można unieważnić opłatę!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pierwsze 60 lub 90 minut postoju przed sklepami jest za darmo, ale klient musi pobrać bilet parkingowy i włożyć za szybę.
Pierwsze 60 lub 90 minut postoju przed sklepami jest za darmo, ale klient musi pobrać bilet parkingowy i włożyć za szybę. Radosław Konczyński
Utrudnione reklamacje, nieprecyzyjne zasady korzystania z darmowego postoju i opłaty dodatkowe - liczba skarg klientów, m.in. z naszego regionu, na płatne parkingi przy sklepach rośnie w zatrważającym tempie!

Spis treści

Klienci sklepów, w których są płatne parkingi, wciąż dostają „mandaty” za brak biletu z parkometru za szybą auta. Nie bez powodu sprawą zainteresował się UOKiK. Sypią się kary!

- Najbardziej irytuje mnie, że pobranie biletu trwa dłuższą chwilę, a to powinien być system, że wciskasz i od razu wychodzi wydruk. Ponadto, gdy jakiś biletomat jest zepsuty trzeba przejść cały parking do następnego. A tak w ogóle zgodne z prawem jest wystawianie mandatów za brak biletów? Przecież tak karać mogą tylko policja i straż miejska! - dziwi się pan Marek z Bydgoszczy.

Liczba skarg cały czas w górę!

Nie bez powodu sprawą zainteresował się UOKiK.
Liczby pokazują tendencję wzrostową:

  • w 2020 roku ten urząd otrzymał 128 skarg na przysklepowe, płatne parkingi,
  • w 2021 roku - 113,
  • w 2022 - 275,
  • w 2023 - aż 377.

Według informacji portalu dlahandlu,pl, od początku tego roku - a mamy dopiero luty - wpłynęło już 55 sygnałów od klientów, m.in. z Kujaw i Pomorza.

Takie grzechy mają na sumieniu zarządcy parkingów

Zgłaszają głównie problemy z procesem reklamacji, nieprecyzyjne informacje o zasadach płatności czy opłaty dodatkowe. Skarżą się m.in., że takie opłaty są nakładane nawet, gdy nie minął czas darmowego postoju. Wezwania otrzymywali klienci, którzy pobrali bilet, ale nie umieścili go za przednią szybą pojazdu.

I tak np.: ktoś odruchowo włożył wydruk do portfela, poszedł na zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, albo jego bilet zsunął się na siedzenie. UOKiK analizuje, czy praktyki firm zarządzających parkingami nie naruszają zbiorowych interesów klientów.

Sypią się kary!

Jeśli dopatrzy się nadużyć, będzie mógł wszcząć postępowanie. Dodajmy, że urząd już nałożył 150 tys. zł kary na spółkę TD System zajmującą się obsługą parkingów przy Biedronkach i Aldi. Decyzję tłumaczył tym, że firma była niechętna do uznawania reklamacji i anulowania opłat dodatkowych klientom, którzy zmieścili się w czasie darmowego postoju i nawet wykupili bilety, ale nie umieścili ich za przednią szybą.

Takich płatnych parkingów cały czas przybywa także w naszym regionie. Pierwsze 60 lub 90 minut są darmowe, ale klient musi pobrać bilet parkingowy i umieścić go za szybą. Jeśli tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł i coraz częściej tak się właśnie dzieje. To taki „mandacik”, choć nie można tak nazywać druczku zastrzeżonego dla policji i straży miejskiej. Jednak na jedno wychodzi, bo zapłacić i tak trzeba.

Nieoficjalnie wiadomo, że sklepy wpadły na taki pomysł, bo, gdy w miastach trudno zaparkować, wielu kierowców szuka wolnych miejsc postojowych właśnie przy sklepach. Z tego powodu później brakuje ich dla klientów. Sieci handlowe powiedziały: dość, koniec darmowych parkingów!

Tyle kosztuje "darmowy" postój! - stawki

„Wprowadzenie biletomatów umożliwia zapewnienie rotacji miejsc parkingowych, a tym samym ich dostępność dla klientów. Na parkingach przy naszych sklepach, na których wprowadzono opłaty, zawsze zagwarantowany jest minimalny okres bezpłatnego postoju dla zmotoryzowanych klientów sieci Biedronka. Z naszych obserwacji wynika, że klienci robiący zakupy nie spędzają w sklepie więcej czasu. Rozwój systemu biletomatów jest m. in. reakcją na liczne uwagi naszych klientów dotyczące braku miejsc parkingowych” - wyjaśnia nam biuro prasowe Biedronki.

  • I tak np. w Biedronce panuje taka zasada: dla klientów pierwsze 1,5 godziny jest gratis. Kolejna godzina kosztuje 2 zł, każda następna 4 zł, a opłata za brak ważnego biletu parkingowego to 150 zł.
  • W Lidlu opłata za każdą rozpoczętą godzinę ponad „darmowy czas” wynosi 5 zł. Za brak ważnego biletu naliczana jest dodatkowa opłata w wysokości 95 złotych.
  • W Auchan za postój płaci się od drugiej godziny 3 złote za kolejne 60 minut.

Od kilku lat płatny jest również np. parking przy bydgoskim Centrum Handlowym Focus, który wcześniej również służył jako darmowe miejsce postojowe dla kierowców, którym nie udało się znaleźć takiego na mieście. Pierwsze dwie godziny korzystania z postoju są bezpłatne. Po tym czasie opłata wynosi 5 zł za każdą rozpoczętą godzinę. System jest bezbiletowy.

Podczas wyjazdu z galerii wiadomo, jak długo auto stało. Kamery odczytują numery rejestracyjne pojazdów i na tej podstawie jest liczony czas.

Jak odmówić opłaty lub ją unieważnić? - zasady

Zgodnie z prawe, sklep czy też zarządca parkingu nie ma możliwości wystawienia mandatu. Mogą to zrobić jedynie straż miejska lub policja.

Druczek wystawiony przez zarządcę parkingu jest jedynie rachunkiem za postój i jest on podstawą do zapłaty. Jednak zarządca może się jej domagać pod warunkiem, że we właściwy sposób zostaliśmy poinformowani o opłatach i zasadach korzystania z postoju przy sklepie.

Jeśli właściciel parkingu nie umieścił odpowiedniego oznakowania i nie poinformował w sposób czytelny klientów o obowiązującym regulaminie dla kierowców, klient ma prawo odmówić uregulowania opłaty.

W sytuacji, gdy pobraliśmy bilet darmowego parkowania, a nie umieściliśmy go w za szybka samochodzie, możemy złożyć odwołanie i starać się o unieważnienie opłaty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska