Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kładka przy dworcu kolejowym w Olkuszu przechodzi do historii. Ruszyły prace rozbiórkowe. Nowa stacja będzie gotowa do końca przyszłego roku

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu
Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu Paweł Mocny
Znajdująca się w fatalnym stanie i niedostępna dla osób z niepełnosprawnościami kładka przy dworcu kolejowym w Olkuszu przechodzi do historii. To efekt prac rozbiórkowych, które prowadzone są w ramach wielkiej przebudowy stacji kolejowej w Srebrnym Mieście. Dotychczasowy obiekt ma zastąpić przejście podziemne, które wyposażone zostanie w windy. Pasażerowie doczekają się także nowych peronów oraz towarzyszącej im małej architektury. Szacowany czas zakończenia prac przypada na koniec przyszłego roku.

Ruszyły prace rozbiórkowe na stacji kolejowej w Olkuszu

Na stacji kolejowej w Olkuszu ruszyły prace rozbiórkowe. W pierwszej kolejności budowlańcy zajęli się rozbiórką starej kładki, która do tej pory stanowiła jedyne przejście na perony. Na ten moment czekało wielu pasażerów kolei ze Srebrnego Miasta i okolic. Nie dość, że obiekt był w fatalnym stanie to dodatkowo stanowił barierę architektoniczną dla osób z niepełnosprawnościami.

W ramach trwających prac przedstawiciele wykonawcy rozpoczęli także rozbiórkę znajdującej się na peronach infrastruktury. Mowa tu o tablicach informacyjnych, koszach na śmieci i tablicach z rozkładami jazdy.

Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu
Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu Paweł Mocny

Obecnie wejście na perony od strony budynku dworca jest niemożliwe. Przejście zasłania metalowe ogrodzenie. Pasażerowie kolei mogą się za to dostać na przystanek od strony znajdującego się kilkadziesiąt metrów dalej placu manewrowego. Wybierając się tam warto zachować ostrożność. Aby przejść na peron trzeba przekroczyć Linię Hutniczą Szerokotorową.

Zastępcze przejście na perony kolejowe w Olkuszu
Zastępcze przejście na perony kolejowe w Olkuszu Paweł Mocny

Koszt prowadzonej przebudowy stacji Olkusz to około 110 milionów złotych. Szacowany czas zakończenia prac przypada na koniec przyszłego roku. Jak zapewniła rzeczniczka prasowa PKP PLK S.A. roboty nie wpłyną na rozkład jazdy pociągów.

- Dzięki przebudowie stacji Olkusz w ramach inwestycji PLK SA, pasażerowie zyskają nowe standardy w podróżach regionalnych i dalekobieżnych, między innymi w stronę Sędziszowa i Krakowa oraz Katowic. Efektem prac na stacji będą nowe perony, które zapewnią lepszy poziom obsługi podróżnych i ułatwią komunikację. Komfort i bezpieczeństwo podróżnych, a zwłaszcza osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się zwiększy bezkolizyjne przejście pod torami, wyposażone w windę – informowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Przedsięwzięcie obejmie także kompleksową przebudowę pięciu torów, sieci trakcyjnej oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych oraz sterowania ruchem. Ukończenie prac sprawi, że stacja w Olkuszu będzie dostosowana do nowych możliwości rozwoju kolei na przykład w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu
Przebudowa stacji kolejowej w Olkuszu Paweł Mocny

Jeżeli chodzi z kolei o budynek dworca kolejowego w Olkuszu to we wrześniu ubiegłego roku podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla jego przebudowy. Jak przewidują przedstawiciele PKP S.A. rozpoczęcie prac budowlanych przy dworcu nastąpi w przyszłym roku.

- Renowację przejdzie elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi. Zachowane zostaną z pewnością niektóre elementy wystroju wnętrza. Na parterze budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych. Pasażerowi mogą spodziewać się komfortowej poczekalni z elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów, ławkami oraz gablotami na rozkłady jazdy pociągów - podkreślił Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Ponadto dworzec w Olkuszu ma się stać obiektem przyjaznym dla osób z niepełnosprawnościami a także rodziców z dziećmi i osób z dużym bagażem. Mają to zapewnić między innymi ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a a także plany tyflograficzne. Dodatkiem mają być także systemy bezpieczeństwa takie jak na przykład monitoring. Więcej szczegółów poznamy po zakończeniu prac nad dokumentacją projektową.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska